Backfire

Gestart door Arjanestate, 22-09-2009 00:39:21

Vorige topic - Volgende topic

Arjanestate

Ik kreeg vanmorgen een backfire; luchtfilterhuis aan gort. Ik heb pas geleden nog de bougies, rotor en de verdelerkap vervangen. De kabels zijn volgens mij net een jaar oud, er staat 3808 op dus ik neem aan dat dat week 38 van 2008 is.
Zou het kunnen dat dit gebeurd is door valse lucht? De dikke slang tussen het gasklephuis en het luchtfilterhuis zaten zonder slangklemmen gemonteerd.
En er staat me iets van bij dat de elektroden van de bougies iets wijder gezet moeten worden, maar volgens een ander was dat weer onzin dus heb ik ze maar gewoon gemonteerd zonder ze iets wijder te zetten.
854 T-5 ROOD 1994

-D©©©L-

FGG

Backfire wordt meestal veroorzaakt door een wat mindere (lees; slechte) ontsteking bij lage toeren. Bij LPG is het zaak dat je bougies regelmatig vervangt, zeker elke 10.000km. Gebruik originele Volvo-bougies, die zijn betaalbaar en geven gewoon weinig tot geen problemen. Ik heb mijn backfire gehad met niet al te oude Bosch-bougies, vervangen door origineel en nooit geen problemen meer gehad.
Het feit dat die slang zonder klemmen vastzat was misschien al uit voorzorg: hopen dat de slang losknalt zodat luchtfilterhuis en eventueel LMM bespaard blijven.

Voorkomen is beter dan genezen. ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Hoe zit het met onderhoud van de lpg installatie?.
Je kan de beste ontstekings onderdelen monteren, maar met bv een verdamper vol sludge is de kans op backfire nog steeds 90% aanwezig.....

Arjanestate

Heb het al gevonden, ik heb pas mijn verdelerkap met rotor vervangen, gisteren nog even een keer losgehaald, blijkt er een keerring van de rototas door te zweten, verdelerkap vet en de contactpunten ingebrand. Het strokkt ook wel met het feit dat ie weer begon met bokken de laatste tijd, het was namelijk even over toen ik die kap vervangen had.

Is die keering een beetje eenvoudig te vervangen?
854 T-5 ROOD 1994

MichielMaas

Citaat van: Ludo op 22-09-2009 09:28:48
Hoe zit het met onderhoud van de lpg installatie?.
Je kan de beste ontstekings onderdelen monteren, maar met bv een verdamper vol sludge is de kans op backfire nog steeds 90% aanwezig.....
Ik ben laatst bij Mesman in Son geweest. Het verhaal sludge eens gevraagd. In mijn geval verwaccht hij geen grote hoeveelheden sludge. 2.5 10v Vialle G2 vanaf 1995 461dkm. Het aftapverhaal gaat in mijn geval niet meer op, wel eventueel vervangen van de verdamper. Mijn vraag blijft; zijn alle verdampers nu wel of niet af te tappen???

Ludo

Citaat van: MichielMaas op 05-10-2009 23:33:23
Ik ben laatst bij Mesman in Son geweest. Het verhaal sludge eens gevraagd. In mijn geval verwacht hij geen grote hoeveelheden sludge. 2.5 10v Vialle G2 vanaf 1995 461dkm.

Dat vind ik toch een vreemd verhaal.
Vele verdampers zijn hierdoor anders toch gesneuveld, Mesman wil vast niet iedereen terugbetalen die sludge als oorzaak had.  ?
Sludge heeft niks met het type motor te maken, wél met vuiltjes en vooral de vocht in lpg, en die is toch voor iedereen en aan alle pompen hetzelfde...

MichielMaas

Citaat van: Ludo op 06-10-2009 00:06:33
Citaat van: MichielMaas op 05-10-2009 23:33:23
Ik ben laatst bij Mesman in Son geweest. Het verhaal sludge eens gevraagd. In mijn geval verwacht hij geen grote hoeveelheden sludge. 2.5 10v Vialle G2 vanaf 1995 461dkm.

Dat vind ik toch een vreemd verhaal.
Vele verdampers zijn hierdoor anders toch gesneuveld, Mesman wil vast niet iedereen terugbetalen die sludge als oorzaak had.  ?
Sludge heeft niks met het type motor te maken, wél met vuiltjes en vooral de vocht in lpg, en die is toch voor iedereen en aan alle pompen hetzelfde...
Maar hebben alle Vialle verdampers de mogelijkheid om af te tappen????

Misha

http://link.marktplaats.nl/280882341

Ooit zelf iets gemaakt voor mijn Citroen BX op LPG, rond gat in de top van het luchtfilterhuis gemaakt, deksel van een Whiskeykoker en een veer erop geplaatst van bovenaf, werkte perfekt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het