Expansieventiel vervangen

Gestart door sjarrel2, 19-08-2009 19:56:04

Vorige topic - Volgende topic

sjarrel2

Hallo,

De ecc van mijn v70 'fluit' als ik hem uitzet na een rit. Na wat snuisteren op het forum zag ik dat dit heel goed het expansieventiel kan zijn.
Nu wil het dat ik onlangs mijn compressor + droger heb laten vervangen. Nu hebben ze het expansieventiel niet vervangen (weet niet of dit bij de standaard procedure hoort). Is het mogelijk om het koudemiddel af te tappen, ventiel te vervangen, en het koudemiddel er weer in te doen? Of moet er dan weer 'vers' koudemiddel in? Wat zou dat kosten bij een aircoboer?

Gr,
Kees

ed

Waarschijnlijk betaal je 100 euro voor het vullen en daarnaast het vervangen van het ventiel. Is best even werk, een stuk leiding moet uitgebouwd worden. Best even aan de airco boer vragen.
Ik denk dat het waarschijnlijk is dat er rotzooi in het ventiel zit. De cmpressor is ook niet voor niets vervangen en dal laat vaak wat rommel in het systeem na. Als het goed is wordt het systeem gespoeld voor de vervanging van de compressor, maar volgens mij doen maar heel weinig bedrijven dat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Theostek

Ik lees niet in je probleem omschrijving, of dat de airco niet of slecht koelt.

welk expansieventiel wordt bedoelt.
Je hebt een V70 bouwjaar ?
De Volvo V70 - S70 - C70 zijn t/m bouwjaar 2001 "niet" uitgevoerd met een expansieventiel, maar hebben een orrifice.(vervanger expansieventiel)

Het fluiten is afkomstig van de orrifice (verstopt).
Bij auto's met een accumulator vervang ik de orrifice altijd mee, omdat deze medebepalend is voor een goed werkend systeem.

Is dat toevallig ook de auto waar ook alle leidingen van bevroren/bevriezen?
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

sjarrel2

Theo,

Ecc koelt uitstekend na het vervangen van de compressor en droger. Ik heb een '98 v70, heb dus kennelijk een orrifice. Dan lijkt het me dat deze verstopt is.

En nee, ik heb geen bevroren leidingen.

@ Ed: zal ik echt opnieuw vulkosten moeten betalen als ze in principe het net afgevulde koelmiddel er opnieuw in kunnen pompen?

Theostek

Dat is afhankelijk, hoe de aircoboer te werk gaat, normaal gesproken mag gerecoverd koudemiddel niet opnieuw gebruikt worden.

sjarrel2

Ok, bedankt voor de reactie. Is dus een beetje afhankelijk van hoe de desbetreffende aircoboer er zelf mee omgaat. Zal eens wat rondbellen. Zal het resultaat tzt wel posten.

Gr,
Kees

ed

Theo,

Wat is nu precies het verschil tussen een expansie ventiel en een orrifice?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Theostek

Citaat van: ed op 21-08-2009 11:10:32
Theo,

Wat is nu precies het verschil tussen een expansie ventiel en een orrifice?

Eem TEV (thermostatisch expansie ventiel) wordt gebruikt om voldoende drukverschil te behouden tussen de condensor en de verdamper, het expansieventiel zorgt voor de drukdaling en dus automatisch ook voor een temperatuurdaling van het koudemiddel.
Het expansieventiel is dan ook gevuld met hetzelfde koudemiddel als wat in het systeem zit.
Het werkt als volgt, de druk wordt door 3 elementen bepaalt..: (voelerdruk, verdamperdruk, en veer druk) de voelerdruk die op de bovenop het membraan zit opent het ventiel, de verdamperdruk die op de onderzijde van het membraan zit die het ventiel sluit, het expansieventiel regel een evenwicht tussen de voelerdruk op de ene zijde van het membraan en de verdamperdruk plus de veerdruk op de tegengestelde zijde van het membraan. Met behulp van de veer wordt de mate van oververhitting vastgesteld. Zo wordt het oververhittingsproces geregeld, het oververhittingsproces heeft te maken met de totaale verdamping van het vloeibaar koudemiddel bij het verlaten van de verdamper...zodat de compressor geen vloeibaar koudemiddel kan aanzuigen.

De orrifice is een gecalibreerde stift, die daar geen rekening mee houdt en konstant vloeibaar koudemiddel toelaat naar de verdamper en niet in staat is om rekening te houden met drukverlaging of verdamping van het vloeibaar koudemiddel. Of de verdamper nu klaar is met verdampen van het koudemiddel of niet, deze blijft vloeibaar koudemiddel aanvoeren. De verdamper is dan (nog) niet klaar met de oververhitting en zal altijd vloeibaar koudemiddel laten ontsnappen via de uitgang.
Dit wil dus zeggen dat de verdamper mogelijker wijs vloeibaar koudemiddel gaat aanzuigen!! maar daar is de accumulator voor geschikt die tussen compressor en verdamper is gemonteerd! deze vangt het vloeibaar koudemiddel op wat de uitgang van de verdamper verlaat en zorgt ervoor dat het vloeibaar koudemiddel wordt omgezet tot gasvormig koudemiddel.
Beide hebben voor en nadelen.

ed

Ok, duidelijk verhaal. Nu snap ik ook waarom sommige systemen een filter/droger hebben en anderen een accumulator. Als je een accumulator hebt vervult deze toch ook de functie van filter/droger?

Theostek

Heb een foutje gemaakt!!
CiteerDit wil dus zeggen dat de verdamper mogelijker wijs vloeibaar koudemiddel gaat aanzuigen!!

Dat moet zijn: Dit wil dus zeggen dat de compressor mogelijker wijs vloeibaar koudemiddel gaat aanzuigen!!

CiteerAls je een accumulator hebt vervult deze toch ook de functie van filter/droger?

Idd daar kun je vanuit gaan Ed, de accumulator is in 1é instantie bedoelt voor tijdelijke opvang van vloeibaar koudemiddel, om deze te comprimeren tot gas vormig, terwijl de filter/droger dit niet meer hoeft te doen.

ed

Zit er in de accumulator dan ook een filter/droger functie? Ergens moet toch het vocht uit het systeem gehaald worden? Aan de andere kant lijkt me dat tijdens het vacumeren ook al het vocht al uit het systeem wordt gehaald. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik een conensor met droger van mijn auto had vervangen, terwijl de droger niet (meer) was afgedopt.  De airco heeft het daarna nog pima gedaan, dus een voorzichtige conclusie kan zijn dat dat vocht niet zo'n vaart loopt. Is dat zo?