koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

Gestart door themull, 20-09-2009 22:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themull

Ik heb een v70 2.5d uit 99. Sinds een tijdje, eigenlijk nadat de bovenste koelslang was geknapt, heb ik problemen met het koelsysteem.
Het niveau van de koelvloeitstof daalt telkens behoorlijk, zeker nadat ik een lange rit heb gemaakt, ik hou van doorrijden.
Vaak gaat de volgende ochtend, wanneer de motor nog koud is, na 5 minuten rijden het lampje branden van de koelvloeistof. Direct auto aan de kan en niveau checken: deze blijkt onder de min-streep te staan. Echter wanneer ik de dop voorzichtig losdraai, dan vult het tankje zich praktisch weer volledig.

Inmiddels heeft zich bovenstaand probleem zich al een aantal keren voorgedaan. Ik ben er al mee naar een garage geweest, waar ze de koelslangen hebben vervangen en het systeem hebben afgeperst.
Echter het probleem blijft zich voordoen, ook nadat ze bij de garage het systeem enkele uren onder druk hebben gezet.

Vannochtend was de zoveelste keer, gisteren een langere rit gereden, 180km, vannochtend na 5 minuten ging het lampje van de koelvloeistof branden. Auto aan de kant gezet en niveau gecheckt.. DEze was wederom onder de min-streep. De op losdraaien van het tankje zorgde ervoor dat het niveau weer iets steeg, maar er zat beduidend minder koelvloeistof in dan een aantal dagen geleden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik ben zelf een grote n00b op autogebied, maar wel een erg grote volvo liefhebber. Ik check dagelijks of er iets onder de auto ligt, maar de vloer onder de auto is altijd kurkdroog.

Is het een lekke koppakking? kan de airco (die af en toe onregelmatig koelt) van invloed zijn? Kan het probleem zijn onstaan zijn nadat de koelslang geknapt is? (wonderwel gebeurde dit op de parkeerplaats bij het tankstation vlak bij mijn huis)
 
--------------bovenstaande was een maand geleden, voordat ik na de garage was geweest------->>>>>>>>>>>> onderstaande deed zich nu opnieuw voor

Wat zich dus voordoet is:

* lange rit --> volgende ochtend: na 5minuten is niveau koelvloeistof tot onder minimum gedaalt, lampje gaat branden. daarna de dop van expansievat losdraaien en niveau komt terug tot ongeveer halverwege het expansievat.

DIt herhaalt zich regelmatig, meestal na lange ritten .

* wat er gisteren lange rit gehad, direct daarna expansievat gecheckt: tot mijn grote verbazing was het vat overvol en was er koelvloeistof uit het expansievat gelopen door overdruk. En niet zo'n beetje ook denk ik.

* 's avonds bij koude motor opnieuw niveau gecheckt, deze stond toen 3 kwart denk ik, dop los gedraaid en er kwam weer een paar streep bij

* vannochtend: koude motor, 5 minuten rijden, lampje branden niveau gechekt, tot onder het minimum , dop losgedraaid waardoor de vloeistof weer halverwege stond in het expansievat. Daarna 200km gereden, opnieuw gechekt, niveau nogsteeds halverwege . . Ik heb vervolgens opnieuw de dop losgedraaid, er stond nu niet veel druk op , het niveau verandere praktisch niet.

De kleur van de vloeistof is normaal, geen drek onder de oliedop, ik zie geen witte rook, alhoewel dat lastig te constateren is.

* kan het zijn dat er een verstopping ergens zit? en zo ja, hoe krijg je die er uit? omgekeerd doorspoelen van het systeem ofzo?
* kan dit veroorzaakt worden door een lekke koppakking? of poreus?

elianmars

Het zou geen kwaad kunnen om het koelsysteem te reinigen, om eventuele verstopping op te lossen.

