Nivomat, wie kan helpen?

Gestart door eau rouge, 26-10-2009 00:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eau rouge

Over Nivomats is al veel geschreven, maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek. Sorry als het er al op staat. Ik heb een V70R 1998, armpjes voor vervangen, helpt veel voor de wegligging, vervolgens naar de schokdempers gekeken, maar bij Profile zeiden ze dat die rondom nog 80% goed waren (gemeten). Toch wil ik kijken of de wegligging nog wat te verbeteren valt (lees- comfortabeler te maken). Op andere websites zie ik dat nivomats bij 150K toch echt op zijn. Verder zakken mijn Nivomats 's nachts als ie stilstaat, ze lekken dus. Als de motor gestart is komt ie als een Citroen weer naar boven. Zijn die dingen nu wel of niet aan vervanging toe?

Ze zijn natuurlijk behoorlijk duur, daarom de volgende vragen:

- Zijn ze te reviseren?

- Hoe merk je of ze versleten zijn?

- Welk type heb je nodig voor een V70R van 1998 (er zijn vier verschillende typenummers)

- Heeft veren vervangen na 180K zin? Kunnen die dingen verslijten?

- En als ik ze dan toch moet vervangen, weet iemand een voordelig adres?


Hopelijk kan iemand mij als arme nivomatproleet bijlichten   :eusa_doh:


thuur

In willekeurige volgorde: Ze zijn nergens goedkoop, reken op zo'n 550 euro voor 2 Nivomats. Gebruikt is er meer keus voor minder geld. Zakken bij stilstand is voor de werking geen probleem. Puur Estethetisch is minder. Ze zijn versleten als ie erg ver inzakt, of aan 1 kant meer inzakt. En als ze omhoog blijven staan of juist niet omhoog komen. Er zijn vast wel revisiebedrijven, maar ervaringen (of prijzen) zijn er bij mijn weten niet. Veren zijn pas moe vanaf zo'n 350dkm, daarvoor hoef je er niet aan te denken.


Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: eau rouge op 26-10-2009 00:55:50Als de motor gestart is komt ie als een Citroen weer naar boven.

Dat is niet normaal, nivomats komen op hoogte door het in en uit veren. In stilstand kan dat door de achterzijde van de wagen in te drukken.

- Ze zijn niet te reviseren

- Met ca 200 kg belading kijken of ze in korte tijd weer op hoogte komen

- veren vervangen is nauwelijks zinvol, deze doen niet veel bij gebruik icm nivomats.

- De soort die je nodig hebt (R specifiek) zijn alleen via het dealer kanaal verkrijgbaar.


Wegligging verbeteren en comfort verbeteren zijn zeker niet hetzelfde. Wat ik niet lees, is wat je klachten zijn qua comfort en wegligging.  

eau rouge

sorry jongens, "als de motor gestart is", moet zijn "als je gaat rijden".  Dat van in- en uitveren zal dus wel kloppen, ik realiseerde me niet dat dat iets mechanisch is en niet met de motor te maken heeft. Wat wegligging betreft; ik had veel last van "bonken" in putjes en overdwars oneffenheden. Ik dacht aan schokbrekers, maar profile vertelde dus na meting dat de schokbrekers nog in goede conditie verkeerden.  Ze hebben vervolgens de veerarmen voor vervangen en dat gaf een enorme verbetering. De R heeft natuurlijk met 17"" en een verlaagd onderstel altijd een wat hardere "ride", maar ik vraag me gewoon af of het net nog niet ff beter kan, ik was onder de indruk van de verbetering die de armpjes opleverde en heb de smaak van verbeteren te pakken zullen we maar zeggen.

-D©©©L-

Wat heb je er onder liggen qua banden ?

- Merk
- Type
- Maat
- Loadindex
- leeftijd (meestal 4 cijfers na de letters "DOT")
- Bandenspanning

thuur

Dwarsrichels zijn niet leuk om overheen te rijden met onze auto's. Dat kun je vooral opvangen door met de bandenspanning te spelen. Dat zul je altijd goed blijven voelen, het is een eigenschap van ons ontwerp.

Verder zou je de veerschotels (achter) eens kunnen nakijken, kan ook wat bijgeluiden opleveren.


Gr 8)

eau rouge

Dank voor alle hulp, als ik het zo lees zal het wel vervangen worden, pijn in de portemonnee dus.... :-\

CiteerWegligging verbeteren en comfort verbeteren zijn zeker niet hetzelfde. Wat ik niet lees, is wat je klachten zijn qua comfort en wegligging. 

Geen klachten over de wegligging in het algemeen, misschien iets teveel toespoor, beetje zoekerig bij onregelmatigheden in het wegdek in de lengterichting zoals spoorvorming, vooral als je remt. Maar iets teveel toespoor is natuurlijk weer lekker voor insturen. Op glad wegdek zoals autosnelweg perfect, stil en stabiel. Auto is recent uitgelijnd en van nw banden voorzien. Op wegen met onregelmatigheden, vooral dwars op de rijrichting, kan hij behoorlijk bonken. Armen voor zijn vervangen (hielp veel), maar nog steeds is ie wat aan de harde kant bij inveren.

Zoals opgemerkt, hoort een beetje bij een R natuurlijk, ik moet ter vergelijking nog eens in een andere R rijden.


CiteerWat heb je er onder liggen qua banden ?

Pirelli P zero nero  205/17/45 nieuw.



Rijns_t5r

#7
kijk hier ff naar,zijn van een 850,weet niet of dat past.
op marktplaats staan een paar bijna nieuwe te koop.
hebbes,zat een partij te klooien,hier de link ;)
http://link.marktplaats.nl/292390820
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

innocenti

Bonken voor kan ook nog van je veerpootlagers komen of de rubberen veerschalen. Die vind je aan de bovenzijde van de veerpoten. Maar ook deze veerpootlagers zijn niet echt goedkoop. Ik heb ze gelijk vervangen met mn schokbrekers aan de voorzijde dus kan moeilijk aangeven welke bijdrage ze geleverd hebben.

Mijn nivomats zijn laatst vervangen. 260000 waarvan 75000 met gastank. Mijn auto werd deinerig in de kont met rijden en dat is nu weer weg. Zakken snachts doen ze volgens mij allemaal met een gastank. Zakken snachts wordt minder met zwaardere veren achter, maar dan ga je ook comfort inleveren. Mijn auto zakt iets minder dan 1cm.

Blijft een lastig compromis. En het klappen op korte richels haal je er volgens mij met geen enkele configuratie eruit. Hoort waarschijnlijk bij het ontwerp van de auto.

eau rouge

Rrren hebben helaas een aparte versie, die zijn iets anders dan standaard...

eau rouge

CiteerEn het klappen op korte richels haal je er volgens mij met geen enkele configuratie eruit. Hoort waarschijnlijk bij het ontwerp van de auto.

ik zal er mee moeten leren leven hè, niet zo moeilijk hoor, voor de rest is het elke dag feest..... ;D

Misha

Citaat van: eau rouge op 31-10-2009 21:30:41
CiteerEn het klappen op korte richels haal je er volgens mij met geen enkele configuratie eruit. Hoort waarschijnlijk bij het ontwerp van de auto.

ik zal er mee moeten leren leven hè, niet zo moeilijk hoor, voor de rest is het elke dag feest..... ;D
Klappen op korte richels komt vooral omdat er een set enorm zware achteras(sen) aan hangt die in beweging moet komen, zit dus inderdaad in het ontwerp.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het