Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Sorry plaatjes vergeten, aan mijn vorige post toegevoegd.

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 18-12-2009 22:09:04
Sorry plaatjes vergeten, aan mijn vorige post toegevoegd.

Ziet er strak uit, maar ik zou zelf de knopjes allemaal op een andere plek neergezet hebben ;)
(bv volume knoppen helemaal boven en helemaal onder, en waarom de dvb-t helemaal bovenaan? Tel gebruik je het vaakst rijdend (denk ik) dus die zou hoger mogen staan)

Hoe werkt het geheel nou, als je gebeld wordt tijdens het rijden en de navi staat aan? Scherm over scherm, of wordt de navi geminimaliseerd? En het geluid? Kan je tijdens een telgesprek de navi muten?

Afgezien van die zeikopmerking(en), bewondering voor je werk. Echt strak!

razorx

Nee zeker geen gezeik, het telefoongedeelte moet ik nog maken.
Voor de rest gaat het geluid uit waar nodig. Wel grappig die persoonlijke volgorde voorkeuren.
Voor mij heeft de radio of multimedia de hoogste voorkeur.

Het netste zou zijn als de navigatie tijdens het bellen minimaliseert en ietsje zachter gaat, maar dat laatste wordt even een puzzeltje.

pwassink

Citaat van: razorx op 18-12-2009 22:23:12
Voor de rest gaat het geluid uit waar nodig. Wel grappig die persoonlijke volgorde voorkeuren.

Het netste zou zijn als de navigatie tijdens het bellen minimaliseert en ietsje zachter gaat, maar dat laatste wordt even een puzzeltje.

Een uitdaging Yits, een uitdaging ..   ;)

Volgens een van de voor de groep heen en weerspringende motivatie-guru's in een veuls te dure training ooit ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

viking_in_shorts

Geluid uit waar nodig?
Dus geen navi meer als je naar de Radio wilt luisteren? Of geen Radio als je navigeerd?
Of geen van tweeen en gewoon ongelukkig geformuleerd :eusa_shifty:

razorx

Citaat van: viking_in_shorts op 18-12-2009 22:44:54

Geluid uit waar nodig?
Dus geen navi meer als je naar de Radio wilt luisteren? Of geen Radio als je navigeerd?
Nee hoor: TV/Radio uit, als je naar multimedia gaat en omgekeerd.

Navigatiegeluid staat harder dan het muziekgebeuren.

Tja wat bij een binnenkomend of uitgaand belletje..
Ik weet het nog niet. Mij lijkt al kletsende logisch dat de muziek of video dan stil wordt of uitgaat.
Navigatie geluid moet liefst ietsje zachter doorgaan en weer terugkomen als het gesprek afgelopen is.

Je aandacht hoort nog steeds meer bij de weg te liggen dan bij het gesprek.
Nog even piekeren dus.

Er bestaan wel pakketjes die het geluid per applicatie kunnen regelen (zeker onder Win 7 (draai XP b.t.w.)).
Ik wil alleen voorkomen dat het een spaghetti wordt van applicaties waar je de stabiliteit niet van kent.

Zoals het nu is zijn de plug-ins (script files van een paar regels) goed te behappen, wil dat ook zo laten.
Ehh de behapbaarheid.

Ik denk zo typende, dat ik voorlopig ga testen of het muten of uitschakelen van Winamp (multimedia) of Terratec Home Cinema voldoende is.

Voor later: Veel van dit soort multimediale applicaties zijn via telnet bestuurbaar.
Dat zou nog wel eens een leuke kans zijn op een echt uniforme bediening.

@Peter: Ja het helpt die motivatie. Het is zo grappig:
Avond na avond lijk ik een onmens. Dan ineens spring ik op en brul YES! Waarop de rest van het gezin zich bangelijk samenschoolt in afwachting van een of andere extreme geweldsuitbarsting. De dapperste kijkt voorzichtig over mijn schouder. Benieuwd naar wat voor extreme wreedheiden zij op dat kleine 7 inch scherm zal zien.

Dan beseft ze na veel doorvragen bij een ogenschijnlijk onaanspreekbaar persoon, dat al die ophef alleen een werkend knopje op het scherm betreft.

Ze maant de inmiddels toch wat bevende kinderen tot kalmte. Die laten zich dan ook moe maar niet volledig gerust gesteld ten ruste leggen.

Één lid van het gezin echter zet, alleen nog verlicht door een enkel spaarlampje, zijn noeste arbeid voort.

