Help! Continued...

Gestart door De Kater, 14-07-2009 11:11:21

Vorige topic - Volgende topic

stap

de storingen die jij omschrijft lijken op wat ik ooit heb gehad. na verloop van tijd liep ie zowel op gas als benzine niet meer oke. het bleek bij mij te liggen aan het lpg relais wat regelt dat de benzinetoevoer stopt als je op gas rijdt. Die begeeft het na een aantal jaren, is volgens mij een universeel relais, ik heb een vialle installatie. Het is een blokje wat bij mij in de motorruimte tegen het schutbord hangt, de bedrading was bij mij gecorrodeerd.. je zou even kunnen ruilen met iemand, om uit te sluiten dat het hierom gaat. op de rekening stond bij mij onderdeelnummer 10014, maar kan goed zijn dat de dealer elk relais dit nummer geeft. (prijs 2006: 136,- ex)

succes ermee!

De Kater

@ stap: thanks voor de tip, ik zal die even checken! Die is op zich net zo oud als de installatie volgens mij... en dus misschien zowiezo wel een keer aan vervanging toe  :eusa_eh:

@ elmarconi: probleem van 4/5 poten zit ogenschijnlijk niet in de ontsteking maar in de brandstof toevoer... op benzine loopt hij nu in noodloop, dan looptie als een natte zaterdagskrant maar iig wel netjes op 5 poten.

Heb de bevindingen van de ANWB monteur eens even gecheckt, TPS sensor eruit en wat blijkt: de weerstand bij dichte gasklep is netjes 2 kOhm, bij openen van de gasklep is deze.... nog steeds 2 kOhm   :eusa_boohoo:
Kortom: zo dood als een pier. Voeding van de sensor is allemaal netjes in orde, alleen de sensor zelf is dus overleden. Zowel de gascomputer als de benzine computer krijgen input van deze sensor, dus geen wonder dat ze beide niet lekker lopen  :eusa_shifty:

Maandag of dinsdag is de nieuwe sensor binnen, kan dan gaan kijken of dat verbetering geeft  :eusa_pray: . Voor de veiligheid misschien meteen de gas/benzine switch vervangen :eusa_whistle:

Anyway, thanks iedereen voor de tips en het meedenken! zodra de TPS sensor erin zit en ik weet hoe hij loopt post ik het!

Gr. Harm alias De Kater  :eusa_think:

thuur

Ben je wel goed aan het meten, of heb je nu enkel de koolstofbaan gemeten (wat overigens uitstekend zou werken als dat zo is :D) ?

Gr 8)

De Kater

Jups, ben goed aan het meten. Heb ff het internet uitgewrongen en een aantal omschrijvingen gevonden van het testen van je TPS sensor. Ze komen allemaal op hetzelfde neer en dat is dat je je signaal kunt meten (in volt) óf de afgeleide daarvan de weerstand van de koolstof baan. Deze is in rust 2 kOhm en moet bij volledig geopende gasklep ongeveer 10 kOhm zijn, daartussen moet hij zonder horten en stoten oplopen als je de gasklep opendraait. Dit is een universele test zolang je een tps sensor hebt met een voedingsdraad van 5V een massa draad en een signaaldraad, kortom een driepunts aansluiting.

Voor de veiligheid heb ik mijn werkwijze nog even aan de garage (volvo Slubo in Doetinchem) uitgelegd en die wisten te melden dat dat inderdaad klopt....  :D

thuur

Dat is inderdaad de juiste wijze :D

Gr ;D

De Kater

Ok. Inmiddels weer een paar dagen verder, dus kleine update.

Nieuwe TPS sensor in huis en ingebouwd. Resultaat: geen verbetering...  :eusa_wall: Morgen gaat de nieuwe sensor er weer uit om eens na te meten.

