Sputteren motor

Gestart door Serge, 23-02-2003 18:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Serge

Hallo,

Het is al een tijdje dat mijn GLT happert tijdens het rijden op benzine; je voelt letterlijk dat de  motor zich ergens in verslikt.  De drukregelaar is pas vervangen, maar dat heeft het sputteren niet verholpen helaas.

Het komt alleen voor in de lagere toeren (< 3500), als je op z'n staart trapt schiet ie als de brandweer weg en is't gedaan met haperen - ofwel voel ik het niet meer - kan ook.  De auto heeft ook de neiging om stil te vallen bij het vertragen.

Ik ben door mijn inspiratie heen dus daarom doe ik een beroep op jullie expertise. Weet iemand raad?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie moeite.

Serge
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Roy V70R

Ik zou beginnen met het vervangen van het brandstoffilter bij de tank.

groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Serge

CiteerIk zou beginnen met het vervangen van het brandstoffilter bij de tank.

Sorry Roy, had dit moeten vermelden in mijn eerste post.  Op 2 juli van vorig jaar werd de aanzuigfilter (partnr. 3515175, 10.73 euro netto) vervangen.  Ik neem aan dat hiermee de benzinefilter wordt bedoeld?  Kan toch niet op die tijd opnieuw verstopt raken, of toch?

Roy V70R

CiteerSorry Roy, had dit moeten vermelden in mijn eerste post.  Op 2 juli van vorig jaar werd de aanzuigfilter (partnr. 3515175, 10.73 euro netto) vervangen.  Ik neem aan dat hiermee de benzinefilter wordt bedoeld?  Kan toch niet op die tijd opnieuw verstopt raken, of toch?

Ja, dat denk ik ook niet dat ie nu alweer dicht zit.
Maar onder een aanzuigfilter kun je ook het luchtfiter bedoelen. Ik vindt de prijs wel laag als het een brandstoffilter betreft.
Hoezo netto..... heb je er korting opgekregen :D

Groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

phil_0101035

Het lijkt alsof de injectoren vervuild zijn, bij volgas is de duk maximaal en spuiten'' ze goed, bij halve belasting lijkt het alsof ze niet goed vernevelen, maar gaan druppelen waardoor het mengsel niet goed is en ndus ed motor inhoudt en haperig loopt

Serge

CiteerMaar onder een aanzuigfilter kun je ook het luchtfiter bedoelen. Ik vindt de prijs wel laag als het een brandstoffilter betreft.
Hoezo netto..... heb je er korting opgekregen :D

Luchtfilter is type K&N, dus hoeft niet vervangen te worden.  Netto..zonder btw tja staat zo op de faktuur.  Zal toch eens moeten laten verifieren of de brandstoffilter daadwerkelijk werd vervangen, want ik vertrouw deze dealer niet 100%.  Is inderdaad weinig geld naar volvo normen voor zo'n filter.  Een interieurfilter kost gauw zoveel.  Misschien zegt het part. nr iemand iets ??

CiteerHet lijkt alsof de injectoren vervuild zijn, bij volgas is de duk maximaal en spuiten'' ze goed, bij halve belasting lijkt het alsof ze niet goed vernevelen, maar gaan druppelen waardoor het mengsel niet goed is en ndus ed motor inhoudt en haperig loopt

Ik heb ook in die richting zitten denken, en daarom een flesje injectorreiniger gekocht.  Een half flesje erin gekieperd, de andere helft gaat er morgen in bij het tanken. Totnutoe dus zonder resultaat, maar misschien moet ik wat meer geduld oefenen zodat ze zichzelf kunnen schoonspuiten?

Kan het een defecte brandstofpomp zijn, of heb je dan weer andere symptomen?

johan850glt170ps

Ik heb zelf al een tijdje problemen met de brandstofpomp hij is al vervangen maar dit bleek niet het probleem maar het verstopte zeefje wat aan de pomp zit en de ergste vuiligheid tegenhoud, maar als deze of je brandstoffilter (zit voor het rechter achterwiel) verstopt zit maakt de pomp herrie en rijdt hij niet goed. Ik ga dus binnenkort mijn tank vervangen voor een schone en maak alles opnieuw schoon en vervang alle filters, zo hoop ik van het probleem af te geraken.

Ook zou ik alle vacuum slangen na lopen (vooral bochtjes en T-stukjes ) omdat na verloop van tijd het rubber van binnenuit verrot en er dus lekken ontstaan.

Ramon

Meten = weten !

Hoe is de brandstofdruk/opbrengst, wat doet je ontsteking, (vacuum) lekkage, slechte bougie(s), kabels die doorslaan ? etc.. etc.....