Verder zou het kunnen dat de waterpomp lekt. Was bij mijn wagen ook het geval. Er lag geen vloeistof onder de wagen, maar als ik onder de motorkap keek, zag ik dat het ter hoogte van de pomp nat was.




de boekhouder

Borrelt de nog aanwezige koelvloeistof als de motor warm is?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

MICHEL306

#3
Dat het water niveau omhoog komt in het vat als je de dop los maakt komt omdat op dat moment je de druk van het systeem afhaalt.
Het zou kunnen dat je een lek hebt in je koppakking, dit zou het verlies verklaren van water, het onder druk zetten van het systeem door de garage hoeft niet per see duidelijkheid te geven. vraag bij de garage eens  of ze jouw uitlaatgassen willen meten zoals ze doen bij de apk, dan weet je of hij er water uit gooit, dat is te zien in de meting.je geeft ook niet aan of je wel water bij vult en hoeveel, dus een klein lek of erger?
Je airco is denk ik niet de schuldige.na een lange rit heb je de volgende dag het probleem, dus als ie een keer goed warm is geweest, denk ik toch aan een defect van de koppakking of erger een scheurtje in je kop zelf, dat het na 5 minuten pas gebeurd heeft te maken met het open gaan van je termostaat waarna er volledige druk op het hele systeem komt.


gr M

themull

vannochtend was het helemaal raak, voor het starten niveau van de koelvloeistof gechekt, de tank was helemaal leeg. Kon helaas niet controleren of het nat was onder de auto omdat ie op een grindpad geparkeerd stond.

Vanmiddag naar de garage . . .

UserID6342

Begin eerst eens met het goede:  Als je motor koud is, dus nog niet gereden het tankje bijvullen tot de max. streep.  Dan gaan rijden en kijken wat hij doet, je bent zo op een verkeerde manier aan het meten.  Als hij water uit het expansietankje gooit kan (!) de dop ervan defect zijn ofhet expansievaatje gescheurd.  Beide komen regelmatig voor bij onze auto's.  Dit is in ieder geval de goedkoopste en meest logische handeling die je eerst moet doen, voor dat je aan lekke koppakking, etc. begint te denken.  De 2e verdachte is, net zoals Elianmars aangeeft, je waterpomp.  Koppakkingen gaan bij deze motoren niet zo snel kapot.

themull

Waterpomp is net vervangen bij de nieuwe D-riem. De dop is vorige maand vervangen, en ik heb het tankje ook al wel eens bijgevuld.
Wat dat meten betreft heb je wel gelijk, alleen heb ik geen tijd om te experimenteren.

jan piet

Zoals Dirk terecht aangeeft: tenminste de dop goed controleren van het expansievaatje en bvk het vaatje zelf ook eens kritisch bekijken. Koppakkingen moet je wel érg ruig doen.. Als je na een lange rit stopt kap open en gewoon eens even 10 minuten luisteren met het contact uit. Zo vond ik gisteren nog een minuscuul gaatje in de aansluiting op de radiateur bij die Bijzonder Meewarige Wagen. Da's geen experimenteren maar gericht zoeken!
daarnaast, een nieuwe waterpomp is geen enkele garantie, ook daar kan een ral exemplaar tussen zitten of een aansluiting slecht vastgezet zijn....
Gr,JP

themull

nog even kort resume:

20 juni, 3mnd na aanschaf auto scheurde de bovenste koelslang.
Koelvloeistof was troebel, niet schoon iig.
Na scheuren van de slang handmatig vloeistof in de slang laten gieten zodat het systeem zich weer vulde, er is toen vloeistof in de intercooler terecht gekomen. Motor langszaam laten draaien en een korte rit gemaakt. Na aanvankelijk wat horten en stoten kwam de motor weer normaal op gang.

3mnd later dus nogsteeds probleem met koelvloeistof.

Vanavond heb ik de auto stationair laten draaien, tank was leeg, heb 200ml vloeistof bijgevoegd. Na 3kw was de motor goed warm, na een paar keer gasgeven daalde het niveau op moment van gasgeven.
Na dit na een kwartier, dus intotaal na een uur, nogmaals herhaald te hebben: opnieuw gas gegeven, daarna spoot de vloeistof uit de tank, met een grote walm stoom. Gas losgelaten, tank bekeken, er blubte telkens een grote hoeveelheid vloeistof uit.
Daarna vond ik het experiment welletjes, ik heb de motor uitgezet. Tot mijn grote verbazing daalde het  niveau in de tank vervolgens razend snel, hij lijkt nu weer helemaal leeg, teriwijl het in eesrste instantie over de rand liep

