Kosten 850/x70 TDI / 2.5D

Gestart door FLA, 12-10-2009 15:03:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: mehn op 13-10-2009 21:21:01
Citaat van: elianmars op 13-10-2009 21:08:44
Hier begrijp ik niet veel van......

Heel vreemd vergelijk. Je zoekt een benzine 850 voor <1500 euro. Ten eerste kun je er zo'n 500 euro tegen aan gooien om 'm in orde te maken en klaar te maken voor inbouw van gas.
Dan komt er nog een LPi installatie bij van 2300 euro. Dan zit je inmiddels op 4300 euro.

En dan zeg je dat je geen TDi kunt vinden voor 1500 euro. Waarom mag die dan ook niet zo'n 4300 euro kosten?   :eusa_think:

3800. Je vergeet de 500 euro er vanaf te trekken  :eusa_doh:

;D


:eusa_shhh:

Dat had ik later ook in de gaten, maar ik dacht, ik laat 't lekker zo  ;D

Gert

#31
Mijn V70 2.5D met automaat is bijna 10 jaar oud en heeft ruim 370.000 km op de klok staan. Ik rijd er nu vijfenhalf jaar en zo'n 160.000 km in. Hij krijgt al z'n beurten volgens fabrieksvoorschrift bij de dealer (elke 15.000 km, in mijn geval 2x per jaar). Zonder kosten voor banden heeft-ie me over die periode 153,25 euro per maand aan onderhoud en reparaties gekost. Behalve de bekende airco-ellende geen echte bijzonderheden, wel elke riemwissel (120.000 km) ook een nieuwe waterpomp. Ik kom dan op 6,4 cent per kilometer. Als je naar een niet-dealer gaat, kan dat ongetwijfeld goedkoper. Aan de andere kant heeft de ANWB berekend dat een Golf V vanaf nieuw over vier jaar en 15.000 km/jaar ongeveer 5 cent per km aan onderhoud kost, en dan vind ik dat ik het nog netjes doe.
In de mix 80 procent snelweg (wel veel file) en 20 procent lokaal verkeer verbruikt-ie (ECC altijd aan) ongeveer 1 op 13, zonder files 1:14,5. Het allerzuinigst dat ik er ooit mee heb gereden is 1 op 15,7. Ik ben geen uitgesproken scheurneus, maar ook zeker geen Nieuwe Rijder. Overigens ligt het verbruik volgens de boordcomputer op 1:14,9, maar die liegt dat-ie scheel ziet.
Verder heeft de auto me nog nooit laten staan en is er nog nooit iets aan de nog altijd zeer netjes schakelende 4-trapsautomaat gerepareerd.
Kortom, betrouwbaar is-ie zeker, maar koop 'm niet om goedkoop uit te zijn.
Rust roet...

Robby72

#32
Ik heb mijn s70 diesel automaat 1999 of 2000 (of het een 2.5d of tdi is weet ik niet) nu net een jaar en heb er 10.000 km mee gemaakt. De reden dat ik een diesel gekocht heb is dat in België de T5 en R versies bijna niet te vinden zijn, maar de diesels in overvloed. Ik kwam de wagen tegen met 165.000 km op de klok en was bovendien bomvol uitgerust nl volleder, ecc rti, schuifdakje enz...

Het verbruik van de diesel ism de automaat is heel simpel uit te leggen. Doe je veel km autostrade dan is het verbruik max 6.5 a 7 liter per 100 km. Doe je veel stadsverkeer ('wat ik doe 80%) dan is het verbruik 8.5 liter per 100 km. Ik doe bovendien ook nog veel korte stukjes. In mijn ogen moet je geen goede tdi  automaat laten staan voor het verbruik, het rijgenot is gewoon super.

