Zekering elektrische ramen kapot

Gestart door Roffelred, 19-08-2009 21:20:41

Vorige topic - Volgende topic

Roffelred

Vandaag kwam ik er 's-middags achter dat de elektrische ramen en spiegels niet meer werkten. Blijkt de zekering te zijn. Deze zit onder het afdekkapje en blijkt ook een 'speciale' te zijn. Namelijk een dicht soort kastje (metaal) van 25A 12V. Deze had ik natuurlijk niet dus heb even gechecked met een normale zekering van 30A, maar die klapt zodra je het contact aan zet eruit.

Nu heb ik het schakelblok (met 3 stekkers) van de ramen gedemonteerd en iedere keer een stekker erbij gedrukt. Blijkbaar geeft de middelste rechthoekige stekker een probleem. Zodra deze wordt ingedrukt springt de zekering.

Rara wat kan dat zijn??? En ter lering en vermaak: wat is dat voor een speciale zekering die nu kapot is?

-D©©©L-

Die zekering is een zelfterugstellende zekering.
Van welk bouwjaar is jou wagen ?

Roffelred

uit '98. Deze voelde ook erg warm toen ik hem eruit haalde :-[

mehn

Citaat van: Roffelred op 19-08-2009 21:20:41
wat is dat voor een speciale zekering die nu kapot is?

Dat is een automatische zekering. Als het te warm wordt (kortsluiting) dan schakelt ie "uit" en als ie dan weer afkoelt dan gaat ie weer "aan".
Wordt ook gebruikt voor de electrisch verstelbare stoelen.

Niet schrikken als je bij de dealer een nieuwe gaat halen; kosten bijna 6,75 euro per stuk.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Roffelred

We zullen niet schrikken ;) Maar ehhh als ie weer aan springt zou ie toch weer moeten werken? En dan zou een niet automatische zekering toch ook moeten werken? Het lijkt er op dat er ergens kortsluiting wordt gemaakt. Zou die kortsluiting in de schakelaar kunnen zitten?

-D©©©L-

Dat kan inderdaad heel goed. Als ik mij niet vergist (moet even opdiepen in mijn geheugen) dan is de middelste stekker ook voor het rechter portier. Het spul daarin is dus ook verdachte.
Misschien kan je het eens proberen terwijl de schakelaar in het rechter portier losgenomen is. Als het dan goed is ben je alweer een stapje dichterbij.

thuur