Leuk werk ;)

haasje

Ik heb zo'n chineesje in mijn auto zitten. 1 van de dingen waar ik me aan erger is dat als ik mijn muziek wat harder heb staan mijn navigatie dan ook behoorlijk gaat schreeuwen als ze iets te zeuren heeft. Als je kunt moet je proberen om het volume van de navigatie op een redelijk constant niveau te houden, ongeacht volume van andere toepassingen of dat je het volume van alle toepassingen ook apart in kunt stellen.

UserID6342

Ben dat wel met Erwin eens, werk zelf met een losse navigatie en die staat ook altijd op een vast volume ingesteld.  Ook al staat de muziek loeihard, die tante hoor je er toch wel doorheen, wat vervolgens een blik van mij op dat schermpje oplevert.  Plus je ziet ook in die opslag dat er iets aan het scherm verandert is.

Als je de navi op een vast volume instelt en het mogelijk is om dan bijv. de muziek te dimmen als die miep wat te vertellen heeft zou het helemaal geweldig zijn, of dit haalbaar is weet ik natuurlijk niet.

Wel is en blijft het een super project om te volgen Yits, ook goed uitgelegd, zelfs ik snap het :)

V70 classic

Citaat van: razorx op 19-12-2009 00:53:46
Citaat van: viking_in_shorts op 18-12-2009 22:44:54

Geluid uit waar nodig?
Nee hoor: TV/Radio uit, als je naar multimedia gaat en omgekeerd.

Navigatiegeluid staat harder dan het muziekgebeuren.

Tja wat bij een binnenkomend of uitgaand belletje..
Ik weet het nog niet. Mij lijkt al kletsende logisch dat de muziek of video dan stil wordt of uitgaat.
Navigatie geluid moet liefst ietsje zachter doorgaan en weer terugkomen als het gesprek afgelopen is.

Je aandacht hoort nog steeds meer bij de weg te liggen dan bij het gesprek.
Nog even piekeren dus.

Er bestaan wel pakketjes die het geluid per applicatie kunnen regelen (zeker onder Win 7 (draai XP b.t.w.)).
Ik wil alleen voorkomen dat het een spaghetti wordt van applicaties waar je de stabiliteit niet van kent.

Zoals het nu is zijn de plug-ins (script files van een paar regels) goed te behappen, wil dat ook zo laten.
Ehh de behapbaarheid.

Ik denk zo typende, dat ik voorlopig ga testen of het muten of uitschakelen van Winamp (multimedia) of Terratec Home Cinema voldoende is.

Voor later: Veel van dit soort multimediale applicaties zijn via telnet bestuurbaar.
Dat zou nog wel eens een leuke kans zijn op een echt uniforme bediening.

@Peter: Ja het helpt die motivatie. Het is zo grappig:
Avond na avond lijk ik een onmens. Dan ineens spring ik op en brul YES! Waarop de rest van het gezin zich bangelijk samenschoolt in afwachting van een of andere extreme geweldsuitbarsting. De dapperste kijkt voorzichtig over mijn schouder. Benieuwd naar wat voor extreme wreedheiden zij op dat kleine 7 inch scherm zal zien.

Dan beseft ze na veel doorvragen bij een ogenschijnlijk onaanspreekbaar persoon, dat al die ophef alleen een werkend knopje op het scherm betreft.

Ze maant de inmiddels toch wat bevende kinderen tot kalmte. Die laten zich dan ook moe maar niet volledig gerust gesteld ten ruste leggen.

Één lid van het gezin echter zet, alleen nog verlicht door een enkel spaarlampje, zijn noeste arbeid voort.

Leuk werk ;)

:eusa_clap:  :eusa_clap:
Al eens aan een dichtbundel gedacht  :eusa_think: .
Geweldig zo je sommige acties omschrijft  :D .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 19-12-2009 07:36:21
..
Als je de navi op een vast volume instelt en het mogelijk is om dan bijv. de muziek te dimmen als die miep wat te vertellen heeft zou het helemaal geweldig zijn, of dit haalbaar is weet ik natuurlijk niet.
..
Zo moet het inderdaad worden.
De meeste multimedia/home cinema programma's hebben voorzieningen ze via een andere computer te besturen.
Verwacht dat dit wel gaat lukken.

Nog een wat overwinningkjes:
Voor de diagnose programa's (LPi diag en VOL-FCR ) gebruik ik een twee usb-seriële converters.
Gelukkig gebruiken die het zelfde stuurprogramma. Alleen in de inf file staat en andere hardware-id. Geen punt dus.
Ik moet ze alleen bij inbouw niet omwisselen, Vol-FCR verwacht haar interface immers op COM1.
LPi diag is gelukkig flexibeler, die zit nu op COM2.

