I have been RICA'd

Gestart door Peth©oni, 09-12-2003 20:40:25

Vorige topic - Volgende topic

Zippo

Citaat van: ed op 23-02-2004 12:51:43
Ik zal het nog één keer uitleggen ;)
Het vermogen is een functie van koppel en toerental.
Ik zal de exacte berekening besparen, maar het vermogen [pk] = toerental [omw/min] * koppel [Nm] * 0,0001403244.

Wat Rica dus doet is het koppel over het gehele toerenbereik beperken tot 440 Nm. Als je dit in de berekening stopt, en het koppel zou constant blijven tot aan 3000 toeren zou de motor daar 185 pk leveren. Het koppel vlakt altijd af bij een hoger toerental, dus is het een kwestie van een grafiekje uitzetten om te kijken waar de motor het max vermogen levert. Dat is meestal voorbij het punt waar de motor zijn max koppel levert, tenzij het koppel bij dat toerental ineens heel snel afvalt. Stel de motor levert nog 340Nm bij 4000 toeren. Het vermogen is daar dan 190 pk. Ondanks dat het koppel daar lager ligt is het topvermogen toch hoger dan bij 3000 toeren.

De bak gaat echter stuk door een te hoog koppel, en niet een te hoog vermogen, dus door het koppel te begrenzen kun je de bak heel laten, en toch het vermogen opkrikken door het koppel verder door te laten lopen bij hogere toerentallen.

Koppel is feitelijk een mate van effeciency van een motor. De motor is ontworpen voor het middentoerengebied, en zal daar ook het meest efficient draaien, dus het hoogste koppel hebben. Bij turbodiesels ligt het iets ingewikkelder, maar het komt er wel op neer. Als dus het toerental stijgt komt de spoeling van de verbrandingsgassen in de knel, en neemt het koppel af. Je kunt een auto natuurlijk anders tunen, op hogere toerentallen bijvoorbeeld. Je ziet eigenlijk dat het max koppel langer aanhoudt of bij een hoger toerental vrijkomt. Het max koppel zou daarbij best hetzelfde kunnen blijven. Het topvermogen zal toenemen.

Door het toepassen van een downpipe zal het koppel bij bepaalde toerentallen hoger liggen, dus het vermogen zal daarmee zeker in bepaalde toerengebieden simpelweg stijgen. Het zou echter kunnen dat het koppel na een bepaald toerental nog steeds erg snel afvalt, zodat het topvermogen gelijk blijft. De auto is toch sneller, en het top!vermogen is gelijk gebleven.

Is het nu duidelijk?

Leuk zo'n afhaking!!  ::) ;D

Zippo

ed

Ik bedoelde meer dat ik afhaakte omdat ik de redeneringen echt niet meer kon volgen. Bij mij gaat het dan altijd kriebelen, en ik leg anderen graag iets uit hoe het zit. Vandaar dus mijn betoog. :)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Raf

effe een vraag tussendoor.

is de (getunede) chip die je bij een tuner zoals Rica koopt hetzelfde voor een T-5 als voor een T-5R?
aangezien de twee motoren gelijk zijn op de chip na!

of koop je geen chip maar een herprogrammatie?

Raf
De gustibus non disputandum est!

Zippo

T-5 en een T-5R zit idd verschil in, tevens een automaat of handgeschakeld. ;)
De chip word eruit gehaald en her-geprogrammeerd.

Zippo

s©ub@

@Raf; eigenlijk koop je dus gewoon niks, nouja... een beetje nieuw tin in het metalenbakkie rechtsvoor in de auto ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Zippo

Citaat van: s©ub@ op 24-02-2004 23:17:21
@Raf; eigenlijk koop je dus gewoon niks, nouja... een beetje nieuw tin in het metalenbakkie rechtsvoor in de auto ;D

;) ;D

Zeg zelf, je krijgt een geheel andere auto weer!!

Zippo

Raf

Zippo zegt dat de chip geherprogrammeerd wordt. dus ook terug geplaatst?
en Scuba zegt dat er nieuw tin inkomt. dus wel andere chip?

het wordt nu wel echt ingewikkeld!!  ;D

Raf

Zippo

Citaat van: Raf op 24-02-2004 23:25:00

Zippo zegt dat de chip geherprogrammeerd wordt. dus ook terug geplaatst?
en Scuba zegt dat er nieuw tin inkomt. dus wel andere chip?

het wordt nu wel echt ingewikkeld!!  ;D

Raf

Raf-man, goed lezen mien jong....... ;D

Zippo

s©ub@

nee raf; de oude ecu maken ze open; solderen de chip (eprom) eruit en zetten die in een eprom lezer/schrijver, hierna uploaden ze de nieuwe software en solderen de chip (nogmaals eprom) er weer in (met nieuwe tin) ;D

nu duidelijk? ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Raf

Citaat van: s©ub@ op 24-02-2004 23:29:20nu duidelijk? ;)

zeer zeker!! ;D

heren, bedankt voor de uitwijding over het bovenstaande onderwerp :D

Raf

denkweb

Nog even en ze doen het voor...!

LekkeRRRR

Vanochtend op de voorpagina van de telegraaf een artikel over nederlanders die massaal aan de chips gaan omdat je dan veel beter met de caravan uit de voeten kan....
Had ik nog niet aan gedacht...
;)/jan

Spim

Moet je ook niet aan denken.