turbo druk fluit via lucht filter naar buiten bij deellast...

Gestart door rovelra, 10-10-2009 19:03:28

Vorige topic - Volgende topic

rovelra

Hallo allemaal

Ik heb sinds vanmiddag een probleem met mijn T5

Het volgende is er aan de hand :

Bij deellast als de turbo begint op te spoelen ontsnapt de opgebouwde druk via het lucht filter naar buiten (hoor hem daar behoorlijk lucht uitblazen )
Turbo druk meter werkt zoals gewoond.
Ik heb ook het idee dat ie onder in minder vermogen geeft , Bij vol gas is het vermogen er weer en het gesis van lucht een stuk minder dan in deellast .

Misschien een TCV of een wastegate die de beste tijd heeft gehad?
Hoe kan ik de wastegate het beste controleren ?
Vacuum slangen zijn nog allemaal intakt.

MvG Rogé

Jeroentjuh

Is het niet gewoon de interne BOV die afblaast tijdens deellast? Hoor je vooral goed met een open luchtfilter..... Maarja als je het eerder nooit had. Kijk anders de vacuumslangen eens na.....

rovelra

Citaat van: Jeroentjuh op 10-10-2009 19:10:21
Is het niet gewoon de interne BOV die afblaast tijdens deellast? Hoor je vooral goed met een open luchtfilter..... Maarja als je het eerder nooit had. Kijk anders de vacuumslangen eens na.....

Ik heb er inderdaad een open filter op !
Nee probleem is er pas sinds deze middag.
De interne BOV is die zo te controleren ?
Vacuum slangen zijn nieuw en zitten er goed op !

arjenT5R

luister er huiver  ;D

Als je je gas los laat na volle bak druk
hoor je dan ineens whoesh? of doet ie het in meerdere stappen? (futtelen

CBV (compressor bypass valve) is heel goed los te krijgen
steek/ring 10, 3 boutjes het is een soort membraam als er scheurtjes in zitten vervangen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rovelra

arjenT5R

Weet je zeker dat het uit je filter komt?
anders lekke slang?

En dat CBV is er zo van af dus je kan altijd even kijken
ennn whoesh is goed futtel is kapoet  ;D

rovelra

Citaat van: arjenT5R op 10-10-2009 19:57:47
Weet je zeker dat het uit je filter komt?
anders lekke slang?

En dat CBV is er zo van af dus je kan altijd even kijken
ennn whoesh is goed futtel is kapoet  ;D

JA, de lucht welke ik hoor blazen komt uit het filter (en ook alleen bij belaste toestand)

arjenT5R

gaat een beetje touwtrekken worden zo
maar hoe weet je dat zo zeker? ben je onder de kap gekropen toen je aan het rijden was?

)()()sT

Nou, ik begreep dat ie vandaag een nieuwe motorkap heeft gehaald dus kan ik morgen even over het motorcompartiment heen hangen.

;D

Jeroentjuh

Heb je het sinds het open filter erop zit of had die het eerder nooit?

thuur

Achtergrond info:

Turbo blaast mooi af, geen geflapper. Open lucht filter zit er al heel lang in.

De auto heeft altijd op 18"-ers gereden met bijbehorende afrolgeluiden. Nu zitten er 16" winterwieltjes onder en is de auto een stuk stiller. Vanaf dat moment is het geluid gaan opvallen.

Als de turbo hard moet werken hoor je een zeer hoge fluit (veel hoger dan normaal) gelijk met het toerental van de turbo. Op zich geen probleem en niet uitzonderlijk met een lampenkap. Maar daarbij hoor je een "bijgeluid". Moeilijk te omschrijven, ik vond het meer als een metalig rammeltje klinken maar het kan net zo goed ontsnappende lucht zijn. Het geluid is niet hard, als je de radio aanzet hoor je het al niet meer.

Het is vooral tijdens belasting in 3e en 4e versnelling en is niet altijd aanwezig. Het klinkt ook (nog) niet ernstig maar het zou een voorbode kunnen zijn..

Gr :eusa_think:

arjenT5R

het zou natuurlijk ook kunnen dat je bijvoorbeeld de wastegate hoort openen?
en wat ook nog een mogelijkheid is dat er bv 1 of ander doorvoer rubber weg is of iets van dien aard dat je gewoon meer geluiden in de cockpit hebt.

Maar je zou als je um verdenkt die cbv altijd eens kunnen bekijken toch? dat is de enige mogelijkheid waardoor gecomprimeerde lucht weer door het filter naar buiten kan sneaken lijkt me.

Lekke intercooler en lekke slangen is erg voor de hand liggend maar je zou het ook nog eens kunnen bekijken.

En mischien ff een filmpje schieten?

rovelra

Dit baard me vooral zorgen daar ik zaterdag de auto aanbied bij Mesman in Son voor het inbouwen van een LPI installatie.
Zal morgen eens met Mesman bellen of dit een beperkende factor kan zien voor de inbouw .

)()()sT

rovelra

Citaat van: )()()sT op 11-10-2009 19:08:50
Hmmm niks wijzer geworden vandaag?  :-\

Nee heb het hitteschild van de turbo eraf gehaald en nog eens alles visueel nagelopen.
Zo niks raars kunnen ontdekken..
Morgen op de zaak maar eens van onder kijken ...