Vandaag mijn kachelradiateur vervangen

Gestart door Frans 50, 31-07-2009 16:44:25

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

Een halfjaar geleden heb ik al eens een radiateur pil in het koel systeem gegooid omdat ik het vermoeden had dat mijn kachel lek was.
De voorruit en portier-raam aan de bestuurders kant bleven maar beslaan als ik de kachel aanzette.
Dat was na het toedienen van de pil weg tot dat we twee weken geleden van vakantie terug kwamen en ik nog even naar zeeland moest.. plots witte rook uit de ventilatie kanalen en alle ramen aan de voorkant in een ogenblik nat en vet van de glycol.
De zaak droog gemaakt en mijn weg vervolgd... de witte rook bleef maar werd minder. Bij een tank station op de A15 toch de koelvloeistof stand gecontroleerd... Brrrr was toch ruim een liter kwijt, dat heb ik eerst maar aangevuld.
Mijn weg vervolgd en naar zeeland door gereden. bij aankomst was ik geen koelvloeistof meer kwijt... de laatste stuiptrekking van de pil.
De reis naar huis ging probleemloos... geen witte rook o.i.d.

Maar het probleem was wel duidelijk.. via dit forum maar eens gezocht hoe ingewikkeld (duur) het vervangen van de kachel was.
De zoek functie in deze PHP is niet echt makkelijk uiteindelijk heb ik een in-uitbouw verslag gevonden... Dan waardeer je toch weer heel erg dat er een 850 forum is!! De beschrijving was duidelijk echter verdient het op een paar puntjes wat kleine aanpassing... (ik hoop dat ik het verslag nog kan vinden zodat ik de aanpassingen kan posten)

Nu het zoeken naar een geschikte radiateur, Estate service had er een voor 89 Euro incl. de twee O ringen, echter komt daar nog eens 7,50 euro verzendkosten bij.
Echter in Zutphen ( woon ik vlak bij) zit een radiateur herstel bedrijf en hij kon de radiateur (type van Hella) bestellen echter zonder de O ringen ... die heb ik maar bij de Volvo gehaald 4,50 euro. Dus voor een kleine 86 euro was ik klaar.
Het in en uit bouwen heeft me 3 uur gekost, maar dan heb ik het heeeeeeel rustig aan gedaan...!
De meeste tijd ging zitten in het aftappen van de motor radiateur, de drain plug ging zonder tegenstribbelen los.
De kachel was weldegelijk kapot... en niet een klein beetje, het deel wat aan de bestuurders kant zit was open gebarsten... die pillen van tegenwoordig zijn toch wel goed hoor.. een wonder dat het nog heeft kunnen werken... en zeker verklaarbaar waarom mijn ramen plots dicht zaten met een vette condenslaag.

Gelijk van de nood een deugd gemaakt en de rempedaal schakelaar van de CC gerepareerd, deze was tijdens de vakantie defect geraakt. Dus die doet het ook weer. Al met al een nuttige invulling van mijn vrije dag.
;D
En ook nog eens even 350 euro minder uit gegeven.

sandstone

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem met witte rook, vet op de voorruit, natte bodem bij voorstoelen enz. bekende Volvo probleem zeg maar. Ik loop met werkelijk helemaal suf te zoeken naar een ui- en inbouwverslag maar kan niks vinden. Heb jij nog tips? Dank!

*JL*

Er zijn wel wat topics met foto;s waar dat wordt beschreven het gaat hier wel om een 850. (weet niet als dat het zelfde is als de v70)

http://www.volvo850forum.nl/index.php?PHPSESSID=a385cf2b10917bebc1b6d1220d0d3bf7&topic=6115.30

Helemaal naar onder scrollen daar staan de foto;s suc6.