Volvo V40

Gestart door jan855t5r, 24-11-2002 15:19:24

Vorige topic - Volgende topic

jan855t5r

Er zullen vast wel 850/70-rijders zijn die al eens een Volvo uit de 40-serie hebben gehad.

Mijn vader is van plan een V40 aan te schaffen. Occassion.
Hij weet nog niet of het een LPG-G3 of een TD wordt.

Heeft iemand van jullie ervaring met V40's?
G3 OK in deze auto? Diesels betrouwbaar?
Waar moet ik op letten? Wat zijn de zwakke punten van deze auto's? (eerste model, dus fase 1, tot 1999)(ik heb ooit iets gehoord over pook/schakelmechanisme maar ik weet niet meer wat ermee was.)

Iemand Volvo-ervaring met malmo-auto's in Zaltbommel? (www.malmoautos.nl). Komt hun voorraad uit de lease?

Alle info welkom, dank bij voorbaat!
Groet
jan855t5r

Rene

Ik heb gehoord dat ze een klapperend onderstel hebben.
En veel rij en wind geluiden

Joris_Scholte

Ik heb een paar ker een V40 diesel meegehad als leenauto, toen mijn 850 voor beurten bij de dealer stond. Op zich geen verkeerde auto, rijdt best wel lekker, e.d. Alleen jammer dat het stuur niet te verstellen is (of vergis ik me nou met de 440 die ik ook een keertje mee heb gehad?).
Het blijft alleen wel een Mitsibishi met een Volvo-logo erop geplakt. En de geluidsbeleving is toch niet hetzelfde als een 850 ;)

jan855t5r

Zijn vergelijkingsmateriaal is een Opel Astra! :-[
Dan gaat hij er toch altijd op vooruit? ;D ;D

Groet
Jan

Walter

Sorry Joris, maar ik ben het niet met je eens dat het een Mitsubishi met een Volvo plaatje is. Alleen de bodemplaat is het zelfde, verder is alles anders. Zie je ook in de fabriek, alle brokken zien er anders uit en komen uit andere dozen. Wel grappig overigens, je ziet 1 mitsu op 5 Volvo's ;D De motoren (behalve diesels = Renault) is allemaal onze vijfpitter -1 cilinder.

Het stuur is idd alleen in hoogte verstelbaar. De roffel zit er gewoon niet in, is een eigenschap van een vijf pitter.

Jan, ik zou zo 1-2-3 niet weten waar op te letten. Bij de apk zit er wel eens speling op de voorste draagarmen, en die zijn niet voor weinig. Maar de nieuwe is een betere, dus dat kan eenmalig zijn. De banden (als Pirelli) willen wel eens cupvorming hebben en dan gaan gonzen. Je kan dit voelen door met je hand over de band te wrijven, je voelt 'm dan happen. Met problemen over betrouwbaarheid hoor je weinig, alleen raad ik een GDi af (in tegenstelling tot wat bv de ANWB stelt). Zoveel zuiniger zijn ze niet, vooral in ons file verkeer, en ze gaan gweoon rot lopen doordat je koolafzetting in de motor krijgt. Op gas is het dezelfde motor als in de roffel, alleen met 4 cilinders. Ik moet wel zeggen dat de 1.6 en de 1.8 van de nieuwe generatie (vanaf MY2000) iets meer problemen hebben met de kop, maar ook maar soms. Die diesels zijn van Renault en kunnen oud worden. De motoren in de Phase I zijn minder sterk en maken meer herrie dan die in de Phase II. Sowoeso is de Phase II een lekkerdere auto. Is comfortabeler, stuurt beter etcetera. Rij er maar eens mee.

Heb je hier iets aan?

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

jan855t5r

Jazeker Walter, hier heb ik wel wat aan.
Vergelijken met een 850 mag eigenlijk niet, vind ik; die auto is duidelijk een klasse hoger.

hmmm, renault-diesels. Zelfde als in de Laguna dan zeker.
Ga ik eens napluizen in de boeken.

Groet
Jan

Joris_Scholte

CiteerSorry Joris, maar ik ben het niet met je eens dat het een Mitsubishi met een Volvo plaatje is. Alleen de bodemplaat is het zelfde, verder is alles anders.

