Niet nieuw wel een andere 850

Gestart door V70geRwin, 13-10-2009 18:23:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

#15
Ben nog niet aan de autmaatbak toegekomen maar wel behoorlijke speling ontdekt zo links en rechts. komende zaterdag bij nordicar nieuwe meyle hd draagarmen eronder zetten, stuurkogels even nakijken en voorremmen upgraden naar 302. Via ebay 302 brackets gescoord uit engeland, heb al versere klauwen met nieuwe slangen en er komen nieuwe blokken en schijven onder. Nordicar heeft het over ATE wat volgens hen goed voldoet maar zelf neig ik meer naar origineel volvo.

Ook de achteras heeft behoorlijk speling op de rubbers die aan de carosserie vast zitten. Bij de vorige apk met tectyl weggewerkt hoorde ik  8). Op de sleuteldag al geprobeerd deze te vervangen maar toen zaten ze te vast en bij gebrek aan tijd toen alleen de rubbers in de as vervangen.

Dat was eerder een verslechtering voor het weggedrag, de as zelf wordt stijver en de speling is nog beter voelbaar, ook de poging om ze er uit te trekken zal niet bijdragen aan de staat.

Daarom even een 2dehands asje gescoord via t forum met als gelukje nog betere lagers en schijven dan de mijne. Daar komen nieuwe klauwen op. Vanmiddag even aan het prutsen geweest en de rubbers zijn eruit. Kostte een hoop zweet, en boortje en blauwe duim maar die krengen zijn eruit.

Bij monteren zet ik er nieuwe remslangen op, de nieuwe rubbers uit de andere as worden overgezet en zaterdag neem ik de nieuwe rubbers mee die weer in de as mogen. Op een volgende zaterdag dan de achteras compleet wisselen en dan nog even uitlijnen en dan kan het beestje voorlopig weer lekker sporen.






Volvo850 93

Welkom en je hebt een mooie 10v en ook goed bezich met onderhoud

Mvg Dennie

)()()sT

Welkom?
Hij zit hier al tijden  ;D

V70geRwin

Citaat van: Volvo850 93 op 14-06-2010 07:36:09
Welkom en je hebt een mooie 10v en ook goed bezich met onderhoud

Mvg Dennie

Bedankt!

Ik blijf maar terugkomen idd  ;)

Sbv

Hoe heb je de rubbers er nu uitgekregen ?

V70geRwin

Citaat van: Sbv op 14-06-2010 09:59:36
Hoe heb je de rubbers er nu uitgekregen ?

Schroevendraaier (topcraft :-) ) er met de hamer ingeramt tussen rubber en metaal, dat rondom om de zuigpassing te breken, te wrikken en het harde gedeelte te breken, daarna waar ik bij kon de boormachine erin gezet om zo ruimte te maken. Na het nodige breekwerk, vooral links en rechts van het metalen blok wat in het midden zit, kan je beginnen met wrikken met de schroevendraaier. Aan de onderkant zit naast het boutgat nog een gat, als het rubber er iets uit is kan je via dat gat druk geven richting eruit. De eerste ging vrij makkelijk maar de 2de was een kreng om te doen.

Nu nog even de tactics bepalen om de nieuwe er weer in te krijgen  ;)

Sbv

Citaat van: spekkie99 op 14-06-2010 13:18:06
Citaat van: Sbv op 14-06-2010 09:59:36
Hoe heb je de rubbers er nu uitgekregen ?

Schroevendraaier (topcraft :-) ) er met de hamer ingeramt tussen rubber en metaal, dat rondom om de zuigpassing te breken, te wrikken en het harde gedeelte te breken, daarna waar ik bij kon de boormachine erin gezet om zo ruimte te maken. Na het nodige breekwerk, vooral links en rechts van het metalen blok wat in het midden zit, kan je beginnen met wrikken met de schroevendraaier. Aan de onderkant zit naast het boutgat nog een gat, als het rubber er iets uit is kan je via dat gat druk geven richting eruit. De eerste ging vrij makkelijk maar de 2de was een kreng om te doen.

Nu nog even de tactics bepalen om de nieuwe er weer in te krijgen  ;)

Dat was dus eigenlijk mijn volgende vraag. Veel vet/vaseline/groene zeep erop en dan met een koperen of stevige rubber hamer rammen ?
Eventueel de as wat warmstoken

V70geRwin

Zo, 302 remmen zitten eronder, keuze is op originele volvo schijven gevallen. de Meyle's zitten er ook onder. Al met al nog een beste klus want zowel remslangen als oude draagarmen zaten zo vast als wat, met name 1 fusee bout.

Had de oude klauwen van Michiel zijn gesloopte t-5r overgenomen en die waren nog erg mooi gangbaar dus die eronder gezet.

De voortrein is mooi rustig geworden, remmen moeten nog even inremmen maar voelen al wel iets vertrouwendwekkender aan dan het oude spul wat eronder zat. Stuur staat lekker scheef dus als de andere achteras er onder zit even vierkant uit laten lijnen.

Stuurhuis lekte iets maar Dirk heeft nog een goede voor me liggen die ik nog even op moet halen. Als die eronder gaat gelijk maar stuurkogels meenemen.

Omdat het tegen zat niet gered om voetbal thuis te kijken maar het was bij Nordicar ook gezellig kijken (2de helft).

De achteras rubbers en nieuwe remleidingen voor de achteras gelijk meegenomen en dat is gelijk de volgende klus, de andere achteras preparen zodat die eronder kan.

