Extreme turbofluit bij koude motor? *FILMPJE 28-9*

Gestart door --BUMP--, 21-09-2009 02:12:51

Vorige topic - Volgende topic

--BUMP--

Beste medeforummers,

Al sinds ik mijn 850 heb (feb. '09), maakte hij bij een koude start tijdens optrekken een klein fluitend geluidje rond de 2200 toeren.

De laatste tijd is dit gefluit steeds erger geworden, het is nu zover dat hij vanaf 1500 toeren begint te fluiten. Het is eigenlijk beter te omschrijven als gieren, maar je kunt duidelijk horen dat het met de turbo te maken heeft. Geef je veel gas, dan wordt het een hoog gefluit, geef je weinig gas, dan klinkt het als de wind die om het huis waait.

Het is alleen bij een koude motor hoorbaar, als 'ie warm is, heeft 'ie nergens last van.

Het enige dat ik weet, is dat afgelopen januari de turbo is vervangen. Misschien dat er iets niet goed afgesteld staat of zo?
Hopelijk weet iemand wat het is of wat het zou kunnen zijn.   ???

Alvast bedankt voor de reacties!

Ludo

Het is weer wat kouder 's morgens, en de turbofluitjes steken ook weer de kop op.  ;D
Als je even zoekt, kan je meerdere posts vinden die hierover gaan.
Je zal er niet veel aan kunnen doen, de wastegate gaat nu eenmaal sneller open als het koud(er) is.

--BUMP--

Ja maar toen ik hem kocht in februari was het ook koud buiten, en toen had hij er bijna geen last van.   ???
Het is echt extreem hoor, ik zal van de week eens kijken of ik er een filmpje van kan maken.

Ludo

mm klinkt ernstiger dus.  :eusa_think:
Een losse of gescheurde slang?.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

--BUMP--

Ik weet niet wat vervangen is. Het enige dat ik weet, is dat de auto bij de handelaar is binnengekomen met een kapotte turbo, en dat hij er een nieuwe op heeft gezet.
Maar kan het niet zo zijn dat er na inmiddels 10.000 km iets bijgesteld moet worden?
Het vervelende is ook dat je het alleen hoort tijdens belasting, dus bij stilstand gas geven hoor je niks vreemds.

onnaj

Is het zeker dat er een nieuwe opzit? Ik heb namelijk een andere (2e handse) gemonteerd en die doet t zelfde als ie koud is. Als ie warm is doet ie gewoon prima zijn werk. Bij mij klinkt t meer als huilen zeg maar, verwacht dat dat de lagers zijn van de turbo bij mij. Als ie warm is zal ie betere smering krijgen en hoor je hem daarom bij mij niet meer.

Ik zie bij mij rondom de inlaat van de turbo (als ik de slang eraf haal) ook teveel olie zitten. Dit zou je ook eens na kunnen kijken en evt controleren of er speling op zit (of eventueel laten controleren).

Ook bij mij hoor je het vooral tijdens gasgeven en wanneer ik constant rijd en een heel klein beetje gas geef hoor je ook een irri gefluit/gezang.

Ik hoor de turbo nu trouwens wel veel beter blazen/afblazen nu het kouder is, dus dat klopt iig.

Ronald21

Fluiten; hoge schrille fluit met constante frequentie is 9 van de 10x een lek.

Joelen (stofzuiger-achtig) met stijgende frequentie bij meer gas geven is meestal turbolager; turbo vervangen dus.

Ludo

Citaat van: Ronald21 op 23-09-2009 22:16:52

Joelen (stofzuiger-achtig) met stijgende frequentie bij meer gas geven is meestal turbolager; turbo vervangen dus.

Vind je het dan niet vreemd, dat er lekkage zou zijn, en/of de turbo stuk is enkel met koude motor, en met warme motor plots niet meer.  :D

:eusa_doh:

Scooby Doo

Als hij het ook heeft met warme motor, spanklemmen van de intercoolerleidingen eens nakijken.

Hetgeen beschreven dat het enkel bij belasting voorvalt, doet mij vermoeden dat het 9/10 een intercoolerleing is (of spanbandje van zo'n leiding)
Puppy Power!!!

--BUMP--

Citaat van: onnaj op 23-09-2009 15:56:21
Is het zeker dat er een nieuwe opzit? Ik heb namelijk een andere (2e handse) gemonteerd en die doet t zelfde als ie koud is. Als ie warm is doet ie gewoon prima zijn werk. Bij mij klinkt t meer als huilen zeg maar, verwacht dat dat de lagers zijn van de turbo bij mij. Als ie warm is zal ie betere smering krijgen en hoor je hem daarom bij mij niet meer.

De lagers? De turbo ziet er nieuw uit (mooi glimmend) en ik heb er nog garantie op tot januari. Het is alleen jammer dat de garage zo'n 70 km verderop zit, dan is het direct zo'n grote operatie om hem met koude motor daar te krijgen.

Citaat van: Ronald21 op 23-09-2009 22:16:52

Het is wel echt een schrille fluit, je voelt het ook in de auto zelf! Soort resonantie. De fluittoon stijgt echter wel in frequentie bij meer gas geven....

--BUMP--

Ik heb een filmpje geprobeerd te maken met het geluid dat 'ie maakt. Dit is dus met koude motor. Vooral in het laatste stukje film hoor je hem goed.

Dit filmpje is trouwens al een paar weken oud, het geluid is nu nog erger geworden (begint al eerder en fluit harder).

Schnappi

lijkt wel een 340 variomatic :P

met koude motor heb ik precies hetzelfde maar verdwijnt naar een minuut, oliepeil van motor goed, want het valt me op als ik olie vul tot max heb ik minder last van dit geluid dan als ik peil half heb op peilstok

groeten

onnaj

Dit lijkt precies op het stofzuigergeluid van mij, Schijnen er genoeg zo mee rond te rijden die nog best lang mee gaan. Mijne zorgt voor wat olieverbruik en als ie echt goed heet is, dwz file rijden met nauwelijks vooruit te komen, dan wil ie af en toe blauwe pluimen uitbraken.

Hoe is jouw olieverbruik en hoe is het mt jouw blauwe pluimpjes als je de auto lang stationair laat draaien? Bij heter weer merk ik dat de olie net wat dunner wordt en daardoor net langs de turbo kan lopen. Is ie vervolgens wat afgekoeld dan is de blauwe walm weg.

)()()sT

Citaat van: Schnappi op 28-09-2009 19:47:56
lijkt wel een 340 variomatic :P

;D

Moet idd. zeggen dat het wel behoorlijk luid is, maar ik denk toch dat je turbo aan het einde aan het geraken is.
De auto van Eugène had dat in zijn vorige leven als brave gezinsauto van Armin ook wel geloof ik. Om en nabij 3 ton hoorde ik ook wel dat geluid toen ie een keer met koude motor wegreed.