Temperatuurmeter wil niet naar 15.00 uur

Gestart door VolvoDeMio, 26-12-2007 22:19:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Bij het zoeken naar een oorzaak van dit probleem kwam ik tegen een kapotte thermostaat en een lekke rubber slang van het inlaatspruitstuk.

Nu ben ik van plan om die onderdelen te gaan vervangen.

Toch dit nieuwe draadje omdat alle draadjes die hierover gingen oven benzinemotoren (leken te) gaan.

Mijn vragen:
Hebben wij dieselaars ook zo'n rubber slang,
waar zit onze (?) thermostaat (krijg Vadis niet geopend), en
wat betekent het als op het display het rode lampje brandt ter hoogte van de maximale uitslag van de temperatuurmeter (brandt dat altijd..... of is het draadje van de temperatuursensor niet aangesloten?)


edit: stationair toerental ook na lange tijd rijden op snelweg of korte stukken op 1000 tpm ipv 850 tpm.

Ludo

ik ken de diesel niet maar wellicht heb je hier iets aan: http://www.850turbo.be/temp/thermostaat-diesel.pdf

lekke slangen altijd vervangen.
als je het rode lampje bedoeld boven aan de temperatuur meter (13.00uur): ja dat brand altijd als je de lichtschakelaar op 1 hebt.
zolang de naald van de temperatuur meter daar uit de buurt blijft is er niets aan de hand.

VolvoDeMio

Heb zojuist de vorige eigenaar van mijn 855 tdi gesproken.

Temperatuurmeter staat al 60 dkm te laag. Hij heeft tot twee maal toe de thermostaat laten controleren, en die zou goed zijn.

Stel dat dit het geval is, welke opties houden we dan over.

Hoeveel temperatuursensors heeft de 855?

Ik weet van de Fiat barchetta dat die er twee heeft; eentje voor de aansturing van de ventilator meen ik, en eentje voor het motormanagement en dashboard.

Weet iemand hoe dat bij de 855 zit?

Motor klinkt gezond, roet nauwelijks, maar blijft bij te lage temperatuur stationair 1000 tpm maken...?

thuur

Al gezocht op 'thermostaat meter'?


Gr :)

denkweb

Heeft deze een kenteken dat met PT-HX begint?  :eusa_think:

Doet mij aan een verhaaltje denken maar is alleen relevant als het over die auto gaat.

VolvoDeMio

NiX Nada Noppes.....

NX-NN.

Zet ik er niet bij dat het om nummer 27 gaat!

denkweb

Dan zal ik jullie dat verhaal besparen en wachten we op de winnaar met het juiste antwoord  ;)

VolvoDeMio

Word wel zeeeeeeeeeeeer nieuwsgierig....... ???

VolvoDeMio

#8
Thermostaat is vervangen, en temperatuurmeter weer naar 15.00 uur (iets hoger, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de elders genoemde 90 graden i.p.v. 87 graden van de thermostaten die Volvo nu levert).

Mooi!  :eusa_dance:

Alleen blijft stationair toerental op 1000.....  :eusa_doh:
Daarvoor maar een ander draadje.



p.s. de oude thermostaat sloot wél, ga vanmiddag eens kijken bij welke temperatuur deze opent..., maar opent/sluit rond de 60 graden iets om rond de 75-85 graden volledig te openen.

VolvoDeMio

Inmiddels tijdens het demonteren een foto gemaakt van de plek waar de thermostaat zit.

De waterslang er naar toe komt van onder de dieselpomp vandaan en zit mbv. een kunststof bocht vast.
Die bocht zit links-boven en rechts-onder vast (dop 10).