Onze Volvobelevenissen met nog maar één 850: Koppakking lek

Gestart door SirRutte, 18-10-2009 18:29:55

Vorige topic - Volgende topic

SirRutte

Ben iets verder inmiddels:

De linker is onderdeelnummer 9135178, voor bouwjaren t/m MY95:
estates tot chassisnummer 155158
sedans met fabriekscode 1: tot chassisnummer 252994
sedans met fabriekscode 2: tot chassisnummer 251776

De rechter motorsteun is onderdeelnummer 8631698 en is voor alle 850's na genoemde nummers en x70's tot 2000.

Aangezien mijn 854 een MY96 is, zou je het rechter type steun verwachten. Er is echter een ander subframe onder de auto gekomen, misschien dat ik daardoor het oude type steun heb. Ik zal het nog even opzoeken aan de hand van mijn VIN, die heb ik niet bij de hand.

Nog steeds vraag ik me af wat het verschil is tussen de steunen en waarom ze (schijnbaar) niet uitwisselbaar zijn ???

v40pokemon

Waarschijnlijk zijn de gaten iets anders geboord, waardoor het bij de latere modellen wel mogelijk is de steun te vervangen terwijl er druk van het blok op rust!?

thuur

De rechtersteun heeft het linkergat een cm verder naar buiten zitten. Ook de 'paspinnen' zijn anders. Ze zijn echt niet uitwisselbaar, ik heb ooit eens geprobeerd om de steun aan te passen, maar de stevigheid verlies je dan. Gezien de autokleur denk ik dat je de rechter nodig hebt.

Gr 8)

SirRutte

Citaat van: thuur op 09-06-2011 12:45:26
De rechtersteun heeft het linkergat een cm verder naar buiten zitten. Ook de 'paspinnen' zijn anders. Ze zijn echt niet uitwisselbaar, ik heb ooit eens geprobeerd om de steun aan te passen, maar de stevigheid verlies je dan. Gezien de autokleur denk ik dat je de rechter nodig hebt.

Gr 8)

Oké duidelijk! Maar aangezien ik een ander (vermoedelijk ouder) subframe heb kan het dus dat ik daardoor wel de linker steun nodig heb.. Ik zal vanavond nog eens kijken welke er nu precies onder zit.

SirRutte

Haha ik hoef niet meer onder de auto te kijken, kwam ergens in dit topic deze foto tegen:

Dat is het subframe dat onder de 854 is gekomen, heb dus duidelijk het oude model steun! Gelijk maar even bestellen ;)

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Justin-850

Citaat van: maruska op 09-06-2011 14:57:12
volvo... het is en blijft een verhuiswagen ;D

Haha, leuke nieuwe slogan voor Volvo in Nederland :P ;D

Justin-850

Citaat van: SirRutte op 09-06-2011 14:52:43
Haha ik hoef niet meer onder de auto te kijken, kwam ergens in dit topic deze foto tegen:
http://i45.tinypic.com/5pn2ir.jpg

Dat is het subframe dat onder de 854 is gekomen, heb dus duidelijk het oude model steun! Gelijk maar even bestellen ;)

Als je hem gaat vervangen, maar d'r gelijk even een how-to met foto's van :P Daar zijn vast weer veel mede-forummers die graag wat zelf doen (waaronder ik) mee geholpen ;) :D

SirRutte

Citaat van: Justin-850 op 09-06-2011 15:11:46

Als je hem gaat vervangen, maar d'r gelijk even een how-to met foto's van :P Daar zijn vast weer veel mede-forummers die graag wat zelf doen (waaronder ik) mee geholpen ;) :D

Komt goed, zal een paar plaatjes schieten! De motorsteun is inmiddels besteld. Eerst nog het kvs-tankje en de motorsteun aan schutbord vervangen, ook hiervan kun je foto's verwachten ;)

Justin-850

Citaat van: SirRutte op 09-06-2011 15:38:46
Citaat van: Justin-850 op 09-06-2011 15:11:46

Komt goed, zal een paar plaatjes schieten! De motorsteun is inmiddels besteld. Eerst nog het kvs-tankje en de motorsteun aan schutbord vervangen, ook hiervan kun je foto's verwachten ;)

Ok top! Ik wil de schutbordsteun ook vervangen binnenkort. Heb al wel gelezen hoe dat ongeveer gaat, maar ben benieuwd naar jouw bevindingen ;)

Gr. Justin

daytonawim

DAs een klussie van niks hoor, wiel er af kappie op zij. krik onder de motor en prutsen maar.

SirRutte

Citaat van: daytonawim op 09-06-2011 15:54:03
DAs een klussie van niks hoor, wiel er af kappie op zij. krik onder de motor en prutsen maar.

Ben er ook niet zo bang voor ;D

SirRutte

Zojuist nieuwe goodies opgehaald:

Zoals je kunt zien heeft de nieuwe tankdop zelfs een 'koordje' eraan zodat je hem niet kwijtraakt! Wie raakt er nou z'n benzinedop kwijt zou je denken.. Maar ik ken iemand die het gepresteerd heeft :eusa_doh:

Zal m'n moeder zeggen dat ze die speciaal voor haar eraan hebben gemaakt zodat het niet weer gebeurt :eusa_shhh:

SirRutte

Zo, vandaag heb ik weer even wat kunnen knutselen aan de 854.

Op de to-do list:
- Nieuwe motorsteun distributiezijde
- Nieuwe motorsteun aan schutbord
- Nieuw expansievat

Als eerste begonnen met de motorsteun distributiezijde. Ik had het idee dat deze sinds kort erg slecht was door hevig trillen bij achteruit rijden en er waren kieren zichtbaar in de steun.

Rechter voorwiel eraf, binnenscherm opzij (twee kunststof moeren) en de steun is zichtbaar:

Nu de motor met de krik onder het carter ondersteunen en twee kleinste bouten eruit, hierna het blok iets omhoog gekrikt:

Nu kan de steun van het subframe af. Daar was best wat kracht voor nodig:

De andere bout moest ik met een ringsleutel doen omdat er erg weinig ruimte was.
De oude en de nieuwe steun naast elkaar, let ook op het verschil in hoogte:

Hoezo verrot! :o

Subframe schoon:

En de nieuwe steun op z'n plek:

Volgende, de schutbordsteun:

Hiervoor moest de parafaan eraf. Daarna twee moeren onder de parafaan los en de bout die door het rubber loopt los.
Oud en nieuw naast elkaar:

Nieuwe steun erin:

De bovenste motorsteun heeft ook z'n beste tijd gehad:

Daarvoor moet ik dus nog een IPD-exemplaar bestellen..

Tot slot had ik last van koelvloeistoflekkage aan de onderkant van het expansievat:

Op deze foto is het slecht te zien, maar de lekkage kwam duidelijk boven de slang uit, daardoor was het tankje zelf een verdachte.

De oorzaak werd snel duidelijk:

Nieuw tankje, hopelijk blijft alles nu weer droog:

Het was dus weer een lekker dagje sleutelen :) Heb nog niet gereden met de wagen maar verwacht zeker verschil te merken door de nieuwe motorsteunen!

Vulk