Airco maakt klapperend geluid. Zelf doen? uitbesteden?

Gestart door tora850, 02-07-2009 10:35:37

Vorige topic - Volgende topic

tora850

Sinds kort in bezit van een 850 2,5 10v uit 1995. Airco was al lange tijd niet ingebruik geweest en laatste check was 3 jaar geleden. De compressor schakelt continu in en uit. 2 weken terug airco check uit laten voeren en er zat nog maar 8 gram in volgens garage. Alles weer gevult met fluo tot geloof ik 800 gr. De airco koelde weer goed maar het klapperen van de compressor  bleef. Controle gedaan op lek dmv uv-lamp maar konden niet iets direct vinden aan zichtbare delen.
Optie´s:

1.Vulringen verwijderen bij magneetkoppeling maar aangezien ze deze expertise uitbesteden halen ze de compressor eraf. kosten waarschijnlijk min 150,-

2. Als dit niet helpt is waarschijnlijk de verdamper lek. Dure grap. volgens volvo garage eindhoven ±1000,- ( ben daar even geweest voor second opinion).

Wil zelf wel aan de gang maar ben wel een leek op volvo gebied. Garage gaf aan dat als de magneetkoppeling gedaan moet worden de sub-frame moet zakken omdat dit een benzine versie is ( bij een diesel was dit niet nodig).
Ben zelf redelijk handig met sleutels. Wat is jullie ervaring in deze op een  850estate uit 1995?

Dit is mijn eerste 850 maar wil hum nu al niet meer kwijt. ;D

thuur

Dus het systeem is niet gevacumeerd en op druk gezet voor lange tijd? :o
Dan weet je dus nooit of het lek is :eusa_doh:

Vulringen en de frequentie van in- / uitschakelen van de pomp staat allemaal heel goed beschreven hier.

Gr ;)

tora850

@thuur

De airco check is 2 weken terug gedaan. Ik neem aan dat ze weten wat ze doen toch aangezien ik een leek ben.
De airco koelt nog wel maar het lijkt alsof hij door het in en uitschakelen niet hard genoeg aan koelen toekomt.

Over de vulringen had ik al veel gelezen maar omdat de volvo garage aangaf dat bij deze type de sub-frame? moest zakken om erbij te kunnen begin ik te twijfelen om er zelf aan te beginnen.

Zal uiteindelijk wel een 2de afspraak worden om even verder te kijken hoe of wat?

Gr en beddamkt voor je reactie

thuur

Lees de berichten van Theostek maar eens in dit board. Hij hamert steevast op de (in)correcte werkwijze van zijn collega's en plaatst altijd vraagtekens als iets niet helemaal duidelijk is.

Wat rest is al gezegd.
Citaat van: thuur op 02-07-2009 12:05:18
Vulringen en de frequentie van in- / uitschakelen van de pomp staat allemaal heel goed beschreven hier.

Gr :)

tora850

Inmiddels voor morgen een afspraak gemaakt bij betreffende bedrijf. Ben benieuwd wat er uitkomt nu.
Zal uitkomst even melden.

Heb de info van theostek en zijn site al bekeken en bij de volgende check eerst hier contact mee opnemen.
Woon zelf ook in het zuiden.

thx

Theostek

Citaat van: tora850 op 02-07-2009 10:35:37
Sinds kort in bezit van een 850 2,5 10v uit 1995. Airco was al lange tijd niet ingebruik geweest en laatste check was 3 jaar geleden. De compressor schakelt continu in en uit. 2 weken terug airco check uit laten voeren en er zat nog maar 8 gram in volgens garage. Alles weer gevult met fluo tot geloof ik 800 gr. De airco koelde weer goed maar het klapperen van de compressor  bleef. Controle gedaan op lek dmv uv-lamp maar konden niet iets direct vinden aan zichtbare delen.
Optie´s:

1.Vulringen verwijderen bij magneetkoppeling maar aangezien ze deze expertise uitbesteden halen ze de compressor eraf. kosten waarschijnlijk min 150,-

2. Als dit niet helpt is waarschijnlijk de verdamper lek. Dure grap. volgens volvo garage eindhoven ±1000,- ( ben daar even geweest voor second opinion).

Wil zelf wel aan de gang maar ben wel een leek op volvo gebied. Garage gaf aan dat als de magneetkoppeling gedaan moet worden de sub-frame moet zakken omdat dit een benzine versie is ( bij een diesel was dit niet nodig).
Ben zelf redelijk handig met sleutels. Wat is jullie ervaring in deze op een  850estate uit 1995?