Ik had dezelde vraag vorig jaar en heb toen een super antwoord gehad van een medeforumer die al een tijdje tdi automaat aan het rijden was

Copie van pb wat met toen is toegestuurd (ik hoop dat het geen probleem is dat ik het hier post):
CiteerZo, nu even wat meer tijd voor een normale reacftie.
De reden dat ik voor een V70 diesel mét automaat ben gegaan is omdat ik meer dan 100.000 km per jaar rijdt en graag power, souplesse en comfort wil koppelen. Hiervoor reed ik een VW Touran TDI en daarvoor een Volvo 855 (station) GLT 2,5 20V full options. Dat is een auto die ik na 2 ton nog steeds níet zat was, en dat is bijzonder. Meestal ben ik binnen 6 maanden een auto 'beu'. Ik ben absoluut níet Volvo blind, ben volslagen auto gek, en heb al minimaal 60 auto's van vele merken versleten.
De combi diesel / automaat en het comfort vind ik nog steeds super!
Mijn auto is met opzet níet gechipt, omdat ik graag mijn automaat wil heel houden. Tot op heden gaat dat dus meer dan perfect, inmiddels zit ik bijna aan de 490.000 km met de 1e bak en hij is nog perfect. Ik heb de bak met lock-up, wat betekent dat hij op constante snelheid een soort overdrive inschakelt en je toerental nog eens wat zakt. Gisteren even op gelet: bij 120 km/h draait de auto 2500 r/pm. Bij 140 - 160 ( wat ikzelf meestal rijdt ) zit je richting de 3200 r/pm, dus op 70% van z'n kunnen. Het geluidniveau is laag. Wél rijdt ik inmiddels op Michelin Primacy met ene hogesnelheidsprofiel. Deze zijn simpelweg véél stiller dan zgn 'eco' banden. Op Zomerbanden rijdt ik met 140 km/h op de cruisecontrol gemiddeld 1:14, bij veel 160 zakt dat richting de 1:13 of nét daaronder. Met winterbanden ( die veel zachter zijn) rijdt je ongeveer een km minder ver per liter diesel. Die 1:14 is met een brandstofpomp welke niet 100% is (wordt maandag gerepareerd) normaal zit ik vaak tegen de 1:15 aan zonder écht op te letten. Als ik er echt op let ( heb ik ook een tijdje gedaan) zit je zonder al teveel moeite aan de 1:16 - 18. Maar dan kom je niet boven de 125 km/h op de TomTom.
Qua onderhoud zijn deze auto's níet goedkoop: bij mij zijn er 2 dynamo's ingegaan, 1 aircopomp €800 ( Volvokwaal) kachelrediateur Volvo kwaal €250, radiateur ( vol met vuil na 350.000 km) € 800, remklauwen achter (volvokwaal), oliekeerring ( Volvo kwaal) heeft door olielekkage bijschade veroorzaakt door weggevreten rubbers. Reactiestangen vervangen, onderste motorsteun vervangen en nog wat zaken bij elkaar kleine € 1000,-. Nu gaat mijn 2e distributieriem er om. Veel zaken zie ík als normaal gezien de km's en vallen onder regulier onderhoud. Mijn olieverbruik is miniem. Nu 27000 km na de vorige beurt ( 10 april 2008) gaat hij komende week voor onderhoud. 0,0 olie bijgevuld. Ik geef zelf ergens in de 20.000 pas een beurt hoewel de interval 15000 is, maar er zit bij mij erg weinig tijd tussen de beurten.
Het comfort is bizar te noemen. Ik rijdt met grote regelmaat 1500 km per dag ( Nurnberg op en neer incl beursbezoek op 1 dag) en iedereen die meerijdt valt om van verbazing. De stoelen zitten nog steeds perfect!! Barcelona deed ik afgelopen voorjaar nét zo fluitend in 1 keer, en over 3 weken gaat ie weer lachend naar Italië.
De 5e versnelling? Ik mis 'm niet! Een automaat is heel anders gespatieerd, en trekt in 1 lijn door. Overigens gaat ie als ie warm is in de sportstand. Hij is véél alerter en het schijnt het behoud te zijn voor je bak op termijn. Alleen stadsverkeer rijdt ik eigenlijk nooit, mijn minimale rijafstand is 151 km naar kantoor, dus 300 km per dag.

