Missende luchtslang naar de ECU, groot risico?

Gestart door llinssen, 06-08-2009 10:12:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Er gaat een luchtslang van de ventilator naar de behuizing van de ECU.
Bij de werkzaamheden door aircomobiel is vergeten de slang terug te plaatsen.
Meneer Aircomobiel zou dit onderdeel terugsturen, maar is daar helaas niet aan toegekomen.

Morgen staat een rit naar Duitsland op het programma.

Hoeveel kwaad kan dit ? Hoeveel koeling heeft de ECU nodig?

Het gaat om de "slang" helemaal linksonder die zo om het hoekje gaat.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbo-Geek

Ik heb wel eens vaker gezien dat deze niet aanwezig was en de auto gewoon prima reed, dus ik zou de gok wagen.
Aan de andere kant is het niet moeilijk om profesorisch een verbinding te maken met wat tape en een slang, dus ff langs de gamma ofzo en 5 minuten knutselen op de parkeerplaats aldaar en je hebt hetzelfde effect als met het originele onderdeel en kan je gerust op vakantie.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Gewoon even de motor van de kachelfan andersom aansluiten, dan blaast ie koele lucht vanuit de airco terug in de aanzuigopening die van de ECU box naar het ventilatorhuis loopt. Moet goedkomen, denk ik.

schutten

Ik heb deze slang ook niet onder de motorkap,rij al bijna een jaar zonder.
De rit van gister in DLd van +- 400 km en temperaturen van +-  35 graden  heeft ie overleefd.Files en snelheden tot kort aan de 300 km/h no problems  ;)

llinssen

@ Schutten: Dat is goed om te weten. Dank je.

@ Marco, denk dat dit "even" voor mij iets teveel van het goede is.

@ Turbo-Geek: dat was ook mij eerste gedachte als ik het onderdeel niet op tijd terug krijg.
Nu denk ik toch even de dealert bellen of die het heeft. Stukje plastic mag toch niet meer dan 20 euro kosten.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

razorx

Het, maar dat is je al duidelijk, bedoeld om je elektronica koel te houden.
De componenten en bouwkwaliteit van onze roffels zitten bijna op militair niveau. Het kan wel wat hebben.
Het enige is dat het nu wel erg warm is. Componenten gaan dan wat minder lang mee.
Het is voor niemand exact in te schatten hoe lang het duurt voordat je de levensduur van je ecu ernstig bekort. Als je nu die buis kan krijgen doe het nu, scheelt mischien een zorg voor later. Just to be sure.

thuur

Het kan geen kwaad, maar als je het echt zeker wilt weten maak je een stukje slang vast met Duct tape aan de computerbox en een panty over de andere zijde. Zorg dat deze zijde rijwind krijgt.

De ECU's vinden tot 90 gr.C geen probleem. Daarboven krijg je foutmeldingen en zal er ook uitval plaatsvinden. Ik verwacht niet permanent.


Gr ;)

Turbo-Geek

CiteerStukje plastic mag toch niet meer dan 20 euro kosten.

Ai, heb geen idee wat het kost maar het kan soms bij Volvo vies tegenvallen !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

dudumu

Kzou toch maar niet te veel risico's nemen, je zal het misschien niet direct merken, mr een ic aan te hoge temperatuur heeft volgens mij een veel kortere leeftijd (er schijnt een fenomeen op te treden na verloop van tijd dat 'electromigratie' of zoiets noemt, althans dat is toch wat er gebeurt bij bvb cpu's v pc's ed. - een fysische degradatie vd baantjes oiv hoge temperaturen  of zo, wat volgens mij alleen kan beperkt worden door adequate koeling) enfin, wil er ook wel bij vermelden dat ik geen expert ben... gezond boerenverstand ivm ic's zegt mij alleen: koeling vr stabiele werking en verlengde levensduur...

Daf46

In mijn 850 zat die slang er ook niet meer op na montage van LPG-syteem, in 3 jaar nooit problemen mee gehad.

thuur

Citaat van: dudumu op 07-08-2009 11:33:51
Kzou toch maar niet te veel risico's nemen, je zal het misschien niet direct merken, mr een ic aan te hoge temperatuur heeft volgens mij een veel kortere leeftijd (er schijnt een fenomeen op te treden na verloop van tijd dat 'electromigratie' of zoiets noemt, althans dat is toch wat er gebeurt bij bvb cpu's v pc's ed. - een fysische degradatie vd baantjes oiv hoge temperaturen  of zo, wat volgens mij alleen kan beperkt worden door adequate koeling) enfin, wil er ook wel bij vermelden dat ik geen expert ben... gezond boerenverstand ivm ic's zegt mij alleen: koeling vr stabiele werking en verlengde levensduur...

Je hebt helemaal gelijk, maar daar zou ik me bij onze ECU's geen zorgen over maken. De specificaties gaan ruim boven de meeste vreemd voorkomende zaken, alsook file in de woestijn.


Gr 8)

llinssen

Uiteindelijk toch een huis tuin en keuken oplossing met het betere macgiver-werk gemaakt.
Met een bij de Gamma gekochte afvoerslang voor drogers en tie-raps een verbinding gemaakt tussen de opening bij de radiator en de ECU. Gelukkig heb ik het orginele slangetje ook weer terug, zodat het nu weer hersteld kan worden.

PS bij de dealer kost het stukje plastig een kleine 12 euro, maar er was geen dealer die het op voorraad had, aldus de dealer in Utrecht.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

In de standaard situatie word de lucht vanuit het kachelhuis naar voren geperst. De afname zit na de verdamper, dus bij hele warme dagen en lopende airco krijgt de ECU knetter koude lucht.

llinssen

@ Marco:
Ah, dus zonder plastic stukje ging de koude lucht naar het motorcompartiment, met stukje naar de radiator? Of is dat pas na de door jou aangegeven aanpassing?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Citaat van: llinssen op 28-08-2009 22:19:31
@ Marco:
Ah, dus zonder plastic stukje ging de koude lucht naar het motorcompartiment, met stukje naar de radiator? Of is dat pas na de door jou aangegeven aanpassing?



Standaard gaat de luchtstroom van het kachelhuis naar de ECU unit en dan door naar voren.
De onderdruk welke gemaakt word door het plaatsen van de slang aan de zuigkant radiateur koelfan, help mee om de warmte af te voeren naar buiten.

De genoemde "aanpassing" was een geintje, je kan de fan helemaal niet andersom laten blazen.