Dit is mijn eerste 850 maar wil hum nu al niet meer kwijt. ;D

Als de verdamper lek is moet dit getraceerd kunnen worden (snuffelaar)
Idd er zijn systemen waardoor het subframe moet zakken om aan de magneetkoppeling te komen, maar hoeft hierdoor (nog) niet de compressor gedetemonteerd te worden.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

tora850

Even update:

Afgelopen zaterdag hebben ze gekeken bij de verdamper gekeken dmv een apparaatje met een flexible uiteinde( de snuffelaar die je bedoelde theo?) wat ze dan in de buurt van de verdamper proberen te krijgen en als deze rood uitslaat betekent dit dat er een lekkage is van de fluo.
En kreeg ik dus te horen dat dit het geval was. Het was ook nog behoorlijk vies rondom de verdamper zeiden ze.
Volgende hoofdstuk: laten doen( flinke kosten) of zelf doen ( kosten vedamper vallen mee maar wat gaat er allemaal kapot??)

Allen bedankt voor jullie reactie´s ;D

Theostek

Dan hebben ze met een endoscoope de verdamper gekontroleerd, anders kunnen ze niets zien.

Je kunt dit natuurlijk zelf doen, als je handig bent om het dashboard te demonteren, het dashboard moet eruit!
Dan heb je nog twee tools nodig om de springlock verbinding los te kunnen maken van de leidingen op de verdamper, plus nieuwe O-ringen en veren.
Daar blijft het natuurlijk niet bij, de accumulator (filter/droger) zal ook vervangen moeten worden.

Bij het zelf monteren van de verdamper, en droger moet het systeem afgeperst worden om te kontroleren of er geen lekkage aanwezig is en op 10 bar de springlock verbindingen niet los schieten. Dit moet gebeuren voordat het dashboard terug gemonteerd wordt !
Dus ben je aangewezen op een mobile service  :eusa_whistle: die eventueel verdamper/droger monteerd, afperst en systeem terug in werking stelt.

Denk er ook aan dat je garantie beperkt is of helemaal niet? bij zelf de/montage.
Stel dat achteraf, de verdamper begint te lekken net aan de kraag, de leverancier of garage zal gaan zeggen dat de fout bij jou ligt.
het is dan weer een ander verhaal als je kan aantonen je niet zelf de verdamper hebt gemonteerd.

Keuze bepaal je natuurlijk zelf.

succes

tora850

@theo,

Bedankt voor je expertise en duidelijke uitleg. Fijn dat je dit deelt met ons leken op airco gebied.

Thx.  nu nog de keuze.........

Boogie

Ik heb ook de verdamper kapot en had de intentie om er zelf aan te beginnen.
Maar nu de tijd dringt (vakantie) en de temperatuur stijgt heb ik er geen zin in.
Het dashboard demonteren is geen probleem, maar vooral die leidingen van de verdamper en de droger/filter zijn erg lastig los te krijgen.
A.s. donderdag wordt hij dus gerepareerd door een erkend monteur.
hoop dat alles goed gaat. Heb er alle vertrouwen in.
http://www.demetroaircoservice.nl

Deze man zit in Veldhoven.

Theostek

Citaat van: Boogie op 06-07-2009 19:44:00

Het dashboard demonteren is geen probleem, maar vooral die leidingen van de verdamper en de droger/filter zijn erg lastig los te krijgen.

Kan ik over mee spreken, zaterdag j.l. heb ik twee Volvo's gehad (medeforummers/clubleden) bij de 1ste V40 was het probleem al dat de bout werd overgedraaid, van de filter/droger.
Bij de 2e Volvo V70 dat de klere accumulator niet wilde los komen, dus maar afpersen met stikstof en kwam los op 5 bar! daarna met alle man kracht en alle beschikbare middelen/gereedschappen , de wartelmoer niet los te krijgen van de accumulator.!!
Heb het toen maar opgegeven en de oude accumulator terug gemonteerd (tegen de regels in).
Mijn keuze alles of niets, want de wartelmoer zou ik geheid kapot gedraaid hebben.

Dus terug huiswaarts na 4,5 uur inclusief accumulator en geen kl##t# verdient, had de klant maar geopteerd p/u.
Daar staat wel tegenover dat ie met een werkende a/c huiswaarts kon keren (tussen haakjes) of helemaal nada yente niets.
Er zat notabene nog maar 350 gram in het systeem? genoeg om de compressor een burnout te geven na verloop van tijd..?