schoonloopolie versus forte?

Gestart door ongezouten, 21-08-2009 22:19:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ongezouten

Ik heb ineens weer last van tikkende kleppen en ben meteen het forum ingedoken. Eerder head ik het probleem ook al, maar dat ging vanzelf weer weg na een scheut verse olie. Nu dus weer die takkenherrie... :-\
Voordat de kleppenhandel vervangen wordt, lijkt me flushen een goeie optie, zeker nu een blikje klepstoterreiniger bij de olie niet helpt. Op het forum lees ik veel over Forte motor flush, maar ook over de nadelen (mogelijke lekkage). Thuur had het over schoonloopolie (20w20) dat ook de binnenboel zou kunnen reinigen. Dat lijkt me veiliger, maar helpt het net zo goed om de sludge uit je blok te krijgen? Wie weet wat nou beter is?
Thx alvast,
Frank
o ja: ik heb 10-klepper uit 96, rijdt (meestal) op lpg, 340.000 km op de klok

Ludo

Het énige dat echt helpt, zijn nieuwe klepstoters....

Piere

Citaat van: Ludo op 22-08-2009 08:59:54
Het énige dat echt helpt, zijn nieuwe klepstoters....

Had ik dat eerder geweten...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

-D©©©L-

Ik heb al bij vele wagens goede resultaten bereikt door de olieverversings interval te verkorten naar 7500 km (mag eventueel met een goedkopere olie) en 200 km voor de olie wissel 140 ml ATF toevoegen. Met toegevoegde ATF goed warmrijden maar niet belasten boven de 50% (fluwelen voetje). Een 1996 model heeft al de "verbeterde" klepstoters, die zouden toch veel minder snel moeten tikken. Rij je veel korte stukjes ?

ongezouten

#4
Ik heb net olie ververst: donkerbruin tot zwart, kwam eruit en heb er goedkope 10w 40 halfsyntheet ingegooid. Ik heb op aanraden van een automaterialenboer geen Forte gebruikt, maar oliesysteemreiniger van Wynns. ,,Dat is milder,'' zei hij. ,,Minder kans op lekkages.'' Ik denk me daar geen buil aan te kunnen vallen. Bij wijze van experiment heb ik er net een blikje Wynss Super Charger in gegooid. Spul schijnt rubbers weer soepel te maken, schraapveren te reinigen en zou ook helpen tegen een tikkende klep, wat tenslotte mijn probleem was.
Net gestart: en het ding tikt nog.... :eusa_wall:
Misschien moet het even inwerken?

Overigens rij ik dagelijks naar werk 25 km heen en 25 km terug, en eens in de week 220 km.
We zullen zien!
Wat is trouwens ATF?
Ik heb ook al eens iemand FIN25 horen roepen, wat is dat dan weer? 

Ludo

Citaat van: ongezouten op 22-08-2009 18:05:06
Bij wijze van experiment heb ik er net een blikje Wynss Super Charger in gegooid.

Net gestart: en het ding tikt nog.... :eusa_wall:

Had je dan verwacht?.
Spul erin schudden en probleem opgelost. ???
Zo'n wonderen bestaan niet hoor...

;D

ATF is olie voor automatische transmissies.

tackle

ATF Automatic Transmission Fluid

ongezouten

Een update:
het tikken is nagenoeg weg!!
Na twee dagen na de oliewissel was het tikken verdwenen, en ook geen blauwe pluim meer na het wegrijden bij het stoplicht.
Hulde aan u allen die hebben bijgedragen!
F.