Lambda vervangen, slecht stationair en inhouden bij lage toeren...

Gestart door MM, 08-08-2009 23:47:31

Vorige topic - Volgende topic

MM

Deze week de lambda vervangen van mijn 2.5 10v (vialle LPi). Nalezen van vele topics brengt niet echt mijn probleem naar boven.

Nadien twee problemen, wellicht hebben ze met elkaar te maken:
1. De auto loopt stationair slecht bij warme motor (en de lambda gaat regelen). Lijkt op minder cylinders te lopen beneden de 1000 rpm, soms boven de 1000 rpm pendelt de motor tussen 1400 en 1100. Na reset (accu eraf) loopt de auto mooi, gaat de ecu / lambda weer regelen gaat het weer mis. Overigens bij koude motor is het ook eerst goed, pas na een kwartier begint het.
2. De auto schokt en houdt in bij lagen toeren, zo onder de 2000 rpm. Het lijkt alsof de auto verzuipt ofzo, geef ik volgas bij 1500 rpm dan gebeurt er weinig, totdat de auto meer dan ca. 2500 rpm maakt en dan schiet 'ie er vandoor, trekt ook rap door tot rode gebied. Rem ik af tot 1500 rpm en rijd ik dan door met constante snelheid, dan gaat de auto -pas na een aantal seconden- weer schokken.

Verdere info: Alle ontsteking (behalve bobine) is nieuw, problemen zowel op benzine als LPG, geen codes of lampjes. Beschreven reset procedure van Volvo gedaan na accu los.
Ik zoek de oplossing in de hoek van het mengsel. Precies na vervangen lambda begint het probleem, zeer waarschijnlijk dat daar ergens ook de oorzaak zit?
Had ik nu geen lambda vervangen en was het probleem spontaan begonnen, zou ik denken aan een gasklep positie sensor.

Ik heb getracht redelijk objectief de gebeurtenissen op te sommen, graag jullie visie op de zaak.

thuur

Waar baseer je op dat de lambdaregeling de oorzaak is?

Heb je een originele (of Bosch) sonde geplaatst?

Een defecte temp.sensor kan ook voor een slecht mengsel zorgen.

Gr 8)

MM

Sonde is NTK, oude is ook NTK (met volvo inscriptie).

Ik heb geen bewijs dat de nieuwe lambdasonde voor de problemen zorgt, echter direct na het vervangen begon het. Maakt de lambda-hoek wel erg verdacht.

Stel nu dat de nieuwe lambda wel goed is. Deze nieuwe sonde kan een beter / ander signaal geven dan de oude. Kan dit een ander probleem aan het licht brengen? Heeft de auto met de oude sonde in een soort standaard / noodloop programma gezeten (niets van gemerkt, reed als een speer)?
Is de ECU -ondanks reset- zo aan de oude sensor gewend dat het even duurt voordat de nieuwe is ingeregeld?

Hoe controleer ik  mijn temp sensor?

thuur

Het zou een ander probleem aan het licht kunnen stellen, zeker.

Inleren duurt 50-100km, of je gooit de accupool een kwartiertje los.

Citaat van: thuur op 15-07-2005 23:09:21

Gr 8)

MM

Dank voor dit duidelijke grafiekje. Ik zoek morgen even uit hoe ik dit het handigst kan meten.

Zijn er nog ander oorzaken denkbaar? Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen na vervangen lambda (of gelijke klachten zonder de sonde te hebben vervangen)?
Ik ben wel een topic tegegekomen waar ook problemen waren na vervangen sonde, maar daar ging de motor juist beter lopen na een reset en een minuut wachten.

grt, Mark

KIM

Volgens mij werkt jouw lambda sensor prima. De sensor verschaft de ECU informatie over de samenstelling van het mengsel aan de hand van een zuurstofmeting in de uitlaat.
Dat jouw motor slecht gaat lopen komt wellicht omdat de lambdasensor de ECU verteld dat er teveel zuurstof (te arm) in het uitlaatgas zit. Deze waarde wordt bij langdurige afwijking opgeslagen in het geheugen van de ECU (het zg. inleren). Hierdoor loopt de motor direct op een andere mengselsamenstelling, zonder dat de lambdasensor hierover informatie hoeft televeren.

Het resetten van de computer zorgt er bij jou voor dat de motor weer goed loopt; dus je kunt er van uitgaan dat de basis mengselregelwaarde de juiste is.
Wanneer de sensor op temperatuur komt (en dus gaat werken) gaat deze de ECU van info voorzien en dan gaat het fout (deze leert dus foutieve waarden in waardoor de motor slechter gaat lopen).

Belangrijk is te onthouden dat de sensor geen mengsel meet, maar een zuurstofpercentage. Dus als er om 1 of andere reden extra zuurstof in je uitlaat komt, dan vertelt de sensor de ECU dat het mengsel te arm is, terwijl dat feitelijk niet zo is; dit kan gebeuren bij een lek in je uitlaattraject voor de lambdasensor.
Je motor gaat dan dus verrijken (= slechter lopen, want het mengsel was eigenlijk goed).

Ook lekkages in je inlaatspruitstuk leveren problemen op, maar dan zal de motor door de lambdaregeling juist beter gaan lopen en beroerder na een reset.

Maar, zoals eerder gezegd kan ook de temperatuursensor een probleem opleveren.

