klappende automaat

Gestart door PapaJeroen, 09-06-2009 19:39:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PapaJeroen

Hallo allemaal.

ik heb een 850 estate2.5 20V uit 1993,
De ene keer schakeld hij goed, en andere keer schokkerig,
vandaag ook meerdere keren gehad dat bij het terug schakelen voor stoplicht 2 en 1 hard gaat,
en dan bij stilstaand rem los er geen kruipbeweging is, als je gas geeft heb je na 1a2 seconden een klap/schok en rijdt hij weer,
olie niveau is ok (gecontroleerd bij warme/draaiende motor)
olie heeft een blanke kleur, zou hetmet olie kwaliteit te maken hebben, dat deze aan vervanging toe is,
en kan je de koppelomvormer aftappen???

ik hoor het graag
groet Jeroen

mehn

Dat klinkt als een intern olielek waardoor de benodigde druk niet meteen aanwezig is. Als je dan gas geeft begint de pomp als een gek te pompen en "klapt" de auto in de 1.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

PapaJeroen

ja, je krijgt in ene een klap

sappie

ik had hier ook last van, mijn hele stuur klapperde als ie er ineens inschoot. ook bij de kickdown last gehad hiervan.

bij mij is het softwarematig door de dealer opgelost (weet zelf niet precies wat ie gedaan heeft). misschien dat je daar kunt informeren wat de mogelijkheden zijn.
kostte maar 40 euro.

ik heb echter wel een 5-traps (in combi met de 2.4) dus weet niet of zoiets bij jou ook mogelijk zou zijn.

automaat schakeld nog steeds niet zoals het zou moeten (de ene x onwijs soepel, dan weer met schokjes) maar in ieder geval is het "klappen" verleden tijd.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

EVV

Citaat van: sappie op 10-06-2009 08:08:01
ik had hier ook last van, mijn hele stuur klapperde als ie er ineens inschoot. ook bij de kickdown last gehad hiervan.

bij mij is het softwarematig door de dealer opgelost (weet zelf niet precies wat ie gedaan heeft). misschien dat je daar kunt informeren wat de mogelijkheden zijn.
kostte maar 40 euro.

ik heb echter wel een 5-traps (in combi met de 2.4) dus weet niet of zoiets bij jou ook mogelijk zou zijn.

automaat schakeld nog steeds niet zoals het zou moeten (de ene x onwijs soepel, dan weer met schokjes) maar in ieder geval is het "klappen" verleden tijd.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bij de S60 met dezelfde 5 traps automaat was dit een bewuste keuze, om brandstof te besparen werd de automaat bij stilstand in z'n vrij gezet, na het rem loslaten zou hij weer naar D gaan. Blijkbaar is dit dusdanig slecht bevallen dat Volvo een (software) update gemaakt heeft om dit ongedaan te maken. Die van mij doet het in iedergeval niet meer, hoewel het wel in het instructie boekje staat, en op een ander Volvo forum zijn er mensen die deze update hebben laten installeren. Maar een 4 traps automaat uit een 850 zoals van de topic starter hoort dit "neutraal bij stilstand" dus niet te doen.

sappie

Citaat van: EVV op 10-06-2009 08:16:13
Citaat van: sappie op 10-06-2009 08:08:01
ik had hier ook last van, mijn hele stuur klapperde als ie er ineens inschoot. ook bij de kickdown last gehad hiervan.

bij mij is het softwarematig door de dealer opgelost (weet zelf niet precies wat ie gedaan heeft). misschien dat je daar kunt informeren wat de mogelijkheden zijn.
kostte maar 40 euro.

ik heb echter wel een 5-traps (in combi met de 2.4) dus weet niet of zoiets bij jou ook mogelijk zou zijn.

automaat schakeld nog steeds niet zoals het zou moeten (de ene x onwijs soepel, dan weer met schokjes) maar in ieder geval is het "klappen" verleden tijd.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bij de S60 met dezelfde 5 traps automaat was dit een bewuste keuze, om brandstof te besparen werd de automaat bij stilstand in z'n vrij gezet, na het rem loslaten zou hij weer naar D gaan. Blijkbaar is dit dusdanig slecht bevallen dat Volvo een (software) update gemaakt heeft om dit ongedaan te maken. Die van mij doet het in iedergeval niet meer, hoewel het wel in het instructie boekje staat, en op een ander Volvo forum zijn er mensen die deze update hebben laten installeren. Maar een 4 traps automaat uit een 850 zoals van de topic starter hoort dit "neutraal bij stilstand" dus niet te doen.

klopt, maar ik had het ook bij de kick-down van 2 naar 1 en soms van 3 naar 2 ook.. met name van 2 naar 1 kreeg ik onwijze klappers in het stuur te verwerken...
ook dat "klappen" is nu weg. ik neem niet aan dat dat ook een gevolg is van de software aanpassing?

rogerV701998

Ik heb zelf ook een 4 traps automaat en inmiddels begrepen dat hiervoor geen software updates zijn. Mijn automaat had als klacht dat ie bij overschakelen schokte, vooral bij vollast. Ik heb inmiddels alle motorsteunen vervangen, 2x verse olie er in gedaan maar het beste resultaat had ik na het vervangen van de TPS. Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34004.msg681223.html#msg681223

Gr. roger

PapaJeroen

Hallo,

Ik heb vandaag maar de olievande bak ververst, deze was gewoon zwart, dus heb ik hem na het vullen een rondje gereden, en toen weer afgetapt.
olie nog zwart, maar was wel meer rood nu,
hij schakelt nu soepeler en het shakelen in hogeretoeren gaat nu ook beter,
van de week ga ik hem nogmaals verversen en kijken wat hij dan doet...
dan laat ik wel weer wat weten.

groet Jeroen

PapaJeroen

nou mensen, olie is ververst, hij schakelt weer ok, , nu kijken naar een nieuw neusje, vrouwtje
heeft gister een ford ka ze reed gekust...

groet jeroen

hagen63

Hallo Roffelaars, ik heb hetzelfde probleem met mijn 850, 2.5ltr, bj 1994 en 265.000 op de klok. Wat we gedaan hebben is de bak gereviseerd (bleek achteraf niet echt noodzakelijk, jammer dus) , nieuwe schakelsensor gemonteerd. De pakking van het brein lekte, en kwamen na demontage erachter dat een van de kunstsof kogeltjes ontbrak. Nieuwe kogeltjes erin en weer gemonteerd. Gelijk de krukaskeerring vernieuwd. Maar helaas, bij warme olie blijft het terugschakelen naar 2 en 1 nog schokkerig te gaan en slipt dan bij het optrekken. Dit kan ik oplossen door hem in de "N" te zetten en daarna in de "D" en dan gaat het weer goed. Wanneer daarna naar de "R" kan ik een rotklap verwachten mits ik de bak +/- 20 sec in de "P" laat staan. Wel het voetje stevig op de rem houden. Toch nog het brein, of???
Nu lees ik het verhaal van de TPS, kan dat ook op mijn 850 slaan?
Benieuwd naar jullie reakties en ervaring. Met hoopvolle groeten.