Interieur fan blijft draaien

Gestart door MartijnHS, 19-08-2009 15:20:30

Vorige topic - Volgende topic

MartijnHS

Beste mensen,

Heb even de draadjes gevolgd over dit soort euveltjes,heb dit zelf ook wel is gehad en de fan stopte ook vanzelf weer.
Nou stond ik laatst bij de Volvo dealert en mijn aandacht werd getrokken door een S60 die daar zojuist kwam aangereden.Toen de bestuurder uitstapte en de auto afsloot hoorde ik duidelijk dat de interieurfan bleef draaien. Nou lees ik hier dat dit kan komen door een 'plakkend' relais. Maar ik vind het toch enigzins vreemd dat bij zo'n nieuwe auto dit ook nog voor komt. Mijn hersenspinsels kwamen tot de gedachte dat dit mischien een soort van na-blazen is. Kan dit ook daadwerkelijk ? Of zit ik nu totaal onzin te praten.

Hit me  :eusa_boohoo:

Martijn

)()()sT

Was het niet de koelfan?
Bij normaal rijden gaat ie meestal, als ie al draait als je ergens aankomt, uit met het afzetten van de motor.
Als ie echt warm is kan ie nog nablazen. Ik had dat ook eigenlijk nog nooit gehad, maar afgelopen vakantie had ik in de zuid Franse hitte dat ie zelfs na het afzetten van de motor op een parkeerplaats ging draaien.

Walter

Citaat van: MartijnHS op 19-08-2009 15:20:30
Mijn hersenspinsels kwamen tot de gedachte dat dit mischien een soort van na-blazen is. Kan dit ook daadwerkelijk ? Of zit ik nu totaal onzin te praten.
Martijn

Klopt helemaal Martijn. Om de airco te drogen na het rijden, beschikken de S60, V70N, etc over een zg nablaasfunctie. Hiermee gaat de interieurventilator opeens blazen totdat het interne airco systeem vrij van vocht is en derhalve vrij van vieze geurtjes (en vieze bacillen)

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

)()()sT

Ow oké, zie je, ik dacht te ouderwets  ;D

Walter

Jouw verhaal klopt ook hoor. Als de motor goed heet is wordt ie na het afzetten nog wat warmer doordat het koelwater niet meer circuleert en de rijwind wegvalt. "Ouderwetsere" koelvins kijken niet of de motor draait, die voelen alleen dat het te warm is en gaan dan draaien

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Kingfisher

Citaat van: )()()sT op 19-08-2009 15:34:39
Was het niet de koelfan?
Bij normaal rijden gaat ie meestal, als ie al draait als je ergens aankomt, uit met het afzetten van de motor.
Als ie echt warm is kan ie nog nablazen. Ik had dat ook eigenlijk nog nooit gehad, maar afgelopen vakantie had ik in de zuid Franse hitte dat ie zelfs na het afzetten van de motor op een parkeerplaats ging draaien.

aha, dat had ik dus afgelopen vakantie in Spanje voor het eerst. Na afzetten motor heeft ie zeker nog 5 tot 10 minuten staan nadraaien. begon me al zorgen te maken want had het nooit eerder meegemaakt. Dacht dat alleen die oude beestjes dat vroeger deden. Ook weer iets geleerd ;)

)()()sT

Citaat van: VolvoMafia op 19-08-2009 15:58:02
Jouw verhaal klopt ook hoor. Als de motor goed heet is wordt ie na het afzetten nog wat warmer doordat het koelwater niet meer circuleert en de rijwind wegvalt. "Ouderwetsere" koelvins kijken niet of de motor draait, die voelen alleen dat het te warm is en gaan dan draaien

Ja, daardoor dus kan ie toch na uitzetten gaan nakoelen, omdat idd. het koelsysteem dan niet meer circuleert en de motor nog HOT is  8)