whtas goingin on

Pentaforce

#9
Dat lijkt dus verdacht veel op een lekke koppakking.
Als de motor draait, pompt de zuiger bij welke het lek in de pakking zit, het koelsysteem ahw op.
Dit is mogelijk ook al de reden geweest waarom de eerste keer de koelslang barstte.
Als je bij stationair plotseling gas geeft kookt de kl.vl.stf abrubt over.
Een diesel bouwt naar ik meen zo'12 bar druk op tijdens de compressie, dus dat je het lekt niet vond bij afpersen in de garage is dan ook wel teverklaren.
De waterpomp is vernieuwd schreef je, is het probleem daarna ontstaan?
Het is weleens gebeurd dat de schoepen van de pomp los kwamen van de as.
Maar dan loopt je temp. meter naar t rooie..
Succes!

jan piet

#10
Ff bot, maar er zijn veel meer technisch onderlegden hier...
het zou je koppakking kunnen zijn, maar dan loopt je motor én niet lekker, en start ie s morgens op z'n zachtst gezegd klote...Voorzien van een stevige witte rookwolk, immers bij stilstand zal de cilinder zich gedeeltelijk met water vullen.
Dat je koelslang scheurt kán ouderdom zijn, maar dit klinkt anders.. Waarschijnlijk bouwt ie druk op, waardoor de zwakste plek, in dit geval de slang, scheurt.
Toch verdenk ik nog steeds je dop... Als die z'n druk niet kwijtkon knalt je slang ook. Het water zakt als er water doorheen geblazen wordt.. Als er géén sludge aan je vuldop zit, er geen olie in je koelvloeistoftank drijft, je auto 's morgens goed start, je niet merkt dat ie niet lekker loopt: dat dopje kost een paar tientjes. Begin daar es mee...
Een verstopping zie ik nog even niet zo. Dan krijg je toch andere, oververhitting, klachten. Je temperatuur meter blijft keurig op 3 uur, of schommelt deze enigzins?

Succes JP

pimsam

Een jaar geleden had de Seat Cordoba TDI van mijn  vrouw een vergelijkbaar probleem met het koelwater: koelwater werd eruit geperst. Eerst verdacht ik het expansievat en dop. Deze dus vervangen maar geen resultaat.
Motor startte zonder problemen, had geen witte rook maar uiteindelijk bleek de koppakking kapot te zijn. Als het gaatje minimaal is, kan er wel druk opgebouwd worden in het koelsysteem.
Drukopbouw was vanaf de eerste slag van de motor en dit was goed merkbaar aan de hardheid van de koelwaterslangen. Normaal kun je deze enigzins indrukken, nu waren die steenhard.
Is dus makkelijk te controleren.

kyro

Citaat van: jan piet op 21-09-2009 20:46:51
Ff bot, maar er zijn veel meer technisch onderlegden hier...
het zou je koppakking kunnen zijn, maar dan loopt je motor én niet lekker, en start ie s morgens op z'n zachtst gezegd klote...Voorzien van een stevige witte rookwolk, immers bij stilstand zal de cilinder zich gedeeltelijk met water vullen.

witte rook, hoeft niet altijd !
vorige V70 tdi, ook koppakking moeten laten vervangen,
koelvloeistof spoot eruit, hij liep idd niet best, maar van
witte rook, was geen sprake !

themull

pff technisch onderlegd ben ik zeker nit . .tis echt ruk met zo'n auto en deze problemen, vandaar dat ik het publiek inschakel.
ik hou de 50/50 nog even achter de hand, de hulplijn heb ik ook al ingeschakeld . . .

witte rook bij mijn weten alleen boven het vaticaan, ik heb het niet gezien uit mn auto.

Wat me wel opviel is dat de motor trouwens iets, heel ietsiepietse slechter startte . . .

de boekhouder

Je hebt de auto ongeveer een half jaar begrijp ik uit je verhaal?
Hoeveel km.'s staat er op de teller en wat weet je van de onderhoudshistorie?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)