Ik baal maar van 1 ding: als deze op 7 ton staat kan ik geen goede dezelfde auto meer vinden....

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
Bij deze km's zijn bepaalde delen zo vaak losgeweest dat hier en daar zaken wat minder netjes aansluiten. Niet echt storend, maar wel jammer.
DE capaciteit van de ont-aseming is maar net aan voldoende, bij 4 personen met regenweer en natte kleding slaan je ramen best wel eens aan.
De lichtopbrengst voor laat te wensen over, ik heb dat opgelost met Philips NIghtguide lampjes, ben je voor € 40 klaar met 50% meer licht. Dan is dat ook gecanceld.
Er wordt veel gemopperd over remvermogen, ik kan dat niet beamen. Heb veel circuitervaring, en eigenlijk kom je met sprotief rijden nooit in de buurt van de grenzen. Kom je daar wel dan mag je jezelf afvragen of je wel goed bezig bent. kan mij daar dus zowel met de diesel als mijn vorige GLT niet in herkennen. Persoonlijk rijdt ik in Dld bijna continu 170-190 km/h ( rijdt ie 1:10/11) en heb nog nooit te weinig remvermogen gehad, integendeel!

Kortom, ja ik ben érg tevreden!
Succes,


Even over het onderhoud: Ik ben mede dank zij dit forum avondschool automechanica gaan studeren zodat ik zelf mij toekomstige 850R als tweede auto kan rijden en repareren. De tdi zit ook relatief goed en eenvoudig in elkaar, je kan er zelf eenvoudig aan werken en het onderhoud is heel goed zelf te doen. Mijn kleine en grote onderhoud doe ik zelf en dit kost mij ongeveer voor een kleine beurt dus oliefilter en olie enz.. 60 euro.

Diesel of benzine, kortom voor mij eenvoudig; een diesel voor door de week ook al maak ik bijna geen kilometers, een 850R voor op zondag ochtend.

Een nieuwe wagen (vb golf diesel ) NOOIT

jan piet

Citaat van: Robby72 op 14-10-2009 08:30:19
Ik heb mijn s70 diesel automaat 1999 of 2000 (of het een 2.5d of tdi is weet ik niet) nu net een jaar en heb er 10.000 km mee gemaakt. De reden dat ik een diesel gekocht heb is dat in België de T5 en R versies bijna niet te vinden zijn, maar de diesels in overvloed. Ik kwam de wagen tegen met 165.000 km op de klok en was bovendien bomvol uitgerust nl volleder, ecc rti, schuifdakje enz...

Het verbruik van de diesel ism de automaat is heel simpel uit te leggen. Doe je veel km autostrade dan is het verbruik max 6.5 a 7 liter per 100 km. Doe je veel stadsverkeer ('wat ik doe 80%) dan is het verbruik 8.5 liter per 100 km. Ik doe bovendien ook nog veel korte stukjes. In mijn ogen moet je geen goede tdi  automaat laten staan voor het verbruik, het rijgenot is gewoon super.

Ik had dezelde vraag vorig jaar en heb toen een super antwoord gehad van een medeforumer die al een tijdje tdi automaat aan het rijden was