De car PC draait op een resolutie van 800*600. Vertikaal lager gaan is niet prettig.
Dit gaf meteen een probleempje met LPi diag. Die wil minimaal 1024*768.

Met het volgende MortScript scriptje wordt de resolutie op 1024*768 gezet en bij sluiten van LPi diag weer naar 800*600:

ErrorLevel ( "off" )
Close ( "iGO8" )
Close ( "Winamp" )
Kill ( "CinergyDvr.exe" )
ChDir ( "c:\skin" )
Run ( "runhiddenconsole.exe", "nircmdc.exe setdisplay 1024 768 32" )
RunWait ( "C:\Program Files\LPi Diagnostic Tool\LPiDiagnosticTool.exe" )
Run ( "cmdow.exe", """LPi Diagnostic Tool"" /siz 1024 768" )
While ( ProcExists ( "LPiDiagnosticTool.exe" ) )
 Sleep ( 5000 )
EndWhile
Run ( "runhiddenconsole.exe", "nircmdc.exe setdisplay 800 600 32" )

En: bijkomend voordeel: LPi diag heeft voor onze prehistorische roffels wel een redelijk complete realtime informatie beschikbaar!  :eusa_dance:

razorx

Al surfende en lezenda stuitte ik op iets heel leuks:
Talisman 3 te vonden op http://www.lighttek.com/.

Dit is een in hoge mate customizable desktop vervanger.
Normaal bekijk ik die dingen met achterdocht, maar hier is echt over nagedacht.

Integratie met Winamp of Mediaplayer, koppeling aan het systeem volume, reeksen commando's en logisch.
Op de site staan een paar voorbeeld car-pc interfaces. Niet mijn smaak maar een lekker startpunt:
http://www.lighttek.com/themes2/example_car.htm

Gewoon even om het e.e.a. uit te proberen een eerste experimentje:

Zoals je ziet hoef je niet naar de winamp interface te kijken.
Verderop in een liedje is doodgewoon de songbar verslepen.

De knopjes worden natuurlijk mooier.

Het loont je eerst even in het e.e.a. te verdiepen. De prijs van dit pakket is ook schappelijk $25,-

Een fijn lang kerstweekend u allen!

razorx

Het moment van inbouw komt heel dichtbij.
Ik zie er nog wat tegen op om een kaber van de LPi computer naar de car pc te trekken, maar in ruil voor de moeite heb ik dan wel real time informatie van de motor. En dat is leuk.

De Winamp integratie van Talisman 3 gaat zo ver, dat je de gebruikersinterface van Winamp niet eens nodig hebt.
Met ingebouwde "skin" editor van Talisman maak je een "form" voor Winamp, die bevat weer een "list" element met de playlist. De functies voor bladeren en selecteren heb ik rechts geplaatst.
Dat kan er dan zo uitzien:

De navigatiesoftware laat zich netjes positionneren, terwijl de belangrijkste knoppen voor de muziek beschikbaar blijven:

Als ik nu weer op het muziek knopje klik, wordt de "form" voor Winamp weer op de voorgrond geschoven.

Nu iGO nog in een stemmig 90% zwart kleurenschema zetten.

Ik dram misschien wat door over die Talisman software, maar het maakt de dingen zo veel makkelijker.

Gr.,
Yits.

Hans Duiven

Leuk project om door te spitten.

Ben je nog tevreden over de iGO?

Ik vind het in ieder geval een duidelijke en gemakkelijk aan te passen routeplanner.

Hans

razorx

@Hans: Ja iGO is nog steeds mijn favoriet.

Ik kom er wel achter dat mijn radio wat te diep is geworden. Met name de VGA steker wil dwarszitten.
Nu zijn er gelukkig haakse VGA adapters op de markt. Met de USB stekers valt wel wat te spelen, hoop ik.

pwassink

Citaat van: razorx op 27-12-2009 18:39:58
@Hans: Ja iGO is nog steeds mijn favoriet.

Ik kom er wel achter dat mijn radio wat te diep is geworden. Met name de VGA steker wil dwarszitten.
Nu zijn er gelukkig haakse VGA adapters op de markt. Met de USB stekers valt wel wat te spelen, hoop ik.

Kan je geen "asus" extender of een bijna-ex front-panel setje verherbouwen  ?

Met enig dremel en froebelwerk kan dat toch wel ergens onder t dashboardkastje "bijna bereikbaar" worden gemonteerd
maar uit t zich omdat t net weer achter de bekledingsplaat verdwijnt ?

Daar ga jij vast wel een oplossing voor creeren ..   ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