Vraag naar aanleiding van een warme rit..

Gestart door Volvo-Cees, 23-07-2009 01:10:27

Vorige topic - Volgende topic

Volvo-Cees

Hallo,

Ik ben net terug van vakantie, en 4000 km gereden waarvan 3600 met de caravan erachter. Op de heen weg alles perfect verlopen. Alleen tijdens de laatste kilometers op zoek naar een goede camping ging mijn ECC ineens wel erg warm blazen..  :'(
We waren wat binnendoor aan het rijden met veel stops en keren en zo'n 32 graden, toen ik de föhn begon te voelen. De airco uitgezet, en de ramen opgedaan om het nog een beetje te kunnen uithouden. Na een tijdje de airco weer aangedaan, maar geen resultaat.. :-\
Een dag nadat we op de camping waren aangekomen de auto gepakt voor een solorit, toen deed hij het perfect, en heeft dat de gehele drie weken daar goed gedaan. :eusa_clap:
Op de terugweg met de caravan ging het in eerste instantie goed, totdat we binnendoor de grens van Oostenrijk-Slovenië overgingen. Het was toen 33 graden en de ECC stond op 24 graden. Toen begon hij weer erg warm te worden... Dus de airco maar weer uit, en de ramen weer open. Na een 20 minuten, airco weer aan, en dan was hij weer even een paar minuten koud, maar niet optimaal. Dan werd hij weer minder, en dan gingen de ramen weer open...
Dit een paar keer zo herhaalt om toch een beetje fit te blijven achter het stuur. In de loop van de middag werd het iets koeler buiten (28-29 graden). Toen bleef hij het steeds langer goed doen. En aan het eind van de middag was hij weer als vanouds. Daarna geen last meer gehad, doet het nu nog steeds goed.

Voor mijn vakantie een vakantie-check en airco-check laten doen bij de dealer, en alles goed bevonden. Ga natuurlijk van de week even terug naar de dealer.. Maar weten jullie wat er wellicht aan de hand kan zijn??? De lampjes knipperen niet van de ECC.
Hopelijk valt het mee...

Alvast bedankt.

V70geRwin

ik gok op een temp beveiliging die in werking treed.
nieuwe radiator zou wel eens je oplossing kunnen worden.

Theostek

Kan verschillende oorzaken hebben,

Te weinig koudemiddel, vermogen compressor.

Moest het systeem te weinig koudemiddel hebben, dan kan de compressor op een gegeven ogenblik niet meer aan de aanvraag voldoen.
De zuig en verdampingsdruk komen dan niet overeen en vindt er geen verandering plaats, deze moeten gelijk liggen, de relatie tussen deze twee wordt de dampspanning genoemd.

Moest het systeem genoeg koudemiddel hebben, dan kan de oorzaak zijn dat het systeem een te hoge druk heeft gehad, waardoor de compressor werd uitgeschakeld.
Dit kan te maken hebben met het feit dat de druk in het systeem niet snel genoeg werd verlaagd, te denken aan de omgevingstemperatuur, motor temperatuur, treklast (caravan),  bergen rijden, koeling.

Wat hield de airco-check in?
Een airco check is géén airco service of onderhoud en geeft geen zekerheid of het systeem ook werkelijk goed functioneerd.
Het meest voorkomende dat wordt gedaan, is dat de temperatuur sonde naar de midden rooster wordt ingeduwd, en als ze zien dat er 7°C (tussen haakjes) uitstroom temperatuur wordt aangegeven, zeggen ze dat het goed is.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

thuur

Theostek

Dat kan natuurlijk ook.
Geen degelijke airco check geweest.

jan piet

Hélemaal zeker de radiateur...  :eusa_shhh:  Had precies hetzelfde met mijn TDI. Vuil ingewaaid in alle voorgaande jaren, bij 380K of zo vervangen na 2 jaar met dit probleem geconfronteerd te zijn in de bergen. Bij mij liep de motor ook tegen het rood aan. 1e is uitschakelen ECC, dus idd een warme föhn.... Als ie niet teveel belast wordt ( dus in NL, solo enz) géén problemen, maar als je m belast: bingo!  :eusa_boohoo:
Vervolg verhaal is dat ie in noodloop gaat, en je vermogen kwijt bent tot ie weer uitgehijgd is....
Is trouwens niét uit te lezen in de pjoeter bij de dealert.... :-\
Gr,JP

Volvo-Cees

Bedankt voor de diverse reacties en mogelijke oorzaken. De temparatuur van de auto liep niet op, die bleef keurig in het midden, en is daar geen millimeter van afgeweken. Ook had ik geen vermogensverlies.
Ik ga volgende week even naar de dealer, ik houd jullie op de hoogte.

BarT5

Ik heb precies hetzelfde gehad toen het 38 graden buiten was. Alleen niet toen de motor veel trekkracht moest leveren, maar juist bij langzaam rijden/stationair draaien. De pomp sloeg steeds kort aan en ik hoorde een heel hoog piepje binnen in de auto telkens als de pomp aansloeg.

Ik heb de airco een tijdje uitgezet en ddarna koeld ie weer, maar niet zo goed als voorheen. Nu terug in NL. doet ie het zeer matig en blijft de pomp aan en uitslaan.

Ben bang dat er iets lekt.

Ik heb een UV lamp liggen. Kan ik daarmee checken of er iets lekt? Er zit UV controle spul in het systeem.

Systeem afgevuld en gecheckt in april 2009 door Sander in Bunschoten.

thuur

Het meeste lekdetectiespul is zichtbaar met gewoon UV licht. De verdamper kun je controleren door even de kachelweerstand uit te nemen.

Gr 8)

BarT5

Citaat van: thuur op 01-08-2009 19:23:15
Het meeste lekdetectiespul is zichtbaar met gewoon UV licht. De verdamper kun je controleren door even de kachelweerstand uit te nemen.

Gr 8)

Als ik de zekering eruit haal wat doet de verdamper dan niet/wel?

thuur

Welke zekering ???

Je kunt door het gat van de kachelweerstand op de verdamper schijnen om te controleren of ie lek is..

Gr :)

BarT5

Oké ???  Kachelweerstand ? Ga ik zoeken....   ??? ??? ???

Theostek

Citaat van: BarT5 op 01-08-2009 18:53:50

Ik heb een UV lamp liggen. Kan ik daarmee checken of er iets lekt? Er zit UV controle spul in het systeem.

Heb je ook de gele bril?

Deze laat het lek zien, en beschermt ook je ogen!  ogen krijgen namelijk te maken met het schadelijke uv-licht.
Dit kan keratitis fotoelectrica geven, anders gezegd  "lasogen".

Volvo-Cees

De auto is van de week bij de dealer geweest, die hebben de airco lang onder druk gezet, en hebben hem bijgevuld. Ze konden verder niets vinden. Wel kwamen hun ook met het verhaal, dat als je het volle vermogen vraagt, de airco uitgeschakeld kan worden. Voorlopig zal ik echter niet (helaas... :-\) met de caravan door de bergen rijden met 30-35 graden, dus volgend jaar weet ik pas of het probleem zich weer voor zal doen..