Copie van pb wat met toen is toegestuurd (ik hoop dat het geen probleem is dat ik het hier post):
CiteerZo, nu even wat meer tijd voor een normale reacftie.
De reden dat ik voor een V70 diesel mét automaat ben gegaan is omdat ik meer dan 100.000 km per jaar rijdt en graag power, souplesse en comfort wil koppelen. Hiervoor reed ik een VW Touran TDI en daarvoor een Volvo 855 (station) GLT 2,5 20V full options. Dat is een auto die ik na 2 ton nog steeds níet zat was, en dat is bijzonder. Meestal ben ik binnen 6 maanden een auto 'beu'. Ik ben absoluut níet Volvo blind, ben volslagen auto gek, en heb al minimaal 60 auto's van vele merken versleten.
De combi diesel / automaat en het comfort vind ik nog steeds super!
Mijn auto is met opzet níet gechipt, omdat ik graag mijn automaat wil heel houden. Tot op heden gaat dat dus meer dan perfect, inmiddels zit ik bijna aan de 490.000 km met de 1e bak en hij is nog perfect. Ik heb de bak met lock-up, wat betekent dat hij op constante snelheid een soort overdrive inschakelt en je toerental nog eens wat zakt. Gisteren even op gelet: bij 120 km/h draait de auto 2500 r/pm. Bij 140 - 160 ( wat ikzelf meestal rijdt ) zit je richting de 3200 r/pm, dus op 70% van z'n kunnen. Het geluidniveau is laag. Wél rijdt ik inmiddels op Michelin Primacy met ene hogesnelheidsprofiel. Deze zijn simpelweg véél stiller dan zgn 'eco' banden. Op Zomerbanden rijdt ik met 140 km/h op de cruisecontrol gemiddeld 1:14, bij veel 160 zakt dat richting de 1:13 of nét daaronder. Met winterbanden ( die veel zachter zijn) rijdt je ongeveer een km minder ver per liter diesel. Die 1:14 is met een brandstofpomp welke niet 100% is (wordt maandag gerepareerd) normaal zit ik vaak tegen de 1:15 aan zonder écht op te letten. Als ik er echt op let ( heb ik ook een tijdje gedaan) zit je zonder al teveel moeite aan de 1:16 - 18. Maar dan kom je niet boven de 125 km/h op de TomTom.
Qua onderhoud zijn deze auto's níet goedkoop: bij mij zijn er 2 dynamo's ingegaan, 1 aircopomp €800 ( Volvokwaal) kachelrediateur Volvo kwaal €250, radiateur ( vol met vuil na 350.000 km) € 800, remklauwen achter (volvokwaal), oliekeerring ( Volvo kwaal) heeft door olielekkage bijschade veroorzaakt door weggevreten rubbers. Reactiestangen vervangen, onderste motorsteun vervangen en nog wat zaken bij elkaar kleine € 1000,-. Nu gaat mijn 2e distributieriem er om. Veel zaken zie ík als normaal gezien de km's en vallen onder regulier onderhoud. Mijn olieverbruik is miniem. Nu 27000 km na de vorige beurt ( 10 april 2008) gaat hij komende week voor onderhoud. 0,0 olie bijgevuld. Ik geef zelf ergens in de 20.000 pas een beurt hoewel de interval 15000 is, maar er zit bij mij erg weinig tijd tussen de beurten.
Het comfort is bizar te noemen. Ik rijdt met grote regelmaat 1500 km per dag ( Nurnberg op en neer incl beursbezoek op 1 dag) en iedereen die meerijdt valt om van verbazing. De stoelen zitten nog steeds perfect!! Barcelona deed ik afgelopen voorjaar nét zo fluitend in 1 keer, en over 3 weken gaat ie weer lachend naar Italië.
De 5e versnelling? Ik mis 'm niet! Een automaat is heel anders gespatieerd, en trekt in 1 lijn door. Overigens gaat ie als ie warm is in de sportstand. Hij is véél alerter en het schijnt het behoud te zijn voor je bak op termijn. Alleen stadsverkeer rijdt ik eigenlijk nooit, mijn minimale rijafstand is 151 km naar kantoor, dus 300 km per dag.

Ik baal maar van 1 ding: als deze op 7 ton staat kan ik geen goede dezelfde auto meer vinden....

