It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 22:17:58
Benzinedrukregelaar lijkt me dan eenvoudiger te doen, al mis ik nog een beetje het verband met het "dode punt", waarna de symptomen verdwenen zijn.... :eusa_think:


Als je bv een fles water in je mond giet, kan je die nog netjes uitdrinken.
Als je nu een emmer water in je mond giet, ga je wel eerst even pruttelen om dat te verwerken in dezelfde tijd.
Probeer maar eens.  ;D

Marc O.

Citaat van: Ludo op 09-06-2010 22:27:55
Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 22:17:58
Benzinedrukregelaar lijkt me dan eenvoudiger te doen, al mis ik nog een beetje het verband met het "dode punt", waarna de symptomen verdwenen zijn.... :eusa_think:


Als je bv een fles water in je mond giet, kan je die nog netjes uitdrinken.
Als je nu een emmer water in je mond giet, ga je wel eerst even pruttelen om dat te verwerken in dezelfde tijd.
Probeer maar eens.  ;D

Ik geloof je zo ook wel hoor ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Citaat van: Ludo op 09-06-2010 22:13:12
Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 22:04:38
Je bedoelt de temperatuursensor bij de thermostaat neem ik aan? Is dat ook degene die de temp. meter op het dashboard aanstuurt? Die lijkt namelijk geen vreemde capriolen te vertonen.

Ja, bij een 850 blijft die ook altijd strak op 15.00 staan.  :eusa_doh:
Tóch word die vaak vervangen.
Weet niet hoe je die kan nameten, Thuur, Yits of iemand kan dat wellicht uitleggen...

Het is een weerstand die temperathuur afhankelijk is.
Je zou het meetstaartje in een pan kunnen hangen en de weerstand meten terwijl je het water van 0 naar 90 graden verwarmt.
Daarnaast een thermometer in de pan.

Ik denk dat de weerstand-temp curve wel in Vadis te vinden is.

De weergegeven waarde op het dashboard is sterk gedempt.

viking_in_shorts

Ik lees op m'n iPhone en weet er verder niet zo veel van, maar dat "dode punt" klinkt mij ook bekend. Zelf heb ik altijd gedacht dat het mijn egr was omdat het weg was nadat deze schoongemaakt was.

Ik zelf heb er vooral last van als de nachttemp rond 0 ligt -> niet als het steenkoud is en ook niet als het warm is. Dus alleen in de herfst en de lente. 

Marc O.

Citaat van: viking_in_shorts op 10-06-2010 08:30:49
Ik lees op m'n iPhone en weet er verder niet zo veel van, maar dat "dode punt" klinkt mij ook bekend. Zelf heb ik altijd gedacht dat het mijn egr was omdat het weg was nadat deze schoongemaakt was.

Ik zelf heb er vooral last van als de nachttemp rond 0 ligt -> niet als het steenkoud is en ook niet als het warm is. Dus alleen in de herfst en de lente. 

Ik wist niet dat benzinemotoren ook een egr hebben..? :eusa_think: Maar is dat bij jou inclusief bokkig rijgedrag en alsof de motor op een paar cylinders te weinig loopt?
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Hmm .. is ETM en EGR hetzelfde? Als nee - misschien dat ik dan geen EGR heb :eusa_think:

Bokkerig rijgedrag en "te weinig cylinders" een dikke "plus een"

Marc O.

OK, dan binnenkort de ETM eens laten reinigen. Balen, want Mesman zou dat gedaan hebben bij de inbouw van de LPi installatie. Niet dus :eusa_boohoo: Zal wel weer een klote job zijn want dat ding zit ergens verscholen onder het inlaatspruitstuk :evil:
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

EGR is niet hetzelfde als ETM. Kijk maar eens in het lijstje met afkortingen hier op het forum.
EGR is de uitlaatgasrecirculatie en komt inderdaad niet zoveel voor op benzinemotoren als op diesels. De huidige milieu eisen verlangen toch EGR regeling, maar dat wordt niet altijd door een aparte klep geregeld.
Wanneer de uitlaatnokkenassen verstelbaar zijn, dan kan de EGR werking geleverd worden door het verstellen van de nokkenastiming.

EGR werkt bij benzinemotoren pas wanneer deze op bedrijfstemperatuur is. Dus wanneer je het alleen bij koud hebt, kun je die alvast uitsluiten (mocht íe uberhaupt aanwezig zijn)

Misha

Citaat van: Marc O. op 11-06-2010 18:46:05
OK, dan binnenkort de ETM eens laten reinigen. Balen, want Mesman zou dat gedaan hebben bij de inbouw van de LPi installatie. Niet dus :eusa_boohoo: Zal wel weer een klote job zijn want dat ding zit ergens verscholen onder het inlaatspruitstuk :evil:

Ach ja, Mesman en gaskleppen reinigen...
Zou hij bij de mijne ook gedaan hebben. Toen de auto een paar weken later bij Volvo Serva in Nijkerk door een ons bekende autotechnicus onder handen is genomen bleek er voor 10 jaar drab in te zitten.

Net als de carterventilatie die geinspecteerd zou zijn en helemaal schoon was..


Veel beloven, weinig geven...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 09-06-2010 22:04:38
Citaat van: Ludo op 09-06-2010 21:54:41
Aanslaan zou dan inderdaad moeilijker moeten gaan.
Daarom schrijf ik dat de symptomen er niet op lijken.
Echter, als ik dit hardnekkig probleem wil oplossen, zou ik dit tóch 100% willen uitsluiten.

Het dode punt zoals je het beschrijft, kan ook een teveel aan brandstof zijn.
Bij een classic motor zou ik zeggen, dit zijn symptomen van een lekke brandstofdrukregelaar of lekke benzineinjector.
Temperatuursensor is ook nog een verdachte.
Allemaal dingen die ik dan als eerste zou controleren/vervangen...

Klopt, 2 dgn op benzine rijden is wellicht de snelste manier om die mogelijkheid uit te sluiten.

Helaas, het probleempje is nog niet over.

Binnenkort de temperatuursensor vervangen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Zo de buit is binnen!





Een regelrechte aanwinst voor het Nederlandse wagenpark.
Eens kijken hoe hij zich houdt de komende 3000 km  ;D

Sbv

Cool,

Goeie reis terug alvast

razorx

Wat een beauty.
Inderdaad een aanwinst.

elianmars

't Is niet echt mijn model Volvo, maar 't ziet er wel heel netjes uit!  :eusa_clap:

viking_in_shorts