bandenspanning

Gestart door EasyRider, 29-11-2002 19:35:27

Vorige topic - Volgende topic

Rad

Feit is dat je voor meer gevoel over je banden hebt dan achter (want gekoppeld aan je stuur).
Ik heb altijd geleerd dat je, om verrassingen te voorkomen, achter de beste banden moet plaatsen en aan de voorkant moet voelen hoe de grip is (via je stuur). Als de voorbanden het dan aankunnen, dan kan de achterkant het zeker aan!

bover

Citaat van: Rad op 09-10-2004 00:02:12
Feit is dat je voor meer gevoel over je banden hebt dan achter (want gekoppeld aan je stuur).
Ik heb altijd geleerd dat je, om verrassingen te voorkomen, achter de beste banden moet plaatsen en aan de voorkant moet voelen hoe de grip is (via je stuur). Als de voorbanden het dan aankunnen, dan kan de achterkant het zeker aan!

hELAAS, MAAR DAT HEB JE VERKEERD GEHOORD DENK IK.
iN IEDER GVAL BIJ EEN ESTATE IS HET BETER DE BESTE PROFIELDIEPTE OP DE ACHTERAS TE HEBBEN. jE DRIJFT IMMERS VOOR AAN EN DAT VERHOOGT VOOR AUTOMATISCH DE GRIP.
aCHTER LOOPT MEE EN  MOET JE OM UITBREKEN  TE VOORKOMEN GOED PROFIEL HEBBEN. iN THEORIE DAN.....

Reitse

Ff denken: grip voelen via je stuur... zonder stuurbekrachtiging kan ik me er nog iets bij voorstellen, met stuurbekrachtiging zitten er een aantal onderdelen tussen die je gevoelsmeting aardig gaan verstoren....
Ik test de grip dan liever door te remmen. Als de ABS vroeg actief wordt weet je wel hoe laat het is ;)
Maar is er nou niemand die es nadenkt over gewoon naar buiten kijken?
- sneeuw -> glad!
- ijzel -> ook glad
- regen -> kans op aquaplaning -> glad!
- buitje na paar weken droog weer -> kans op gladheid
- mist bij lage temperaturen -> kan glad worden (zeker op viaducten)
Pas je snelheid dan gewoon aan en of je nou de beste banden voor, achter of als reservewiel hebt, je komt wel thuis ;)

DopdeDouwer

Jongens rustig allemaal... ;D
Sorry voor het offtopic gaan maar iedereen heeft wel een kern van waarheid in zn verhaal. Maar t liefst doe ik dus de banden met het meeste profiel voor. Dit om de logische reden dat die het meeste grip nodig hebben. Dus als je gewoon om je heen kijkt zoals Reitse net uitlegt, zie je wel dat 't glad is of niet. Maar om weg te rijden in de sneeuw of op bladeren heb je dus gewoon goeie voorbanden nodig, en zijn de achterbanden dan minder belangrijk.
De reden om nieuwe banden voor (en nog vrij nieuwe naar achter) is dat deze over het algemeen veel harder slijten en dus daarom liever nieuwe voor...

Nu weer ff ontopic ofniet?
De banden spanning in t Roffeltje probeer ik op ong 2.3 (ooit aangeraden door de bandenboer) rondom te houden. Lekker comfort en prima weggedrag. en ff voor de duidelijkheid t is een 10vGLE met 195/65r15
Vierkant Rules

mehn

2,5 bar rondom  :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Derks

Stukje van de michelin site:

http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL

Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?  

Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.

Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.

De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto's sprake van is.

Nieuwe voorbanden:
- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.
- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van 'achterstevoren gaan' zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...

Nieuwe achterbanden:
- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Adviseert Michelin u om de risico's zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:
- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.  

gr Derks

edit
o ja 2,5 rondom ;)

Reitse

Gedachtenkronkel: als je voor nieuwe banden zet, hou je achter dezelfde banden. Dan schijn je volgens Michelin dus te weten hoeveel grip daar moet zitten... Dan kan je de auto toch niet ineens in een overstuursituatie mikken?
Twee weken geleden ging ik wat te hard de doordraaier bij Hoogeveen in (A28 vanuit Zwolle richting Groningen). Je kan daar 70 lekker doorheen, met 90 wordt het rap minder... Terwijl alle G-krachten hun best deden om mij door de deur heen naar de vangrail te slingeren ging de auto redelijk op de ingezette lijn door, enig onderstuur was merkbaar.
Mijn banden achter zijn ouder dan de voorbanden en alle 4 hebben ze ongeveer evenveel profiel.... (205/65/R15 of iets in die omgeving...)
Dus om nou te stellen dat je auto ineens in overstuur terecht komt terwijl fabrikanten auto's op onderstuur 'bouwen'.... beetje sterk verhaal.