Wat ik inmiddels wel weet is dat het een probleem is wat zich niet beperkt tot de gas installatie of een van de onderdelen daarvan. Ik heb de complete gasinstallatie los gehaald en afgekoppeld zodat de motor weer ALLEEN op benzine loopt. Probleem blijft.  :eusa_boohoo:

Mijn conclusie is nu dat het probleem dus ergens in een signaalgever moet zitten die zowel de gas computer als de benzine computer van info voorziet. Het probleemgedrag op gas en op benzine is nl. gelijk.  :eusa_eh:

Vanaf morgen heb ik een korte vakantie waarin ik mij eens over de roffel ga buigen. Prioriteit nummero uno is dattie weer mooi op benzine loopt, daarna komt het gas. Ga wel even een lijstje maken met sensoren die beide installaties voorzien van info... Wordt dus vervolgd.  ::)

De Kater

Zo, nog even een afsluitende conclusie. Ben met de roffel aan die Arbeit geweest en eigenlijk was het probleem met een uurtje verholpen, sterker nog een half uurtje...  :eusa_boohoo:

Stap 1: Gas installatie loskoppelen zodat er alleen op benzine gelopen kon worden
Stap 2: Beginnen bij het begin: de oude Lambdasonde terugplaatsen.
Stap 3: Contactspijker omdraaien.

En lopen dus, even later op benzine én LPG (nee, niet tegelijkertijd  :eusa_hand:).

Als ik terugdenk waren er twee dingen aan de hand. 1. de lambdasonde was vervuild/verrot/aan vervanging toe. Deze is vervangen (voor een aftermarket universele 4 draads die volgens de leverancier prima zou moeten werken :eusa_silenced:), daarna overleed de TPS sensor, for whatever reason. Het vervangen van de TPS sensor was dus niet de oplossing, want de lambda was eveneens niet ok.

Nieuwe TPS met oude lambda resulteert in een lopende auto die wel teveel verbruikt maar opzich prima loopt... inmiddels is er een originele direct-fit NTK lambda sensor onderweg om de oude te vervangen. Ik vermoed/bid/hoop/smeek :eusa_pray: dat dan alle problemen verholpen zullen zijn  :eusa_shhh:.

Les 321 lid 1 paragraaf b: Vervang NOOIT twee dingen tegelijkertijd als dat niet strikt noodzakelijk is en de vervanging niet ZEKER WETEN 1op1 past.  :eusa_doh:

Misha

Citaat van: De Kater op 30-07-2009 14:35:24
Zo, nog even een afsluitende conclusie. Ben met de roffel aan die Arbeit geweest en eigenlijk was het probleem met een uurtje verholpen, sterker nog een half uurtje...  :eusa_boohoo:

Stap 1: Gas installatie loskoppelen zodat er alleen op benzine gelopen kon worden
Stap 2: Beginnen bij het begin: de oude Lambdasonde terugplaatsen.
Stap 3: Contactspijker omdraaien.

En lopen dus, even later op benzine én LPG (nee, niet tegelijkertijd  :eusa_hand:).

Als ik terugdenk waren er twee dingen aan de hand. 1. de lambdasonde was vervuild/verrot/aan vervanging toe. Deze is vervangen (voor een aftermarket universele 4 draads die volgens de leverancier prima zou moeten werken :eusa_silenced:), daarna overleed de TPS sensor, for whatever reason. Het vervangen van de TPS sensor was dus niet de oplossing, want de lambda was eveneens niet ok.

Nieuwe TPS met oude lambda resulteert in een lopende auto die wel teveel verbruikt maar opzich prima loopt... inmiddels is er een originele direct-fit NTK lambda sensor onderweg om de oude te vervangen. Ik vermoed/bid/hoop/smeek :eusa_pray: dat dan alle problemen verholpen zullen zijn  :eusa_shhh:.

Les 321 lid 1 paragraaf b: Vervang NOOIT twee dingen tegelijkertijd als dat niet strikt noodzakelijk is en de vervanging niet ZEKER WETEN 1op1 past.  :eusa_doh:

Ik hoop dat dat gaat werken... Lambda's, en zeker de NTK versies zijn rare dingen deze auto's. Uiteindeliijk kooop je toch vaak de originele bij de dealer. Waarom het soms niet werkt weet niemand, maar het is wel zo.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het