Olieverbruik en carterventilatie

Gestart door Asolex, 17-07-2009 13:24:43

Vorige topic - Volgende topic

Asolex

De situatie
Ik heb een T5R die al sinds ik hem heb netjes 1 lit olie op de 3000 km verbruikt. Beste veel, maar ik dacht altijd, mijn turbo zal wel een beetje lekken. Nu is vorig jaar een uitlaatklep van me verbrand. Dit door olielekkage langs de klepsteel. Tijdens de reparatie de zuigerveren gecontroleerd, zagen er prima uit, alle uitlaatkleppen vervangen en de de inlaatkleppen ingeslepen. Turbo gelijk vervangen want er zat een scheur in het huis. Gehele carterventilatie vervangen, dus ik denk mijn olieverbruik zal wel een stuk minder worden. Maar niets is minder waar, het blijft gewoon hetzelfde.

De vraag
Onder aan mijn turbo hangt altijd een druppel olie. Zo te zien komt dit van de luchtinlaatslang. De olieleidingen lekken niet. Nu heb ik het vermoeden dat hij te hard zuigt aan de carter en zo olie meeneemt. Kan iemand me vertellen hoe groot het gat (gaatje) hoort te zijn van het tuitje dat op de luchtinlaatslang zit? Wat is de functie van het klepje dat daar in zit? Op dat tuitje zit namelijk de dikke slang aangesloten die naar de olieafscheider gaat (of er vandaan komt, het is maar net hoe je het ziet) en een dunne die volgens mij naar het inlaatspruitstuk gaat. Het klepje sluit deze laatste af.

Alvast bedankt.

Alex
T5R: Meer Aso dan Solex

arjenT5R

Het lijkt mij een beetje dubieus dat je je olie uit je carter zuigt...
hebben we hier niet gewoon een gevalletje teveel bijvullen  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Dat is geen klepje, gewoon een doorgang die voor de juiste druk zorgt zodat de oliedampen worden verbrand.

Niet hoger vullen dan halverwege MIN en MAX.

Heb je het papieren pakkinkje van de turboretourbuis vervangen?

Gr 8)

Asolex

Nee hoor, ik vul hem altijd netjes. En ja dat gaatje is er om de olie af te voeren, maar er zit ook een klepje want er zit ook een electrische aansluiting op en als je hem er uit hebt kun je zelfs zien dat het klepje het dunne slangetje af kan sluiten. Mijn vraag is hoe groot is dat gaatje normaal? Ik heb ergens iets gelezen dat het een gecalibreerd gaatje is maar daar kan ik bij mij niets van vinden dwz de doorvoer is gewoon zo groot als het pijpje.

Alex

arjenT5R

kom is ff met foto's van wat je allemaal bedoelt mischien is het dan water beter te zien?
dat gaatje is maar heel klein hoor?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Het is geen klepje, de stekker is voor de verwarming van de doorgang omdat er bevriezingsverschijnselen kunnen optreden in extreem koud weer.

Gr :eusa_eh:

Asolex

Ik zal hem na de vakantie er eens uit sleutelen en plaatjes hier op zetten. Overigens de carterventilatie is dan wel geheel vervangen, maar de olievuldop blijft ook lekken, ondanks dat de rubber ring ook vervangen is. Dat zou weer duiden op overdruk op de carter en aan de andere kant heb ik olie bij de turbo vanuit de luchtinlaat. Ik kan het allemaal niet met elkaar rijmen.

Alex

thuur