Injectors is zeker niet het eerste waar je naar moet (laten)kijken. Als er een injector overleden is, dan is dat bij eentje tegelijk gebeurd en niet bij alle vijf)

Moeilijk om hier zo iets specifieks over te zeggen.

Ramon ;)
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Serge

CiteerHoe is de brandstofdruk/opbrengst, wat doet je ontsteking, (vacuum) lekkage, slechte bougie(s), kabels die doorslaan ? etc.. etc.....

Injectors is zeker niet het eerste waar je naar moet (laten)kijken. Als er een injector overleden is, dan is dat bij eentje tegelijk gebeurd en niet bij alle vijf)

Ik heb helaas niet de meetapparatuur om de brandstofdruk te meten Ramon :-(
Als ik je vertel dat ie op gas als een zonnetje draait, kunnen een aantal zaken geelimineerd worden, zoals ontsteking.
Op benzine loopt ie dus vierkant, pas als je volgas geeft schiet ie als een raket weg.  Ik heb em daarnet nog wat stationair laten draaien op 2000 tpm (de truuk met de baksteen :-) ) om de injectorcleaner zijn werk te laten doen, maar er zit 0,0 verbetering in.

Blijft over in dalende volgorde van waarschijnlijkheid :

- vacuumprobleem
- een (of meerdere) filter(s) in de benzinetoevoer
- injectoren
- de benzinepomp zelf

johan850glt170ps

Voor het meten van de brandstofdruk heb je niet meer nodig dan een bandenspanningsmeter deze druk je op de inspuitrail, op de rechterkant zit een ventiel, of voor het brandstofilter onder de auto zit ook een ventiel waar een bandenspanningmeter op past. De druk moet zijn 3,0 bar en op contact zetten is voldoende om te meten.

succes!

groeten Johan.

Serge

CiteerSerge, rij jij geen lpg?.

Ja. Zou het kunnen dat er LPG bij mijn benzinemengsel komt?  Het overschakelen van benzine naar LPG is problematisch - duurt veeeel te lang.  Vacuumswitch?? Op gas rijden op zich vormt geen probleem.

Ik probeer gewoon aan alles te denken.  Maar je hebt gelijk Ludo: die brandstoffilter moet zo snel mogelijk gecheckt worden.

Serge

Citeeroverschakelen van benzine naar lpg duurt lang, wat is lang?.

Moeilijk te zeggen maar kan gerust meer dan 20 kilometer zijn.  De motor heeft iig al lang warm.

Citeerzitten er ledjes op de schakelaar?, rood voor benzine en groen voor lpg?.
alleen als die blijven knipperen (wisselend) duid dat op een storing van het lpg systeem.
Ik heb enkel een groen ledje. Dit brandt wanneer de motor op benzine loopt.  Het benzinefilter is van buitenuit zichtbaar, niet?  Morgen doe ik een visuele controle. Het zou moeten vervangen zijn in juli vorig jaar, maar daar begin ik zwaar aan te twijfelen ???

Alvast bedankt voor de tips  Roy, Ludo, Phil, Johan en Ramon.

Serge

Dit kan ook helpen : ik lees welgeteld 1 storingscode uit nl. 1-1-3

Benzinefilter is vrijwel zeker vervangen.

Turboooh

Beste Serge,

Ik heb nu hetzelfde probleem (ik rij in een T5) en ik kan niet meer terugvinden wat de antwoorden waren op jou vraag.

Zou je mij verder kunnen helpen?

Bedankt alvast.

Paul

Serge

Citaat van: Turboooh op 02-12-2003 16:50:29
Zou je mij verder kunnen helpen?

Beste Paul,

Bij mij lag het probleem aan de airbox!  Ik heb het geluk gehad op een artikeltje te stuiten over de kabel van de LMM (luchtmassameter).  Meer bepaald, de connector van de signaalkabel, de kabel die vertrekt bovenaan je luchtfilterhuis en met een metalen spanklemmetje geborgd zit.   Deze kan nl. over de jaren heen slecht contact gaan maken door de trillingen van de motor.

Ik heb deze losgemaakt, met hoge druk beide kanten uitgeblazen om residuen te verwijderen, dan vééél contactspray erop, en vervolgens meerdere keren uitgeplugd+ingeplugd.

Je kan eventueel deze kabel met een snelbindertje vastmaken aan de uitgang van de airbox.  Zo kan ie minder "leven".

Et voila,  't was gedaan met sputteren op benzine :-D

'k hoop van harte dat het voor jou iets oplost.

P.S. Naar effect nu is dat ie minder goed loopt op gas (te arm), maar dat ligt waarschijnlijk doordat ie zó was afgesteld dat tekort aan lucht werd tegen gecompenseerd.  Maar da's maar een een wild guess van me.

Groeten!