Filter in de automatische versnellingsbak?

Gestart door s.penners, 14-07-2009 10:19:17

Vorige topic - Volgende topic

s.penners

Ik wil de olie van mijn autom. versnellingsbak (V702.5t uit '97) vernieuwen, aangezien ik toch daar onder in de buurt moet zijn. (Aandrijfas/Homokineet) Nu heb ik bij de dealer gevraagd naar een nieuw versn. bak filter. Na een flink beraad met de monteurs, kwam de man van de onderdelen terug met het bericht dat er geen filter in zit.

Dit kan ik mij niet voorstellen; waar blijft het frictiemateriaal dan? Zwevend in de olie?

Wie heeft hier ervaring mee?

)()()sT

Olie verversen gebeurt idd. gewoon door onder de plug los te draaien en de bak leeg te laten lopen.
Bijvullen gebeurt via de peilstokbuis.... Mij is ook niets bekend over een filter o.i.d.

Toevallig hebben wij gisteren ook de ATF-olie vervangen. Géén flush, maar gewoon nieuwe verse olie erin.

Ludo

Citaat van: s.penners op 14-07-2009 10:19:17
Na een flink beraad met de monteurs, kwam de man van de onderdelen terug met het bericht dat er geen filter in zit.

In iedere automatische versnellingsbak zit een filter.
Het is wel een feit dat je er moeilijk bij kan, en je hebt speciaal gereedschap nodig.
Zoek maar eens, er is vast nog wel een afbeelding te vinden, waar de filter zich bevind.

Eric

Citaat van: )()()sT op 14-07-2009 10:24:16
Olie verversen gebeurt idd. gewoon door onder de plug los te draaien en de bak leeg te laten lopen.
Bijvullen gebeurt via de peilstokbuis.... Mij is ook niets bekend over een filter o.i.d.

Toevallig hebben wij gisteren ook de ATF-olie vervangen. Géén flush, maar gewoon nieuwe verse olie erin.

En??? Hoe bevalt dit?? Resultaat merkbaar??
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

)()()sT

Ja, hij schakelde al goed, maar bij weinig belasting is het nu bijna gevoelloos.
We merkten het vooral bij de C70, die schakelde met de oude olie vrij "bruut" maar erna boterzacht.

Sbv

Andere olie erin bij de S70 gaf een wat soepler schakelbeeld. De olie die eruit kwam was zwart/bruin en stonk wel wat. Overigens heb ik geen filter vervangen

sappie

ik heb de mijne wel laten flushen, maar een wereld van verschil!! positief dan... ;D

Piere

Wij hebben al enkele automaten gehad, nooit een filter vervangen...
Maar normaalgezien zit er wel een in ja, in een manuele niet...

Groet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

s.penners

Bedankt allemaal!

Ik heb inmiddels de olie ververst, maar nu kom ik iets raars tegen:

Volgens de boekjes moet er 7.6 liter olie in de bak.(2.5T uit 97) Dit kwam er bij lange na niet uit, ondanks dat de olie vlgs. de peilstok op een goed niveau was.
Er kwam hoogstens  4 tot 5 liter uit.

Ik heb er 5 liter bij gedaan en ging toen eens peilen: veel te vol!! Hoe kan dit? Zit er veel minder olie in dan de aangegeven 7.6 liter ? Of zijn er nog verborgen extra aftappunten? Ik ben met de - te volle - bak op vakantie gegaan zonder enkel probleem, maar nu ik weer thuis ben lijkt het alsof ik af en toe een oliegeur ruik. Gooit de bak er iets uit? En waar dan?

Ludo

Niet erg slim, als er 4 tot 5 liter uitkomt, om er dan toch 5 volle liters in te schudden.
Het is beter om de afgelaten olie op te vangen, en exact dezelfde hoeveelheid er weer in te schudden.
Alle olie komt er nooit uit met gewoon aflaten, er blijft een gedeelte in de koppelomvormer achter.

Boven op de bak zit een overdrukventiel.
Overtollige olie word er uitgegooid, maar wellicht is de olie nu wel verbrand.

s.penners

Ik ben ook niet zo bijster slim....

Je bedoeld in de bak verbrand? En dat kan schade veroorzaken?

-D©©©L-

Citaat van: s.penners op 27-08-2009 23:33:05
Bedankt allemaal!

Volgens de boekjes moet er 7.6 liter olie in de bak.(2.5T uit 97) Dit kwam er bij lange na niet uit, ondanks dat de olie vlgs. de peilstok op een goed niveau was.

Ik heb er 5 liter bij gedaan en ging toen eens peilen: veel te vol!! Hoe kan dit? Zit er veel minder olie in dan de aangegeven 7.6 liter ? Of zijn er nog verborgen extra aftappunten? Ik ben met de - te volle - bak op vakantie gegaan zonder enkel probleem, maar nu ik weer thuis ben lijkt het alsof ik af en toe een oliegeur ruik. Gooit de bak er iets uit? En waar dan?

Hoe heb je er zoveel uit gekregen ? Zelfs met afzuigen, koeler leeg laten lopen etc krijg je er gewoon niet meer uit dan 3,7 liter.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 28-08-2009 00:25:04
Citaat van: s.penners op 27-08-2009 23:33:05
Bedankt allemaal!

Hoe heb je er zoveel uit gekregen ? Zelfs met afzuigen, koeler leeg laten lopen etc krijg je er gewoon niet meer uit dan 3,7 liter.

ALs de auto niet helemaal recht staat........kun je er makkelijk 4 liter uit krijgen.......................mmestal staat hij bij mij aan bestuurderszijde omhoog gekrikt....

Ludo

Citaat van: s.penners op 28-08-2009 00:11:05
Je bedoeld in de bak verbrand? En dat kan schade veroorzaken?

Lijkt me wel.
Verbrande olie zal niet veel smerende eigenschappen meer bevatten denk ik.

)()()sT

Ik heb er bij het "aflaten" voor de vakantie ook een liter of 4 uitgekregen.
Maar inderdaad: precies dezelfde hoeveelheid er weer ingegooid ;)

Eugène is eind vorig jaar met die 855 T-5R toen bij BTS in Heerlen geweest. Die kerel vertelde dat teveel olie erin gooien echt niet slecht was, er zit toch een overdrukventiel in (zoals gezegd).

Maar goed, gewoon erin wat eruit komt  ;D