Zag wel dat de leidingen voor de abs sensoren achter de tank verdwijnen dus die zal ik even over moeten zetten. Idem ditto voor de handremkabels. Bouw de achterremmen dus pas weer op aan de auto.

V70geRwin

#23
nou ze zitten erin. nadat ik marco (dccl) zijn topic nog even had doorgespit en een mooi tooltje zag waarin je dmv schroeven druk kan zetten kwam ik op het idee om lijmklemmen te gaan gebruiken.

had gisteravond al even snel wat geprobeerd en het moeilijkst is om de rubbers er het eerste stukje netjes recht in te krijgen. daarnaast blijft het een rubber en krijg je met slaan erop meer het stuitereffect dan dat je krijgt wat je wil.

met de lijmtangen kruislings en links en rechts op de rand van het rubber kon ik mooi gelijkmatig kracht zetten en het rubber er mooi recht in krijgen voor de 1e centimeter. Uiteraard met een beetje wd40. In de voorbereiding de binnenkant van de metalen buis natuurlijk al pico bello schoongemaakt.

Na de eerste cm kun je met de hamer gaan tikken, met een stukje hout om en om op de randen van het rubber en dan gaat het met overvloedig wd40 allemaal best eenvoudig erin.

het was even priegelen met de lijmtangen (je komt eigenlijk 2 handen tekort) maar al met al was het goed te doen.

Hier het resultaat:





wat wel opvalt is dat de rand van het rubber niet helemaal aansluit bij de huls van het metaal, dat kan niet anders omdat anders het boutgat niet meer passend is. Dit is overigens wel aan beide kanten gelijk.

De remslangen ook al vervangen en eigenlijk is hij nu klaar voor de wissel. Dat gaat de 24e juli gebeuren.

Tim N

Wel jammer dat je het zaakje niet eerst netjes in de chassis lak gezet hebt imho.

Als je het dan toch los hebt....

V70geRwin

Citaat van: Tim N op 24-06-2010 09:42:18
Wel jammer dat je het zaakje niet eerst netjes in de chassis lak gezet hebt imho.

Als je het dan toch los hebt....

Ach, het zit niet in het zicht...
Dan kan ik voor het geld dat dat kost beter een mooiere motorkap regelen bijv.
Die is na het polijsten vorig jaar het minst goed eruitgekomen.

pwaes


razorx

#27
Mooi werk!

Ik heb een setje afstandsrubbers voor de carrosserie  klaarliggen.
Al een eerste poging gedaan, maar ik kreeg die "borgpennen" met hun ribbels er met geen mogelijkheid uitgetikt.
Wel met de delta-link nog onder de auto.
Hoe kreeg jij die er uit?

Om die rubbers er uit en de nieuwe er in te krijgen wil ik een omgekeerde veerspanner gebruiken.


V70geRwin

Citaat van: pwaes op 24-06-2010 21:24:17
en? gemonteerd vandaag  :eusa_whistle: :eusa_whistle: ?

kan haast niet wachten want ben zo benieuwd maar het gaat 24 juli gebeuren....

V70geRwin

Citaat van: razorx op 24-06-2010 23:09:27
Mooi werk!

Ik heb een setje afstandsrubbers voor de carrosserie  klaarliggen.
Al een eerste poging gedaan, maar ik kreeg die "borgpennen" met hun ribbels er met geen mogelijkheid uitgetikt.
Wel met de delta-link nog onder de auto.
Hoe kreeg jij die er uit?

Om die rubbers er uit en de nieuwe er in te krijgen wil ik een omgekeerde veerspanner gebruiken.

Ha Yits, bedankt!

Die borgpennen hebben een verticaal ribbelpatroon welke een passing heeft in de as, dit om te borgen zodat je de bout er op kan draaien, je moet ze er dus gewoon verticaal uit kunnen tikken. Moest idd wel even behoorlijk aandringen maar met de moker gingen ze er wel uit (denk aan de draad  of bestel nieuwe bouten). Zitten ook met een likje loctite vast  ;) Misschien anders ff een beetje stoken?

Eruit zou ik niet teveel moeite doen en gewoon het rubber slopen met (oude of goedkope) schroevendraaier en boormachine. Tijdens een eerdere poging had ik er een trekker op van 150 kg, het rubber veerde zover mee dat oog van de borgpen uit het zicht verdween maar denk je dat het rubber los kwam... Je moet echt de zuigpassing tussen rubber en metalen koker verbreken denk ik. Als hij een stukje op weg eruit is kan je aan de onderkant waar nog een gat zit druk richting eruit geven. Vooral links/rechts het rubber wegslopen zodat je kan gaan wrikken en dan komt hij er wel uit. Eventueel eerst wat rubber slopen en dan de trekker erop?

Erin is vooral het eerste begin kritisch, hij klemt boven en onder in het midden het meest en wil dus vooral schuin erin (naar links/rechts hellen) wat juist niet de bedoeling is omdat hij dan gaat klemmen. Heb dus met 2 lijmtangen, die allebeide op de rand van het rubber (links en rechts) aanspanden, de druk gelijkmatig op kunnen voeren en zo het eerste stukje er recht in gekregen, zeg een cm. De koker goed schoongemaakt en met veel wd40. Als hij eenmaal een stukje erin zit is het niet meer zo kritisch waar je de kracht op zet en kun je om en om links en rechts een tik geven en zo het rubber erin slaan. Het is beter om de druk niet op de metalen ring te zetten maar juist op de rubberen huls zo dicht mogelijk bij de rand waar het rubber aansluit bij de metalen koker van de as.

Kun je hier iets mee?
Vast veel succes voor als je zover bent!