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
Bij deze km's zijn bepaalde delen zo vaak losgeweest dat hier en daar zaken wat minder netjes aansluiten. Niet echt storend, maar wel jammer.
DE capaciteit van de ont-aseming is maar net aan voldoende, bij 4 personen met regenweer en natte kleding slaan je ramen best wel eens aan.
De lichtopbrengst voor laat te wensen over, ik heb dat opgelost met Philips NIghtguide lampjes, ben je voor € 40 klaar met 50% meer licht. Dan is dat ook gecanceld.
Er wordt veel gemopperd over remvermogen, ik kan dat niet beamen. Heb veel circuitervaring, en eigenlijk kom je met sprotief rijden nooit in de buurt van de grenzen. Kom je daar wel dan mag je jezelf afvragen of je wel goed bezig bent. kan mij daar dus zowel met de diesel als mijn vorige GLT niet in herkennen. Persoonlijk rijdt ik in Dld bijna continu 170-190 km/h ( rijdt ie 1:10/11) en heb nog nooit te weinig remvermogen gehad, integendeel!

Kortom, ja ik ben érg tevreden!
Succes,


Even over het onderhoud: Ik ben mede dank zij dit forum avondschool automechanica gaan studeren zodat ik zelf mij toekomstige 850R als tweede auto kan rijden en repareren. De tdi zit ook relatief goed en eenvoudig in elkaar, je kan er zelf eenvoudig aan werken en het onderhoud is heel goed zelf te doen. Mijn kleine en grote onderhoud doe ik zelf en dit kost mij ongeveer voor een kleine beurt dus oliefilter en olie enz.. 60 euro.

Diesel of benzine, kortom voor mij eenvoudig; een diesel voor door de week ook al maak ik bijna geen kilometers, een 850R voor op zondag ochtend.

Een nieuwe wagen (vb golf diesel ) NOOIT

He, daar zit auteursrechten op!  :evil:
Gr, JP  ;D

FLA

Citaat van: Misha op 13-10-2009 20:05:53
Citaat van: Emiel op 13-10-2009 20:03:22
Een TDI heeft een turbo, en dat is funest voor de draagarmen en aandrijfassen natuurlijk.

Beste kan je de turbo eraf schroeven en er wat PVC pijpen ervoor in de plaats monteren.
Vergeet het enorme koppel op de automaatbak niet, preventief een handbak monteren.

Owja, ook nog even een serieus vraagje over de automaat icm de TDI:

Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan. Hoe zit dit met de TDI? Er staan meerdere TDI automaten te koop met >400d km maar ben ik dan al toe aan een revisie- en/of ruilbak? Ik heb nu een aantal goede ervaringen gelezen maar zijn er ook forummers die pech hebben gehad?

En je hoeft mij niet te vertellen dat een roffel en goedkoop rijden niet samengaan, ik heb er al ervaring mee. Het gaat mij om het rijgenot van een roffel.

jan piet

Citaat van: FLA op 14-10-2009 09:39:09
Citaat van: Misha op 13-10-2009 20:05:53
Citaat van: Emiel op 13-10-2009 20:03:22
Een TDI heeft een turbo, en dat is funest voor de draagarmen en aandrijfassen natuurlijk.

Beste kan je de turbo eraf schroeven en er wat PVC pijpen ervoor in de plaats monteren.
Vergeet het enorme koppel op de automaatbak niet, preventief een handbak monteren.

Owja, ook nog even een serieus vraagje over de automaat icm de TDI:

Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan. Hoe zit dit met de TDI? Er staan meerdere TDI automaten te koop met >400d km maar ben ik dan al toe aan een revisie- en/of ruilbak? Ik heb nu een aantal goede ervaringen gelezen maar zijn er ook forummers die pech hebben gehad?

