kerstboom brandt en nieuwe koplampen branden gelijk door

Gestart door ongezouten, 29-06-2009 12:27:34

Vorige topic - Volgende topic

ongezouten

Zou slechte massa de oorzaak kunnen zijn van het volgend probleem?

Af en toe branden een seconde lang vrijwel alle dashboardlampjes van mijn 855 uit 96 ineens. Dat is vanaf afgelopen week. Dan gaan ze weer uit, maar meestal blijft het lampje van de ABS dan branden. Ook de clignoteur doet vreemd: knippert snel bij linksaf. En gaat sneller knipperen als je gas geeft... Rechts doet-ie het normaal. De accu wordt heet (of lijkt dat nou maar zo en is alles dat onder de motorkap met die tropische temperaturen)

Gisteren brandde ook het lampje dat waarschuwt dat er een lampje is doorgebrand. Dat bleek de koplamp linksvoor te zijn. Bij een benzinestation twee nieuwe H1 lampjes gehaald en vervangen. Alles voor even opgelost.

Vanmorgen weer hetzelfde probleem. Na een bocht in een rotonde weer de kerstboom aan en vervolgens branden beide nieuwe H1-koplampjes - tegelijkertijd - door.

Wie weet waar ik de oorzaak moet zoeken? Slechte massa ergens, of misschien een slecht relais 103?

Of zou een pas vervangen stekker die slecht contact maakt met de lagedruksensor op mijn aircoleiding ermee te maken kunnen hebben?

Wie o wie helpt me een stukje op weg?
Thx alvast.

F.

UserID6342

Denk eerder aan een zwaar geoxideerde pluskabel van je accu en/of defecte spanningsregelaar / dynamo als ik je verhaal zo lees.  Volgens mij, zonder de auto gezien te hebben, moet je het eerder in die hoek zoeken als in de hoek van een slechte massa ofzo.  Daar branden lampen niet van kapot.

thuur

Ik vrees inderdaad voor een te hoge boordspanning. Meet de spanning eens op de accu als de motor loopt.

Als je lang doorrijdt kan er vanalles stuk gaan in de auto, ik zou dus even de fiets pakken voorlopig.

Gr :-\

ongezouten

Bedankt! De massadraden waren idd gewoon schoon. Ik meet 14,44 volt recht vanaf de dynamo en 13,4 volt op de accu bij stationair toerental. Bij 2000 rpm zelfde waarden. Is dat te hoog??
F. 

-D©©©L-

thuur

De spanningsregelaar mag max. 14V door laten. Een verschil van dik 1 Volt tussen dynamo en accu is onacceptabel. Ik vermoed een rotte accuklem (waarschijnlijk de pluspool). Pas op met voelen na een rit, dat kan goed heet zijn!

Een messing klem is niet duur en voldoet prima. Kabel afzagen net onder de klem (midden in het zwarte krimpkousje), anders kom je te kort.

Gr ;)

ongezouten

Effe nog een antwoordje en een nieuw probleem...
Voor 250 euro een nieuwe dynamo er vandaag in laten zetten en na ongeveer 150 km blijft de dashboardverlichting uit. Dus jullie advies was juist.
Alleen, na 30 km lichtte het rode lampje op dat aangeeft dat er te weinig koelvloeistof in het tankje zat. Meteen gestopt en gekeken, maar die was vol. Temperatuurwijzertje blijft strak (hoewel net iets onder drie uur) hangen. Wa's dat nou? Kapot sensortje, of toch erger??
F.

razorx

Citaat van: ongezouten op 02-07-2009 01:27:42
Effe nog een antwoordje en een nieuw probleem...
Voor 250 euro een nieuwe dynamo er vandaag in laten zetten en na ongeveer 150 km blijft de dashboardverlichting uit. Dus jullie advies was juist.
Alleen, na 30 km lichtte het rode lampje op dat aangeeft dat er te weinig koelvloeistof in het tankje zat. Meteen gestopt en gekeken, maar die was vol. Temperatuurwijzertje blijft strak (hoewel net iets onder drie uur) hangen. Wa's dat nou? Kapot sensortje, of toch erger??
F.
Geen zorgen,
waarschijnlijk; of slecht kontakt van de connector van de koelvloeistofsensor of nog waarschijnlijker: Verkalkte sensor voor je koelvloeistof.
Remedie: Schoonmaken of vervangen.

Fijn dat je andere probleem voorbij is!

ongezouten

Dank je Razorx,
ik ga meteen wat morrelen aan de connector. Als die het niet is, vervang ik de sensor in het tankje!  :eusa_clap:
F.