Wat doe JIJ om de DOORSTROMING in het verkeer te bevorderen?

Gestart door The Saint, 10-11-2009 21:57:37

Vorige topic - Volgende topic

The Saint

Je komt natuurlijk van álles tegen op de weg. Legio mensen die de doorstroming niet bevorderen. En dan als een walvis om zich heen kijken en niet begrijpen waarom je geïrriteerd bent.

Camieltje gaat onze weggetjes een beetje upgraden, dat is goed. Ondertussen doe ik mijn best om de doorstroming te bevorderen. Een overvolle kruising wordt vaak compleet vastgezet door mensen die weliswaar door groen rijden, maar daarmee midden op de kruising komen en zodoende het verkeer volledig vastzetten. Dit gebeurt op grote kruisingen, maar soms ook in de bebouwde kom. Als je dan claxonneert, dan kijken ze met een blik van "ik kan toch nergens heen, kan ik er wat aan doen?"  >:( JAAAA vooruit kijken aub!!!
Sta je op een drukke kruising, kijk dan altijd even of je nog wel door groen kunt zonder de doorgang te blokkeren en de doorstroming te belemmeren.

Links blijven hangen is natuurlijk de meest beruchte. Je komt aan met 120 op links, maar die Prius zet 'm er nog net even voor om uit de slipstream van die bus met 82 km per uur in te gaan halen. Je moet remmen, achter je moeten ze remmen etc. etc.
Als ik dus in wil halen, kijk ik éérst of er door mijn inhaalactie iemand in de remmen moet. Zo ja, dan wacht ik rustig mijn beurt af, óf ik geef gas zodat de ander niet hoeft te remmen. Doorstroming bevorderen noem ik dat. En ja, óók als ik inschat dat de ander (veel) te hard rijdt. Snelheidsremmers zijn er al genoeg, het is gewoon niet onze taak.

Wat komen jullie tegen en wat doen jullie om de doorstromng te bevorderen?
No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Dat met die kruispunten is inderdaad herkenbaar. Vrij irritant is het als mensen achter je gaan claxoneren omdat je , terwijl het stoplicht nog op groen staat, het kruispunt probeert vrij te houden.

En daarnaast probeer ik files te vermijden door zoveel mogelijk binnendoor van en naar mijn werk te rijden, waarmee de snelweg ontlast wordt. :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

tackle

doorstroming is rijden op inzicht, dan hoef je ook niet te remmen.

sean850

files ?? ik heb nooit last van files de meest rechter baan is altijd vrij  ;D

daytonawim

Mm, gisteren nog echt helemaal plank gas op de A32.

Er wilde een dikke Audi A8 met een bloed gang langs, net toen ik een rits vrachtwagens aan het in halen was.

Eh die Audi, die was van Justitie o.i.d  ( blauwe lampen e.d )

thuur

Vooruit kijken: als ze verderop aan het remmen zijn, geef ik geen gas bij. Dan probeer ik mijn snelheid aan te passen zodat ik net niet hoef te remmen en er dus geen harmonicaeffect optreedt achter mij.

Opjagen: als ik zie dat een medeweggebruiker een aardige rits auto's aan het verzamelen is, dan maak ik duidelijk kenbaar dat ik er langs wil (in zijn spiegel links en rechts, op de snelweg ga ik naar de rechterbaan maar haal de auto niet in en zorg ik er voor dat ik mijn plekje achter de betreffende auto terug claim).

Weinig remmen: nooit als een gek optrekken in een reeks auto's bij groen licht. Hoevaak trapt wel er wel niet zo'n malloot op de rem? Door hier al een flinke marge in te bouwen voorkom ik harde remacties van mezelf en de mensen achter me, en dus vertragingen.

Te snel rijden: ik rijd altijd iets boven de max. toegestane snelheid. Ieder type weg heeft zijn "doorstroomsnelheid". Dat is de snelheid waarop jij (en je mede-vooruitziende-weggebruikers) lekker kunnen doorrijden. Ook schroom ik nooit om gas bij te geven als ik een voertuig met een hogere snelheid achterop zie komen. Ik probeer dan op tijd van rijbaan te wisselen zodat de snellere auto zonder remmen mij voorbij kan.

Spiegelen: altijd zorgen dat je weet wat er achter je zit, zodat je medeweggebruikers niet hindert of opschrikt. Alhoewel dat laatste -op niet gevaarlijke punten- wel leuk is :angel:

Opvoeren: zorg dat je sneller dan gemiddeld kunt optrekken en hernemen zodat de doorstroming weer vlot op gang komt na een stoplicht of inhaalactie van een trage weggebruiker.

Vooroordelen: maak gebruik van stereotypes (Alfarijder wil gewoon doorrijden, Fordrijder wil van A naar B, Opelrijder is alleen op de weg, BMW's hebben geen knipperlicht, etc.) zodat je rekening kunt houden met hun gedrag.

Wegoppervlakte: dit is een vast gegeven, dus optimaal gebruiken op rotondes, snelwegen, etc. etc.

File: ik ben zo'n l$l die altijd een gat van tientallen meters laat vallen voor me. Hoef ik zelden te remmen en heb ik geen last van mensen die er "tussenpiepen". Ook de mensen achter mij kunnen rustig doorrollen, al beseffen ze dat niet altijd.

Gr :D

razorx

Komt me bekend voor ;)
En met dat laatste vermijd je weer het harmonica effect.

Hoe minder je remlichten aan hoeven des te minder harmonica achter je.

Scooby Doo

Citaat van: thuur op 10-11-2009 22:47:24

File: ik ben zo'n l$l die altijd een gat van tientallen meters laat vallen voor me. Hoef ik zelden te remmen en heb ik geen last van mensen die er "tussenpiepen". Ook de mensen achter mij kunnen rustig doorrollen, al beseffen ze dat niet altijd.

