Terugkerende olielekkage

Gestart door Adri, 17-12-2003 20:01:55

Vorige topic - Volgende topic

Adri

Een jaartje terug kreeg ik last van olielekkage. Bleek een lekkage bij een turboleiding te zijn. Na reparatie was het minder, maar toch nog af en toe een druppel olie. Bij vervanging van de distributieriem bleek de voorste krukaskeerring iets te lekken. Vervangen dus en ja hoor, einde lekkage. Weer een paar maanden later toch weer af en toe een druppel. Dit keer lekkage bij een sensor.
In alle gevallen niet al te dure reparaties (iedere keer was ik bang voor de achterste krukaskeerring, maar die zat er dus niet bij), maar ik vraag me nu wel af of het toeval is. Of is hier sprake van een overdruk in het carter?? Ik zie altijd oliespatten rondom de peilstok, dus daar gooit ie ook wat olie eruit ('t is bijna niets, maar toch)
Uit oude threads maak ik op dat de vlammendover ofwel flametrap vaak de boosdoener is, maar die zit volgens mij niet op een T5-R. Ook heb ik de op het forum beschreven jiggle-test gedaan en de vuldop blijft netjes liggen. Dit wijst er volgens weer mij op dat er geen sprake is van een overdruk in het carter.

Ik hoor het graag van de experts.... alvast bedankt.

george

Carterontluchting, ga maar eens zoeken is al een oud verhaal.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Adri

Helaas wel een oud verhaal met vele open eindjes. Zo wordt een aantal maal gesuggeerd dat de turbomodellen geen vlammendover hebben. Is dit inderdaad het geval? En wanneer er geen vlammendover aanwezig is, kan er dan toch een probleem met de ontluchting zijn? En wat moet ik dan controleren cq uit elkaar halen?

2.0keijzer

Mijn T5R lekt momenteel zoveel olie dat de hele onderkant tot aan de achteras 'nat' is.
Volgens de garage was inderdaad de carterontluchting verstopt, er lag ook olie op de kop. Toch gaf de "jiggle test" dit niet aan!
Kortom, olie op de kop kan op en verstopping duiden die eerst moet worden opgelost, anders blijft de olie zich blijkbaar een uitweg zoeken........