It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Zou het een defect in de brandstofdrukregelaar kunnen zijn?

Marc O.

Citaat van: KIM op 16-05-2010 00:16:16
Zou het een defect in de brandstofdrukregelaar kunnen zijn?

Zou het eigenlijk niet weten. Past dat bij de symptomen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Nu ik er iets beter over nadenk...
Alleen wanneer de drukregelaar op de rail zit en verbonden is met het inlaatspruitstuk dan zou dit bij stationair en deellast voor een te hoge druk gaan zorgen. Maar... bij koude en warme motor. Dus valt íe af. Ik weet ook niet of bij jou de druk op de rail geregeld wordt of in de tank.

KIM

Ik had nog beloofd op te zoeken hoe de lambdasensortest wordt uitgevoerd bij EOBD.
Onderstaand is een signaal afgebeeld van een lambdasensor met daarin de metingen die door het motormanagement worden uitgevoerd:



Een verklaring van de nummers:

1.   Rijk – Arm grenswaarde spanning sensor
2.   Arm- Rijk grenswaarde spanning sensor
3.   Lage spanning voor wisseltijd calc.
4.   Hoge spanning voor wisseltijd calc.
5.   Wisseltijd Rijk – Arm
6.   Wisseltijd Arm – Rijk
7.   Minimale spanningswaarde gedurende testcyclus
8.   Maximale spanningswaarde gedurende testcyclus
9.   Tijd tussen sensor overgangsperiode

Naar mijn idee moet elk denkbaar defect in een lambdasensor zo toch wel herkend worden?

Marc O.

Mooi plaatje :) Ernaar kijkende denk ik niet dat "mijn probleem" wordt veroorzaakt door een kapotte lambdasonde. Ik houd het nog even op een LMM die zijn einde nadert (al kan ik dat niet direct beargumenteren, anders dan dat iemand anders met soortgelijke symptomen de oplossing vond in een nieuwe LMM), danwel een weigerachtige ETM of een om een of andere reden tijdelijk te rijk lopende motor....
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Helaas, het vervangen van de LMM heeft niet het gewenste resultaat. >:(

Nog even een samenvatting van de symptomen, in de hoop dat er iemand meeleest die er wat mee kan:

Bij een koude start (die altijd probleemloos is) loopt de motor in eerste instantie netjes stationair. Wanneer je voorzichtig gas geeft en het toerental dus wat zou moeten toenemen, merk je dat dat toerental eerst weliswaar licht toeneemt maar vervolgens blijft "hangen" rond de 1200rpm ofzo. Daarbij bokt de motor wat, alsof hij op 1 of 2 cylinders minder loopt. Voorzichtig meer gas geven leidt tot meer bokken. Als ik beduidend méér gas geef dan is het net alsof ie door het dode punt heen schiet. Als ik dit zou doen terwijl ik rijd, dan merk je dat de auto ineens enorm vooruit schiet. Als je eenmaal voorbij dat punt bent, rijdt de auto verder perfect.

Bij een warme start doet dit probleem zich niet voor. Als ik de motor na een koude start laat warmdraaien, dan doet het zich eveneens niet voor.

Ook merk ik dat nu de temperatuur 's morgens sinds kort wat hoger is, de symptomen wat minder hevig zijn.

Het is dus vrij sterk afhankelijk van temperatuur. Bij een hogere motortemperatuur (hetzij door een hogere buitentemperatuur, hetzij doordat de motor is warmgedraaid) doet het symptoom zich dus minder voor.

De auto heeft een LPi installatie, maar ook als ik een lange rit op benzine rijdt is de koude start erna met de hier gemelde symptomen. Ik leidt daar uit af dat de LPi injectoren niet nalekken waardoor de motor verzuipt (bovendien zou dan de start ansich problematischer zijn).

Zoals gezegd, de LMM is recent reeds vervangen. Hetzelfde geldt voor de lambdasonde die een foutmelding triggerde. Er zijn verder geen foutmeldingen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
...The Nile isn't just a river in Africa...

daytonawim

bevriezen van de injectoren ?

Marc O.

Citaat van: daytonawim op 09-06-2010 21:24:59
bevriezen van de injectoren ?

De LPi injectoren? Nee, want de eerste paar minuten loopt ie altijd op benzine.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 21:20:45
De auto heeft een LPi installatie, maar ook als ik een lange rit op benzine rijdt is de koude start erna met de hier gemelde symptomen. Ik leidt daar uit af dat de LPi injectoren niet nalekken waardoor de motor verzuipt (bovendien zou dan de start ansich problematischer zijn).