Gr :D

Doe ik normaal ook, zowel met de auto als met de vrachtwagen.

Enige probleem daarbij is dat er altijd van die malloten zijn die dan van links naar rechts liggen te slalommen en remmen. Vooral in het Brusselse is dit een probleem, daar stuiven de kloje's gewoon over de pechstrook en de uitvoegstroken de file voorbij, om dan zich er terug tussen te smijten.  :eusa_wall:

Ook moet je de invoegstrook volledig benutten om snelheid te maken zodat je naadloos mee in de verkeersstroom op de snelweg raakt. Zo hoeft het verkeer niet te remmen.  8)  Remmen op de invoegstrook moest bestraft worden.

Zo zijn er nog wel enkele.
Puppy Power!!!

Freakybaby

Als het verkeer nog rolt, 90+ km/h op de snelweg;

Rechts inhalen, duidelijk maken dat de rechterbaan echt gebruikt kan worden en je een eigen wil hebt. Je kan ook naar rechts als de persoon voor je dat niet doet.

Lichtsignalen. Om duidelijk te maken dat als je niet naar rechts gaat ik dat zo doe.

Links knipperen, vooral effectief bij belgen en fransen. Vroeger ook bij duitsers. Tegenwoordig heeft het op duitsers er net zo'n averechts effect op als nederlanders, dus zie punt 1.

Laat bumperklevers passeren. En ga er vervolgens rustig achter hangen tot het weer vrij is. Duw dan de klever aan de kant omdat jij wel harder kan dan 120. Delegeren is een prettig iets, laat hem/haar het werk maar doen.

Files;

Luister naar de verkeersinfo, en besluit voor je de file in draait een goede kop koffie te halen. Sagafredo is aan te bevelen.

Reken op veel file, het valt toch tegen. Zeker in dit jaargetijde. Moet je op een doordeweekse dag van Amsterdam naar Den Bosch, reken dan op 40 km file. Vertrek om 17 uur uit amsterdam en je zal rond 18.30-19 uur bij den bosch zijn. Leg je daarbij neer.

Rij ontspannen, zorg ervoor dat je aan het rollen blijft, en maak je vooral niet druk om al die (toekomstige) hartpatientjes die met alle geweld willen doordrammen. Mocht je echt geen tijd hebben voor de file zet je alarmlichten aan, en rij met 30-40 over de vluchtstrook  ;). Kost 250 euro maar schiet wel op, een bumpertje is duurder, je hart is nog veel duurder.

Geef de grotere weggebruikers die door omvang van hun voiture visueel zeer beperkt zijn de ruimte en geef een lichtsignaal als ze voor je kunnen invoegen. Vervolgens kan je vrijwel altijd gewoon op je gemakkie achter hun aan rollen.

Bebouwde kom;

Wees hoffelijk, denk na en denk vooruit. Wees vooral hoffelijk tegen aantrekkelijke dames, en bied een lift aan.

Opvoeden hoef je niet in de auto te doen, tenzij je eigen kinderen, en dan zijn er betere plaatsen dan in de auto. Probeer de woonkamer eens.

Geven en nemen, maar twijfel niet, daar komen ongelukken van. Als jij duidelijk en doortastend bent in wat je gaat doen, zal je zien dat de ruimte er is. Als jij twijfelt, dan komt er vanzelf iemand die wel doortastend is, of misverstanden, of het staat stil omdat die ander net zo'n treuzelaar is. Beslissingen nemen is echt niet moeilijk hoor. Echt niet.

In het algemeen;

Ken je auto. Een lupo is geen 10 meter lang. Het is ook geen sportwagen. Als je iets niet durft, ga het dan oefenen op een rustig moment. Inparkeren is echt makkelijker te oefenen op een rustig moment dan op een vrijdagmiddag om 18 uur bij de AH met 25 toeterende haastige aapjes achter je.

Leer rijden. Rommel een jaartje dagelijks aan na het behalen van je papiertje, en doe dan een uitgebreide training waarin voertuigbeheersing uitgelegd wordt. Nee niet dat nieuwe rijden, ik geloof wel dat je te vroeg kan schakelen, maar wat kan JOUW auto nu op bepaalde momenten?

Als je niet zo goed bent in autorijden is dat geen schande. Het is net als met spelling, ken je eigen tekortkoming en zorg dat je daarmee omgaat. Neem het anderen niet kwalijk dat zij het wel kunnen en ga oefenen of laat bepaalde dingen.

Die spiegel is er niet alleen om je stropdas te checken, op te maken of andere idiote dingen.

Zorg dat je weet waar belangrijke dingen zoals sigaretten, sleutels, telefoon etc liggen, dan hoef je niet te zoeken als je ze wil hebben. Er zijn genoeg vaste plekjes. Als je rookt, zorg ook dat de aansteker onder handbereik is, niets zo frustrerend als een sigaret hebben maar geen vuur.

Korreltjes zout kunnen op aanvraag worden afgehaald. AH heeft ze ook, in familieverpakkingen, kun je weer effe vooruit.

En zo nog talloze dingen die op momenten het best lijken. Als ik alles zou moeten omschrijven dan ben ik morgen nog aan het typen.

edit: kopjes effe dik gemaakt
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

D-J

V70 T-5D

Reitse

pwassink

(te) vroeg beginnen en laat eindigen met werken..

Wordt wel > 10 uur / dag maar scheelt aanzienlijk in de doorstroming ..  :eusa_dance:

#edit typo
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Thys

Spits mijden. Beter voor mijn gemoed en daarmee ook beter voor mijn omgeving :D

En voor de rest een groot deel van wat hierboven al beschreven staat

elianmars