Help!!!! automaat gooit olie eruit!!!

Gestart door kawa11, 03-07-2009 10:26:46

Vorige topic - Volgende topic

kawa11

hoi ik heb nu sinds bijna een week een 850 2,5 20v met automaat. nu heb ik daar een probleem hij gooit de olie eruit  :'(en wel zo erg als ik op de autobaan rij heb ik de achterruit vol met fijne olie druppeltjes dus kun je je voorstellen als ik de auto bij mij voor de deur parkeer hoeveel olie er onder uit komt heb er een stuk karton onder gelegd en die is nu naar een paar dagen vol met olie. Nu was ik op de brug ermee en daar werd mij gezegd dat de olie van boven uit de automaat gedrukt word en daarvoor de hele motor er uit moet (anders komen ze niet bij de automaat) om dit probleem op te lossen.nu peil ik natuurlijk elke dag de olie stand van de automaat en ik moet zeggen hij staat (gisteren avond gemeten bij lopende motor net een steepje onder hot. na drie dagen zoveel olie gelekt te hebben de handelaar heeft me verteld dat ze olie ververst hebben motor olie en automaat olie nu had ik zelf het verdacht dat ze dr teveel olie in de automaat gekiept hebben en hij dat er nu uit drukt omdat er tot nu toe na het meten gisteren avond in verhouding het peil eigenlijk nog goed was. heeft iemand dit al eens gehad en zo ja kan men dat ook minder omstandelijk oplossen? ik hoop op een geruststellend antwoord. grtn marcel

-D©©©L-

Hoe is het oliepeil bij een koude motor/bak (ca 10 minuten gelopen) en na een snelweg rit (half uurtje doorrijden) ?

kawa11

bij een koude motor staat hij ca een halve cm boven "hot" en als hij warm is (autobaan) 1 streepje onder hot

-D©©©L-

Citaat van: kawa11 op 03-07-2009 10:38:07
bij een koude motor staat hij ca een halve cm boven "hot" en als hij warm is (autobaan) 1 streepje onder hot

Met lopende motor ?

kawa11

met lopende motor (net gemeten) 1 streepje onder hot 

-D©©©L-

Citaat van: kawa11 op 03-07-2009 10:43:03
met lopende motor (net gemeten) 1 streepje onder hot 

En koud met lopende motor ?

kawa11

ik heb net ff gemeten bij koude lopende motor is er 1 cm olie te zien dus ver onder de streepjes aan de peilstok van de automaat

kawa11

wat voor olie gaat daar eigenlijk in???? hij is bouwjaar 96 is het toevallig dexron III ?

-D©©©L-

Jah, dexron 3. Maar dat had je vast ook al wel ergens gelezen op dit forum.
Olie niveau lijkt nu wel goed. Er zijn veel garagebedrijven waar het nog wel eens mis gaat met de olie niveaus van automaatbakken. Hoe en wat staat uitgekauwd in het instruktieboekje.

kawa11

bedankt voor je info! ik houd het peil de gaten.  grtn marcel

kawa11

ik heb toch nog een vraagje. Stel de automaat moet er toch uit. is het dan echt noodzakelijk de hele motor inkl de automaat uit te bouwen??? of kan de automaat ook zonder motor uitgebouwd worden. ik bedoel kan ik de motor ingebouwd laten en de bak er zo af bouwen?? grtn marcel

Ludo

De olie komt uit het overdrukventiel.
Daarvoor hoeft de automaat niet uitgebouwd.
De olie zou ik wel (volledig) vervangen, zal wel verbrand zijn...

kawa11

Dank je wel voor je info.Ik wist niet dat de automaat een overdruk ventiel had: Olie verversen doe ik in ieder geval. Ik ben in ieder geval al een beetje gerustgesteld ;) grtn Marcel

V70geRwin

Citaat van: kawa11 op 03-07-2009 10:38:07

:o

koud boven HOT en warm onder HOT?

Meet je wel op de manier volgens het boekje?

grofweg:

draaiende motor
pook 10 sec in alle versnellingen laten staan, daarna terug naar P
2 minuten wachten
dan meten, het beste als de auto goed warm is gereden en dan naar hot kijken natuurlijk.

kawa11

hoi ja heb ik gedaan heeft een streepje onder hot nu. Dat was gisteren morgen  (ook bij warme draaiende motor gemeten) een cm boven hot ik vermoed dat die die de olie gewisseld hebben er veel te veel ingekiept hebben want bij koude en stilstaande motor gepeild??? ik hoop het maar. het lekken was vannavond niet meer zo erg een paar druppels noch. En weer gemeten.Een streepje onder hot. grtn marcel