Is het nou volsynthetisch of...?

Gestart door SirRutte, 23-10-2009 15:12:36

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Het is niet alleen de vraag wat de gedetaïlleerde specificaties van olie bij aanschaf zijn maar ook na gebruik: Hoge temperaturen, hoge belasting e.t.c..

-D©©©L-

Al eens een olie specificatieblad bekeken ? is toch al snel een half A4-tje vol.

M a r c

Call me stupid, maar voor de smering van mijn motor gebruik ik toch graag een gerenomeerd merk als bijvoorbeeld Shell, Castrol, Pennzoil of ELF....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

Citaat van: M a r c op 08-11-2009 18:05:46
Call me stupid, maar voor de smering van mijn motor gebruik ik toch graag een gerenomeerd merk als bijvoorbeeld Shell, Castrol, Pennzoil of ELF....
Er zijn ook wel onbekendere merken die het prima doen. Ik denk dan aan Kendall, MPM, Kroon, Comma. Uiteindelijk zit het gewoon vast op de samenstelling, niet op het aantal kleurtjes van de verpakking.   

SirRutte

Vanmiddag heb ik een oliewissel gedaan en is de eerste batch Meguin 5W40 Vollsynthetisch erin gegaan.

Er is mij inderdaad verteld dat het bij olie om de samenstelling gaat en niet om het merk of de kleur van de verpakking. En dat een olie die aan de norm 'volsynthetisch 5w40' voldoet, geschikt is. Een fabrikant - bekend of onbekend - mag zijn olie immers niet zomaar zo noemen.

Ik kan me echter goed voorstellen dat sommigen van jullie alleen de beste (=duurste?) olie voor hun bolide willen. Veel mensen willen ook Coca-Cola en Calvé pindakaas omdat dat lekkerder/beter is, al komt dit bij een blindproef meestal niet naar voren. Het is in mijn ogen een stukje smaakbeleving.

Hopelijk stoot ik niemand voor het hoofd door motorolie met cola of pindakaas te vergelijken ;D

Geertje

Als olie een bepaalde viscositeit heeft en/of voldoet aan een bepaalde normeis wil dat nog niet zeggen dat ie hetzelfde van kwaliteit is als een ander merk die diezelfde viscositeit heeft of aan dezelfde eis voldoet.
M.a.w. het additievenpakket kan er heel anders uitzien! Ik heb toch liever een premium merk en dat hoeft niet altijd zo veel duurder te zijn.
Dan nog iets, MPM bijvoorbeeld is geen fabrikant maar koopt elders zijn olie en verpakt alleen om, herkomst kan verschillen. Net zoiets als de witte pomp, je weet nooit wat je krijgt. Het wordt wel verkocht als Ron 95 maar het kan best wat minder zijn... En dat weet ik uit betrouwbare bron.
Comma = Esso

Gr Geert

verburgh

gooi er gewoon kroon of castrol in 5w40 weet je zeker dat je altijd goed zit

razorx

Als je je gezicht vaker bij hetzelfde adres laat zien heb je grote kans dat je garagekorting krijgt als je er om vraagt. Kan zo'n 15 á 30% schelen.

llinssen

Citaat van: thuur op 25-10-2009 20:30:32
Als je voor 5 euro per liter 5W40 goed spul wilt kopen is Kroon of MPM een prima optie. Dan heb je het over nog geen halve cent per kilometer..
Gr 8)

Kroon of MPM niet, maar Shell Helix Ultra: 55 liter voor 272,25 euro is 4,95 per liter...
LINK
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

5,89/liter bedoel je. En zonder vatpomp een niet zo handzame verpakking.

llinssen

Oeps ja, die 20% vergeten. Nog steeds niet duur. Kraan kost 5 euro en heb ik er bij gekregen.
Verpakking is inderdaad niet zo handzaam. Leg je niet even in de koffer. Zeker niet in die van mij.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

elianmars

Citaat van: Ludo op 01-11-2009 10:03:20
Ik zie net via google dat de autoshop hier in de buurt dat goedje verkoopt.
Zal komende week eens een flesje halen en testen.
In wondermiddeltjes geloof ik niet, maar kwaad zal het ook wel niet doen. (denk ik)

Heb je het al aangeschaft, Ludo? Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Ludo

Citaat van: elianmars op 12-12-2009 02:13:42
Citaat van: Ludo op 01-11-2009 10:03:20
Ik zie net via google dat de autoshop hier in de buurt dat goedje verkoopt.
Zal komende week eens een flesje halen en testen.
In wondermiddeltjes geloof ik niet, maar kwaad zal het ook wel niet doen. (denk ik)

Heb je het al aangeschaft, Ludo? Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Ja, het is er 2 weken geleden (27/11) ingegaan tijden de oliewissel.
Heb in tegenstelling tot voordien (0.5l/500km) nog niet moeten bijvullen, maar is eigenlijk nog vroeg om er iets over te zeggen.
Heb nog maar een goeie 1000km gereden sindsdien.
Ik heb wel het idee, dat de motor rustiger draait tijdens de koude start 's morgens.
Vanmiddag nog een keer peilen...

850blues

* schop *

Ludo, valt er nog wat te melden?
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Ludo

Citaat van: 850blues op 30-05-2010 22:25:25
* schop *

Ludo, valt er nog wat te melden?

Ja, ik ben inmiddels 100% overtuigd, dat ál deze middeltjes, niks meer zijn dan verkoopspraatjes.  ;D

Ongeveer 4500km na de Interflon bij de olie gevoegd te hebben geen olieverbruik, daarna weer in één keer, plop, alle olie weg.
Precies hetzelfde als met de Forté produkten.

Het olieverbruik loopt momenteel de spuigaten uit, als ik niet teveel gas geef, haal ik net een liter op ongeveer 500km.  :eusa_doh:
Over enkele weken komt er een nieuwe turbo op.
Hopelijk brengt dat wat zoden aan de dijk, anders denk ik aan een nieuwe cilinderkop.