Was ook een opmerking in licht sarcastische context, maar bedankt voor het terecht wijzen.  ;D

Walter

CiteerWas ook een opmerking in licht sarcastische context, maar bedankt voor het terecht wijzen.  ;D

Kijk, als je een 340 een uit de kluiten gewassen DAF noemt, oké. Is ook ontworpen als DAF 77... Maar niet de ECHTE Volvo aanvallen als zijnde Mitsunogwat.  ; >:(
Nee, gegein natuurlijk  :P Ik verwachte die context wel, maar stel je voor dat de vader van Jan ineens zo'n Mitsjedinges koopt  :-/

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Joris_Scholte

CiteerKijk, als je een 340 een uit de kluiten gewassen DAF noemt, oké. Is ook ontworpen als DAF 77... Maar niet de ECHTE Volvo aanvallen als zijnde Mitsunogwat.  ; >:(
Nee, gegein natuurlijk  :P Ik verwachte die context wel, maar stel je voor dat de vader van Jan ineens zo'n Mitsjedinges koopt  :-/

Heb je gelijk in. En, zoals ik ook al zei, de V40 die ik van Henk Scholten Volvo meekreeg als leenauto was helemaal geen verkeerde auto.

Edwin

Ik vind een V40 rijden als iedere andere grotere middenklasse auto. Hij rijd gewoon goed maar niet meer dan dat. Ik kreeg laatst een 3 maanden oude mee als leenauto en heb er 150km in gereden. Ik kreeg er gewoon geen bijzonder gevoel bij. Het zijn wel veilige en degelijke auto's die goed afgewerkt zijn. Echter denk niet dat de V40 een ruime station is want er zit een hoge tildrempel op en het dak loopt schuin naar voren weg wat de laadruimte gigantisch benepen maakt. Een kinderwagen (in ons geval dan) past er niet zo 1, 2, 3 in terwijl je die bij een 850 station er zo inzet.
Maar het is een Volvo en dat is altijd goed.
Succes met de keuze en laat eens weten wat het geworden is.

gr. Edwin.  8)

micha

Mijn pa rijdt een V40 1.8 benzine, en is er zeer tevreden mee. Ik heb er wel eens in gereden, en je kan er prima mee uit de voeten, maar het blijft wel een klasse lager dan de 850. Ik vind hem zelf niet echt ruim, en ook zeker niet snel :-/, maar daar hebben die oudjes meestal ook niet echt behoefte aan. Geen verkeerde auto!

jan855t5r

Hoi allemaal,

Ik heb op de site van de 700vereniging deze vraag ook gesteld en kreeg globaal het volgende advies:
* Geen 40-diesel nemen tenzij vanaf modeljaar 2001 (commonrail, eerste Volvo-diesel-blok? Kleine broertje D5?)
* Geen GDI-blok nemen: niet zo zuinig als beloofd en last van koolafzetting op kleppen (??)
* Volvo-benzine-blokken: prima (logisch: = 850-blok - 1 cylinder!)

Dank voor al jullie input, maar eens rusig op zoek naar een commonrail diesel.

Groet
Jan

RichardG

Een vriend van mij heeft sinds 1 jaar een V40 T4, ben er niet echt kapot van. Ik heb het idee dat een en ander minder goed is afgewerkt (goedkoper materiaal). Ook was het opmerkelijk dat zijn airco radiator al na een 1/2 jaar lek was door steenslag :-/, Stabilisatorstang rubbers vervangen bij 40K !! Veel last van steenslag op de voorkant. Al met al niet echt een toonbeeld van kwaliteit, maar kan ook pech zijn. Wegligging is prima bij hoge snelheden (200 - 250). Windgeruis valt dan mee. Remmen aardig wel lastig te doseren. Afijn dit zijn mijn ervaringen, T4 is wel rap.

Richard

Reitse

Schade door steenslag is volgens mij echt een geluks/pechkwestie. Bij ons in de buurt waren ze laatst weer vol enthousiasme aan het asfalteren, en daar gooien ze een soort fijn grint overheen om het ruw te maken. Allemaal heel erg fijn, maar als je daar met snelheid (50+) overheengaat ben je snel lak kwijt... Overigens wel leuke ABS-test. Vol in de remmen en dan merken dat de wielen gewoon blokkeren... :D ;)

Reitse

Vandaag alles bij elkaar uurtje of 4 in een V40D van dit jaar gereden, nog geen 5dkm op de klok (heb ik natuurlijk veranderd.. ;)). Op zich geen verkeerde auto, boven de 2800 toeren begon hij lekker te trekken (volgens mij was het een turbo, maar helemaal zeker ben ik niet, hartelijk dank aan de uitvinder van de grote kunststof kappen op de blokken). Beetje krap in vergelijking met de 850. Wel lekker stevig geveerd, trekt mooi door bochten heen, alleen acceleratie in een bocht niet echt aan te raden, de hele voortrein begint spontaan te huppelen.