ontsteking gaat rot doen waar moet ik zoeken???

Gestart door groen V70, 22-08-2009 12:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groen V70

Ik heb een heel raar verschijnsel wat ik echt niet snap.
ik rij 400 km lang over de tol weg zonder problemen continu 100/110 met de caravan, bij de
tol poortjes moet ik een tijdje file rijden,dan begint het hij gaat op 4 poten lopen 3 poten
onsteking doet het zeer slecht alleen met veel toeren en gas geven lukt het soms om hem er door heen
te trekken. zo niet dan stopt hij ermee en is niet meer te starten ( vorig
jaar had ik dat bij de kroatiche grens ) nu had ik dat bij lyon ik kon nog
wel een stukje rijden maar de ontsteking gaat rot doen. en hij stopte dan
dus ook. na een half uurtje afkoelen met de motorkap open kan je weer
starten en is er niets meer aan de hand. en rij je gewoon weer een paar
honderd kilometer, begin dit jaar de verdelerkap al gewisseld voor dit rare
probleem toen leek het weg.  ik heb dit ook nog nooit gehad zonder caravan er achter.
het maakt niet uit of ik op gas rij of benzine, vorig jaar had ik nog geen gas in mijn roffel
het lijkt erop of er iets te warm wordt als ik stil sta of file rij en dan moeilijk gaat doen. echt raar.

Ik heb een VOLVO V70 2,5 10v 106KW uit 1997

deze vakantie heb ik het 2x gehad, 1x op de heen weg bij lyon met file rijden voor de tol poortjes,
en 1x op de terug weg na 800 km rijden vlak bij huis gaat hij weer rot doen niets file rijden wel binnen wegen veel optrekken en remmen, de bobine (die ik verdenk) had ik op de terug weg al watergekoeld (nattelap eromheen en elke tankbeurt nat maken) de luchttempgever heb ik ook al gecontroleerd, was schoon en ziet er goed uit ik heb hem niet door gemeten.

wie kan mij helpen????

welke richting moet ik zoeken????

is het toch de bobine die moeilijk gaat doen als hij erg warm wordt???

zit het in de lucht brandstof verhouding???

de luchtmassameter kan ik niet localiseren en dus controleren.


BVD  voor alle reactie's  8) 8) 8)

I have my Dream


FGG

De 10V's hebben geen LMM en kun je dus ook niet vinden.

Volgens mij kunnen ontstekingen juist problemen geven bij vraag naar weinig vermogen, dus laag in de toeren. Backfires bij LPG-auto's zie je bijna altijd bij lage toerentallen. Misschien dat daar 't probleem ligt, bij file rijden rij je weinig toeren en begint ie te sputteren.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

groen V70

Bedankt voor je reactie,

het is een nieuwe gas instalatie van vialle LPI dus backfire is niet van toepassing.

de combinatie lage toeren veel vermogen nodig hoge temperatuur daar zit ergens de link  :eusa_think:

oke geen LMM dat verklaard ook waarom ik die niet kon vinden hihi  :eusa_whistle:

Veel instanties zeggen maak die eens schoon (anwb, volvo dealer) volgens mij kan die niet schoner. hihi
I have my Dream


elmarconi

Hoe oud zijn je bobine/verdeler/bougiekabels/bougies?
Ik heb alles vervangen voor nieuw spul en de boel loopt aanmerkelijk beter.

--
Autogas Inside . . .

razorx

Mee eens.

En als aanvulling:
Rotor en verdeelkap altijd tegelijk vervangen.

tackle

en kijk ook eens naar de nokkenassensor, bij mij was het probleem precies hetzelfde

groen V70

#6
de rotor zal ik idd nog vervangen,
de nokkenassensor als die een storing heeft dan gaat het motor managment lampje toch branden ???
zo niet hoe kan ik die dan testen cq controleren ???
Onder normale omstandigheden heb ik er ook nog nooit last van gehad. alleen als de caravan er achter hing.

wie heeft nog andere sugestie's ???
I have my Dream


groen V70

het ziet er naar uit dat ik toch maar eens langs de dealer moet om de computer uit te lezen.

bij wie is het eigenlijk gelukt om de OBD2 van een 2,5 10v uit 1997  uit te lezen ???
I have my Dream


elmarconi

Citaat van: groen V70 op 22-08-2009 21:29:31
de rotor zal ik idd nog vervangen,
de nokkenassensor als die een storing heeft dan gaat het motor managment lampje toch branden ???
zo niet hoe kan ik die dan testen cq controleren ???
Onder normale omstandigheden heb ik er ook nog nooit last van gehad. alleen als de caravan er achter hing.

wie heeft nog andere sugestie's ???

Da's dus een fors zwaardere belasting.
Met dezelfde stand gaspedaal met of zonder caravan zou dat wat km/h schelen denk je?
--
Autogas Inside . . .

combinedforces

Citaat van: groen V70 op 22-08-2009 21:29:31
de rotor zal ik idd nog vervangen,
de nokkenassensor als die een storing heeft dan gaat het motor managment lampje toch branden ???
zo niet hoe kan ik die dan testen cq controleren ???
Onder normale omstandigheden heb ik er ook nog nooit last van gehad. alleen als de caravan er achter hing.

wie heeft nog andere sugestie's ???


Bij mij niet iig. Wel een foutcode.

groen V70

Vandaag de motor storingen uitgelezen,   helemaal niets, geen storingen, zowel pin 4 als pin 5,    1.1.1

ik heb nu wel een extra massa kabel gelegt tussen accu min en motorblok, want deze week had ik het in mindere maten weer na 1,5 uur file rijden voel je de motor stotteren, zo zonder caravan wel voldoende power om op snelheid te komen en als je eenmaal weer snelheid hebt dan wordt het langzaam beter dan gaat hij minder stotteren.
ik snap er nog steeds niets van.
heeft iemand nog ideeen ????? 8) 8) 8)

I have my Dream


Enno

Even heel algemeen.....

Ontsteking doet rot omdat...

1. Ontsteking versleten is....kabels, bougies, rotor en verdeelkap...en niet te vergeten Bobine..
2. De motor blijkbaar al aardig wat km's heeft gemaakt....en er blijkbaar iets fout gaat...(bijv. vacuum lekkage).

Vacuum lekkage....zorgt er voor dat het mengsel anders is...dan wat de motor denkt...en dus kan dit er voor zorgen dat het mengsel moeilijk ontsteekt..

Als dit laatste het geval is...kun je vervangen wat je wilt, maar na 2000 km...zul je toch weer inhouden of misslagen krijgen.

Dit soort dingen leveren overigens geen foutcodes op....