En je hoeft mij niet te vertellen dat een roffel en goedkoop rijden niet samengaan, ik heb er al ervaring mee. Het gaat mij om het rijgenot van een roffel.
De TDI heeft standaar 140 PK, met een ander chippie ongeveer 170. De gebruikte bak is een japanner, daar schijnt het grote verschil met VAG te zitten ( de bouwer van het blok). Mijn bak hield het vol tot 518K, heb m met 249of 259K gekocht en gelijk laten spoelen. Dat heb ik na 40K nogmaals gedaan en vervolgens iedere 100K herhaald. Voor de spoelkosten heb je géén andere bak!
Volgens mij zijn er automaten met  meer dan 518K en de originele bak te vinden....
Gr, JP ( en vergeet niet: bij een handbak heb je dan ook de drukgroep die in elkaar zakt)

Robby72

Ik heb de olie van  mijn automaatbak vorige week vervangen door deze gewoon leeg te pompen en daarna te vullen via de peilstok. Kost was 50 euro voor de ATF olie, dus daar moet je het ook niet voor laten (werkinstructie te vinden op het forum). Een nieuwe koppeling en of drukgroep van een handbak zal meer kosten (net zoals Jp aanhaalt).

Ps.: bedankt JP¨om mij te overhalen vorig jaar ivm de aankoop van mijn S70 aut. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Maar dit heeft natuurlijk niets met dit onderwerp te maken

)()()sT

Citaat van: FLA op 14-10-2009 09:39:09
Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan.

Waarom niet?

stap

Even reageren op de stelling dat een 850/x70 rijden niet goedkoop kan. Ik ben van mening dat je niet goedkoper zo comfortabel rond kunt rijden als in deze auto's.
Voorwaarde is wel dat je goed blijft onderhouden. Dealeronderhoud maakt het wat prijziger, maar dat is een keuze.

Mijn kostenplaatje over ruim vijf jaar in een v70 op lpg toont aan dat als je zuinig met je spullen omgaat en over wat langere tijd afschrijft er een zeer gunstige kilometerprijs uitrolt. Lees maar mee:

Onderhoud ( incl. airco compleet, lpi pomp en michelins)         8.010,-
Wegenbelasting                                                               4.980,-
Verzekering (WA, 80% nc)                                                  610,-
Brandstof  (1:9, 0,50 ct/lt)                                               15.111,-
Afschrijving (12.000,- aanschaf - 1.500 rw)                         10.500,-

totale kosten 39.211,- over 272.000 km =0,144 ct/km

Kilometerstand nu ongeveer 543.000...

Starbuck

Citaat van: stap op 14-10-2009 11:30:29
Even reageren op de stelling dat een 850/x70 rijden niet goedkoop kan. Ik ben van mening dat je niet goedkoper zo comfortabel rond kunt rijden als in deze auto's.
Voorwaarde is wel dat je goed blijft onderhouden. Dealeronderhoud maakt het wat prijziger, maar dat is een keuze.

Mijn kostenplaatje over ruim vijf jaar in een v70 op lpg toont aan dat als je zuinig met je spullen omgaat en over wat langere tijd afschrijft er een zeer gunstige kilometerprijs uitrolt. Lees maar mee:

Onderhoud ( incl. airco compleet, lpi pomp en michelins)         8.010,-
Wegenbelasting                                                               4.980,-
Verzekering (WA, 80% nc)                                                  610,-
Brandstof  (1:9, 0,50 ct/lt)                                               15.111,-
Afschrijving (12.000,- aanschaf - 1.500 rw)                         10.500,-

totale kosten 39.211,- over 272.000 km =0,144 ct/km

Kilometerstand nu ongeveer 543.000...

Ter vergelijking:

Aankoopprijs: 11000,-
Opmaken van de wagen in zijn huidige stand: 7000,- (facturen aanwezig)
Onderhoud: 450,- (1X per jaar)
Reparaties tov slijtage: 1500,- (oa nieuwe remschijven etc)
Wegenbelasting: 480,- (elk jaar)
Verzekering: 540,- (elk jaar)
Brandstof: 1680,- ( aan 10.000 km per jaar 98!)