De symptomen lijken er niet op.
Maar om dit 100% uit te sluiten moet je een 2tal dagen op benzine rijden.
Er kan best wel lange tijd druk op het systeem blijven zitten.

Marc O.

Citaat van: Ludo op 09-06-2010 21:31:00
Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 21:20:45
De auto heeft een LPi installatie, maar ook als ik een lange rit op benzine rijdt is de koude start erna met de hier gemelde symptomen. Ik leidt daar uit af dat de LPi injectoren niet nalekken waardoor de motor verzuipt (bovendien zou dan de start ansich problematischer zijn).

De symptomen lijken er niet op.
Maar om dit 100% uit te sluiten moet je een 2tal dagen op benzine rijden.
Er kan best wel lange tijd druk op het systeem blijven zitten.

Maar zou de motor niet moeilijker aanslaan als ie daadwerkelijk verzopen zou zijn? Stationair lopen doet ie ook prima.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Aanslaan zou dan inderdaad moeilijker moeten gaan.
Daarom schrijf ik dat de symptomen er niet op lijken.
Echter, als ik dit hardnekkig probleem wil oplossen, zou ik dit tóch 100% willen uitsluiten.

Het dode punt zoals je het beschrijft, kan ook een teveel aan brandstof zijn.
Bij een classic motor zou ik zeggen, dit zijn symptomen van een lekke brandstofdrukregelaar of lekke benzineinjector.
Temperatuursensor is ook nog een verdachte.
Allemaal dingen die ik dan als eerste zou controleren/vervangen...

rico

Citaat van: Marc O. op 15-05-2010 19:24:37
Zojuist nog iets ontdekt: Als ik, na een koude start en voordat ik wegrijd, voorzichtig wat gas geef dan merk ik dat de motor in het begin weliswaar wat aarzelend in toeren klimt (het is eigenlijk net alsof de motor enorm rijk loopt en teveel brandstof krijgt), maar na een keer of drie/vier voorzichtig gasgeven gewoon normaal reageert op het gaspedaal en er dus probleemloos mee gereden kan worden.

Dus: Zou het kunnen dat de motor teveel brandstof krijgt bij de koude start? Het starten zelf is probleemloos. Na drie keer rondgooien door de startmotor slaat ie aan, en het stationair draaien gaat, zoals gezegd, eveneens probleemloos. Ik dacht aan een eventueel lekke injector, maar dan zou de motor ook niet zo makkelijk moeten starten, toch?

Ik volg dit topic met interesse,temeer omdat ik exact dezelfde problemen heb,als ik logisch nadenk zou het inderdaad de brandstofdrukfilter kunnen zijn,ook ruik ik een benzinegeur net na het starten en ietwat gas geven en hij loopt weer perfect!

Marc O.

Citaat van: Ludo op 09-06-2010 21:54:41
Aanslaan zou dan inderdaad moeilijker moeten gaan.
Daarom schrijf ik dat de symptomen er niet op lijken.
Echter, als ik dit hardnekkig probleem wil oplossen, zou ik dit tóch 100% willen uitsluiten.

Het dode punt zoals je het beschrijft, kan ook een teveel aan brandstof zijn.
Bij een classic motor zou ik zeggen, dit zijn symptomen van een lekke brandstofdrukregelaar of lekke benzineinjector.
Temperatuursensor is ook nog een verdachte.
Allemaal dingen die ik dan als eerste zou controleren/vervangen...

Klopt, 2 dgn op benzine rijden is wellicht de snelste manier om die mogelijkheid uit te sluiten.

Je bedoelt de temperatuursensor bij de thermostaat neem ik aan? Is dat ook degene die de temp. meter op het dashboard aanstuurt? Die lijkt namelijk geen vreemde capriolen te vertonen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 22:04:38
Je bedoelt de temperatuursensor bij de thermostaat neem ik aan? Is dat ook degene die de temp. meter op het dashboard aanstuurt? Die lijkt namelijk geen vreemde capriolen te vertonen.

Ja, bij een 850 blijft die ook altijd strak op 15.00 staan.  :eusa_doh:
Tóch word die vaak vervangen.
Weet niet hoe je die kan nameten, Thuur, Yits of iemand kan dat wellicht uitleggen...

Marc O.

Vervelende is dat de thermostaat is ingebouwd tussen de distributie, dus dat is geen kwestie van 'effe snel vervangen' vrees ik. Benzinedrukregelaar lijkt me dan eenvoudiger te doen, al mis ik nog een beetje het verband met het "dode punt", waarna de symptomen verdwenen zijn.... :eusa_think:
...The Nile isn't just a river in Africa...