Misha

Ik ken dat probleem.
Bij mijn S70 2.5-10V ook de lamdasonde vervangen door een NTK, die het zelfde zou moeten zijn.
Cross-ref geeft dezelfde nummers weer, OEM-check geeft dezelfde nummers weer.

Toch reed ie voor geen meter, precies wat jij beschrijft.
Oude sensor weer terug: rijdt weer veel beter.

Weer gewisseld, gereset: drama. inhouden, ral stationairloop.

Denk dat het gewoon je nieuwe sonde is die toch niet helemaal ok is.

Probeer je oude maar eens terug te zetten. Eventueel -vraag niet waarom- van buiten op de kabel en op de sonde flink in de WD40 spuiten en kijken of het weer goed is. En dan toch maar een originele Volvo kopen.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BoostaBrick

Ook ik heb slechte ervaringen met imitatie lambda. Monteer alleen nog maar origineel.

Misha

Owja, en dat ie het in vollast met aardig wat toeren wel prima doet is ook herkenbaar.
Komt -en ik word vanzelf wel doodgemept als het niet zo is- doordat Lambdaregeling dan niet meer wordt gebruikt (vrijloop)
Lambda regelt bij de oudere motoren alleen deellast.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

MM

Citaat van: KIM op 09-08-2009 14:12:41

Belangrijk is te onthouden dat de sensor geen mengsel meet, maar een zuurstofpercentage. Dus als er om 1 of andere reden extra zuurstof in je uitlaat komt, dan vertelt de sensor de ECU dat het mengsel te arm is, terwijl dat feitelijk niet zo is; dit kan gebeuren bij een lek in je uitlaattraject voor de lambdasensor.
Je motor gaat dan dus verrijken (= slechter lopen, want het mengsel was eigenlijk goed).

Ook lekkages in je inlaatspruitstuk leveren problemen op, maar dan zal de motor door de lambdaregeling juist beter gaan lopen en beroerder na een reset.

Dan zou de auto met de oude lambda (alleen voorverwarming stuk) dit toch ook moeten hebben?

MM

Geduld is een schone zaak?

Probleem lijkt te zijn opgelost door... niets te doen, enkel te rijden.

De auto is na elke rit beter gaan rijden. De beschreven problemen zijn verdwenen en de auto rijdt zeker zo goed als voor de lambda wissel. Nu met iets minder verbruik en met werkende voorverwarming.. prettig!

Ik weet dat een ECU kan inleren. Maar dat dit zo lang moet duren, en dat er vanaf een werkelijk beroerd lopende motor kan worden ingeleerd... merkwaardig.

Dat kan Volvo toch niet verkopen? Na een wissel van lambda 'even' 500 km met een slecht lopende auto rijden accepteren wij misschien, maar als je net een nieuwe auto hebt gekocht kan dit toch niet? Het bestaan van dit probleem (inleren na reset ECU) wordt door Volvo onderkend door het schrijven van een techisch bulletin naar de servicemonteurs met een 'resetprocedure'  om daarmee bovenstaande klachten te verminderen, maar toch.

Nu hoor ik iedereen denken: hij heeft geen originele Volvo sensor gemonteerd. Nee, wel en NTK zoals origineel, maar zonder 'Volvo' inscriptie.
Maar: als de sensor een foutief signaal zou afgeven, dan is de ECU niet in staat hier een goed brandstof/lucht mengel bij te verzinnen. Het signaal zou dan immers fout moeten zijn!
Het feit dat dat auto nu weer goed (zeer goed) loopt, bewijst dat het signaal van de lambda goed is.

Samengevat: Ik ben weer blij, auto rijdt weer goed met nieuwe sonde. Ik blijf echter verbaasd over het inlerend vermogen van de ECU. Nooit meer de accu er van af?

grt, MM

Ludo

Telkens lees je 'reset na accu los'.
Als er foutcodes zijn opgeslagen zullen die nooit verdwenen zijn, al haal je de accu 100x los...

Maar wel mooi dat ie het weer goed doet.  :D

razorx

Even een aanvulling op het inleren van de ECU:
Om volledig ingeleerd te zijn, moet je roffel 25 40 volledige start, rijd, uit cycli hebben gedaan.
Dat rijden is minimaal drie kilometer als ik mij niet vergis

Gr.  8)
Yits

MM

Citaat van: Ludo op 14-08-2009 21:15:40
Telkens lees je 'reset na accu los'.
Als er foutcodes zijn opgeslagen zullen die nooit verdwenen zijn, al haal je de accu 100x los...

Maar wel mooi dat ie het weer goed doet.  :D

Lieve Ludo,

Ik heb geen foutcodes, zo ook mijn 850. Zie vorige posts, de kwestie gaat om het installeren van een nieuwe lambda sonde, waara een merkwaardig lange inleerperiode vanaf installatie nieuwe lambda (en accu los).

grt, MM

Ludo

Als er geen foutcodes waren, heeft loshalen van de accu ook niet veel zin...

Ik denk verder dat het probleem ook niet bij de lambadsonde ligt.
Een lambdasonde die slecht is, is slecht vanaf de 1e seconde, niet pas na een kwartier.
Schokken, inhouden en verzuipen bij lage toeren zijn ook niet directe symptomen van een slecht werkende lambdasonde.