Lock up

Gestart door freekw, 09-09-2009 21:32:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freekw

Wat is dat nu precies,Lock up.bij een automaat
Heb bij de zoek functie gezocht op lock up maar kan het niet vinden.

mvg Freek

elianmars

#1
Met lockup wordt iets anders bedoeld, JP.

Het is een soort extra versnelling in, als ik het goed zeg, de 2e, 3e en 4e versnelling.

Freek, zoek eens op lockup en ga dan bij de resultaten naar de laatste pagina. Daar vind je heel veel over de lockup.

jan piet

Citaat van: elianmars op 09-09-2009 21:57:02
Met lockup wordt iets anders bedoeld, JP.

Het is een soort extra versnelling in, als ik het goed zet, de 2e, 3e en 4e versnelling.

Freek, zoek eens op lockup en ga dan bij de resultaten naar de laatste pagina. Daar vind je heel veel over de lockup.
Helemaal gelijk.... :eusa_wall:
Shiftlock override.... :eusa_whistle:

freekw

Citaat van: elianmars op 09-09-2009 21:57:02
Met lockup wordt iets anders bedoeld, JP.

Het is een soort extra versnelling in, als ik het goed zet, de 2e, 3e en 4e versnelling.

Freek, zoek eens op lockup en ga dan bij de resultaten naar de laatste pagina. Daar vind je heel veel over de lockup.

Heb ik net gedaan.
Maar hoe voel je nu dat hij er opkomt of er af gaat?

mvg Freek

)()()sT

Een AT heeft 4  versnellingen en een lock-up (sowieso in de 4e).
Je merkt het idd. als een soort extra versnelling, als je rustig optrekt en opschakelt dan zie je als ie de 4e gang inschakelt dat even erna de toerenteller nog iets zakt. Of laat bij 100 het gas eens los en erna weer erop, en dan zie je dat ook....

De koppelomvormer wordt dan ingeschakeld (of was het nou uitgeschakeld  :-[ ;D)

-D©©©L-

De lockup is een overbrugging van de koppelomvormer. Een koppelomvormer slipt altijd iets. Om de verliezen (verbruik) en de warmte binnen te perken te houden zijn moderne automaten voorzien van een "lock-up" functie. Deze overbrugd de koppelomvormer en voorkomt daarmee slip. Het inschakelen van de lockup kan aanvoelen als een extra versnelling, dit is het zeer zeker niet.

Je merk het inschakelen van de lockup het best rond de 80 km/h, dan zakt ineens het motortoerental met ca 200 toeren.

elianmars

Ik bedoel inderdaad ook niet dat het een extra versnelling is, maar een soort extra versnelling.

Het is mij ook ooit verteld, maar ben er inmiddels al weer behoorlijk wat van vergeten  :eusa_shifty: ;D

Werkt de lockup alleen in de vierde versnelling?

Ludo

Citaat van: elianmars op 09-09-2009 22:09:24
Werkt de lockup alleen in de vierde versnelling?

Nee, ook in 2é en 3é versnelling.

freekw

Het begint nu duidelijk te worden wat Lock up is :eusa_dance:

Rijst er een volgende vraag.

Ik heb het idee dat hij nauwelijks op de motor afremt (blijft de lock up dan hangen?)
Of is dat normaal bij een automaat (heb geen ervaring met autm. versn.)

elianmars

Citaat van: Ludo op 09-09-2009 22:18:01
Citaat van: elianmars op 09-09-2009 22:09:24
Werkt de lockup alleen in de vierde versnelling?

Nee, ook in 2é en 3é versnelling.

Had ik toch nog íéts goed onthouden  ;D

elianmars

Citaat van: freekw op 09-09-2009 22:20:53
Het begint nu duidelijk te worden wat Lock up is :eusa_dance:

Rijst er een volgende vraag.

Ik heb het idee dat hij nauwelijks op de motor afremt (blijft de lock up dan hangen?)
Of is dat normaal bij een automaat (heb geen ervaring met autm. versn.)

Afremmen op de motor met een automaat gaat niet lukken, zonder de versnellingen handmatig in te leggen. Kan bijvoorbeeld bij afdalen in de bergen wel eens nodig zijn.


--BUMP--

Het mooie van de lock-up si dat je dan pas echt de kracht van de motor voelt als je gasgeeft. Door de directe verbinding vanwege de lock-up ga je ook daadwerkelijk direct vooruit als je gasgeeft, en gaat de motor niet eerst meer toeren maken.
Heerlijk!

V70 classic

Citaat van: elianmars op 09-09-2009 22:23:11
Citaat van: freekw op 09-09-2009 22:20:53
Het begint nu duidelijk te worden wat Lock up is :eusa_dance:

Rijst er een volgende vraag.

Ik heb het idee dat hij nauwelijks op de motor afremt (blijft de lock up dan hangen?)
Of is dat normaal bij een automaat (heb geen ervaring met autm. versn.)

Afremmen op de motor met een automaat gaat niet lukken, zonder de versnellingen handmatig in te leggen. Kan bijvoorbeeld bij afdalen in de bergen wel eens nodig zijn.



Jep gewoon vanuit de D naar de 3 2 of 1.
Let wel als je te hard rijdt en de motor teveel toeren zou gaan maken dan schakelt hij niet terug.
Als je dan bijremt tot de snelheid aanvaardbaar is merk je dat hij schakelt en dat je gewoon op de motor kunt afremmen.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.