Reitse

het had die dag wel geregend maar de weg was wel droog te noemen...

BartT5R

Sorry Derks,
ik ken dat stukje wel hoor, dat zou elke bandenfabrikant moeten staten, is enkel om geen schadeclaim aan de broek te krijgen wegens vermeend brute veranderingen in het weggedrag.

Maar leggen jullie maar lekker je nieuwe bandjes vanachter hoor, ik leg ze toch lekker van voren.

O ja,

2.7 rondom, ik ben nogal van het "harde" type ;D
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Entuscan

Pff harde type ;)

Al eens gechecked wat er volgens volvo in zou moeten? Bij mijne bij zware belasting en voor snelheden boven 190km/h:
3.1Bar voor en 3.3Bar achter  :o :o (voor de standaard 17")

Waar ze het vandaan halen ??? geen idee. Denk dat je dan bijna even comfortabel toert met volle banden.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Toch is het vreemd dat je juist bij hoge snelheden je banden harder moet oppompen. Door de extra wrijving worden de banden toch al warmer, en daardoor loopt de druk dan op.

Op het circuit met de motor rijd ik ook niet meer dan 2 bar in de achterband, terwijl standaard de druk op 2,8 bar staat. Door de enorme warmte in de band loopt de druk met warme band behoorlijk op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartT5R

Djeezes, 3.3 bar?
Wat ben ik toch een softy.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Yackall

Heb ze nu rondom op 2.5 staan, geloof ik, en dat bevalt me voorlopig goed.

Off-topic:
Ben het overigens wel met Bart en Reitse eens omtrent 'versere' banden op de voorwielen. Het is natuurlijk allemaal wel leuk wat Michelin daar over schrijft, maar als ik een noodstop moet maken (meer dan 70% van de remkracht op de voorwielen) dan heb ik daar toch liefst het meeste profiel en dus ook de beste waterverwerking. Want meestal maak je een noodstop om iets niet te raken en dan wil ik maximale 'performance'.
En het is inderdaad zo dat bij rechtdoor rijden (bv. op de snelweg) de voorbanden de weg droog rijden, dus de achterbanden krijgen veel minder water te verwerken dan de voorwielen. En dat zorgt ervoor dat je risico op aquaplaning serieus afneemt. Je kunt dat overigens heel makkelijk checken: rij maar eens door een plas met een redelijke snelheid. Dan voel je toch echt alle 'kracht' op de voorwielen en niet op de achterwielen.

En over aquaplaning kan ik kort zijn: zorg dat je er niet mee te maken krijgt. Heb in mijn 14 jaar autorijden 1x een aquaplaning situatie meegemaakt. En dat was met mijn eerste auto (Ford Crashcort) en minder dan drie maanden na het behalen van mijn rijbewijs. Was een goede les en heb me toen voorgenomen dat het de eerste en laatste keer was. En dat is vooralsnog gelukt. Het is toch hoofdzakelijk een kwestie van je doppen openhouden en blijven nadenken. Als je bij zware regenval toch 150km/h wilt rijden op een niet-zoab-wegdek, dan vraag je erom.

Ik geloof verder best wel dat een verlies van grip op de voorwielen beter op te vangen is dan op de achterwielen, maar ik denk dat je er beter voor kunt zorgen dat het helemaal niet gebeurt.
Dus als het sneeuwt/ijzelt? Gewoon langzaam rijden!

Overigens test ik bij dat soort omstandigheden ook hoe glad het is, maar nooit met remmen. Ik geef juist eventjes gas en kijk of de wielen spinnen. Mocht dat zo zijn dan laat ik het gas weer los en alles is ok.  Als ik rem en ga in een slip dan ben ik verder van huis.

Maar zoals Bart het al zei: iedereen mag het helemaal zelf weten. Ik leg de beste banden op de voorwielen en pas mijn snelheid aan naar gelang de omstandigheden.

BartT5R

Yackall

Citaat van: ed op 11-10-2004 09:41:10
Toch is het vreemd dat je juist bij hoge snelheden je banden harder moet oppompen. Door de extra wrijving worden de banden toch al warmer, en daardoor loopt de druk dan op.

Op het circuit met de motor rijd ik ook niet meer dan 2 bar in de achterband, terwijl standaard de druk op 2,8 bar staat. Door de enorme warmte in de band loopt de druk met warme band behoorlijk op.

Ja, Ed, daar heb ik ook wel eens over lopen (of zitten) denken.
Ben er ook nog niet helemaal uit. Het is wel zo dat ooit iemand tegen mij heeft gezegd dat bij hoge snelheden een band meer wil 'vervormen' en dat je dat tegen kunt gaan  door de druk te verhogen. Klinkt dat logisch en kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?