Dit alles op 5 jaar geeft een som van 35.250,- euro.
Hierbij heb ik geen rekening gehouden met bijkomende slijtage per jaar, heb enkel de 1500 euro in rekening genomen die reeds uitgevoerd is en globaal uitgerekend op 5 jaar.
Doe dit aan 10.000 km per jaar en je komt aan 0.705 ct/km.
Dus komt ie mij per km duurder uit, enkel kost ie jou meer omdat je veel meer km's doet.
In mijn geval kost ie veel geld. (laat ik wel duidelijk zijn dat ik hier niet over wil zeuren ;)) ;)
Het is wel es interessant om de cijfers naast elkaar te leggen, iemand die een dieselcijfer ernaast wil leggen?





Cesar

Citaat van: FLA op 14-10-2009 09:39:09
Owja, ook nog even een serieus vraagje over de automaat icm de TDI:

Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan. Hoe zit dit met de TDI? Er staan meerdere TDI automaten te koop met >400d km maar ben ik dan al toe aan een revisie- en/of ruilbak? Ik heb nu een aantal goede ervaringen gelezen maar zijn er ook forummers die pech hebben gehad?


Ik heb mijn TDI gekocht met 365.000 km, de bak is bij iets van 330.000 vervangen door een ruilbak (destijds 315.000). Deze is echter ook al niet helemaal fris meer. Ik heb daarnaast proefgereden in eentje met 380.000 op de klok, ook die was niet super. Er zullen er vast zijn die meer dan 400/500.000 met de orignele bak doen, maar het is zeker een puntje van aandacht bij aanschaf en geen vanzelfsprekendheid dat ze dan nog super zijn.

Misha

Citaat van: )()()sT op 14-10-2009 10:57:15
Citaat van: FLA op 14-10-2009 09:39:09
Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan.

Waarom niet?
Ja, ik ben ook wel eens benieuwd ja.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Gert

Zoals ik hierboven heb aangegeven, is de automatische vierbak van mijn V70 2.5D nog nooit open geweest. Maar toen ik 'm kocht met ca. 210.000 km vond ik wel dat-ie nogal ruw schakelde. De dealer heeft de bak toen gespoeld en de elektronica gereset en hij schakelde weer als nieuw, echt een enorm verschil. Dus voordat je tot vervanging of revisie overgaat, is deze methode zeker het overwegen waard.
Daarna heb ik de bak elke 60.000 km weer laten spoelen, met als gevolg dat-ie nu - bij dik 370.000 km - nog steeds fris aanvoelt. Verder slijt een automaat natuurlijk extra als je veelvuldig de kick-down gebruikt, zeker bij koppelrijke motoren zoals de diesel of turbobenzinemotoren.
Rust roet...

Misha

Citaat van: Enno op 15-10-2009 21:51:10
Citaat van: Misha op 15-10-2009 20:49:25
Citaat van: )()()sT op 14-10-2009 10:57:15
Citaat van: FLA op 14-10-2009 09:39:09
Mijn persoonlijke mening is dat de 4 traps automaat het vermogen van de turbomotoren met >200pk absoluut niet aankan.

Waarom niet?
Ja, ik ben ook wel eens benieuwd ja.


Je kunt het ook omdraaien ;) waarom hoor je nauwelijks bij NA motoren dat een AT bak defect gaat? Het gaat meestal alleen om Diesels & T5-jes.


Is dat zo ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ik-rol

Ik heb zondag de auto op de kop af 6 jaar (TDI) en 100.000 km verder. Kosten zo'n 32 ct/km. Inclusief afschrijving van 2000 p.j. en 1200 euro aan onderhoud per jaar (dan weer banden, dan weer eens een accu, dan waterpomp en riemen, dan weer airco). Het onderhoud vindt ik van deze auto aan de hoge kant ten opzichte van mijn oude 740 op gas, maar je rijdt wel een totaal andere auto. Vorige week zat ik een V50 met een 2 liter motor. Ik miste iets bij die auto en dat was - daar kwam ik later achter - ...emotie. Volgens mij is dat wat een 850 (TDI) met je doet  :-*. Het rauwe maar mooi lopen, kracht als het moet (niet onderin de toeren), stilte bij 120 km/u, relatief laag verbruik, 1000 km op 1 tank...