Ineens krijg ik de handbak moeilijk opgeschakeld

Gestart door ongezouten, 05-11-2009 02:13:17

Vorige topic - Volgende topic

ongezouten

Bedankt Geert, ik ga het zo proberen.

Ben het met je eens: het is het enige logische dat ik nog kan bedenken, omdat de versnellingen bij stilstand kraakloos heen en weer schakelen. Dat zou betekenen dat de kabels okee zijn, en de toestand in de bak goed. Omdat de koppelingsplaat bij terugschakelen geen problemen geeft, zou het ook geen vuil kunnen zijn op de pries-as. Toch 'plakt' de plaat bij opschakelen, misschien doordat de drukplaat niet genoeg ingedrukt wordt.
Volgens mij kan de hefboom op de hydraulische leiding niet versteld worden, toch? Dus, denk ik dat je gelijk hebt, moet het probleem zitten in de druk in de leiding zelf.

Thuur, ik bedoel deze: aan het huis van de bak zit een hulpcilindertje met twee nippels eraan, op de plek waar de hydraulische leiding van de koppeling het huis in gaat. Ik ga met hulp van vriendin zo een beetje remolie uit het hulpcilindertje trappen. Misschien zit er lucht in.

ongezouten

Ik ben jullie hulpvaardige meedenkers nog een update schuldig, want ik heb inmiddels een radicale oplossing genomen: ik heb een andere bak en koppeling ingezet. En oja, er zat ook nog een motor aan vast.  ;D

Het ontluchten van de koppeling vanaf de onderkant gaat uitstekend. Ik heb de tip gebruikt met een oud oliepompje en een slangetje aan de onderste nippel en pompen maar. Veel beter resultaat dan vanaf bovenaf: lekker strak aanvoelend koppelingspedaal.

Maar het loste mijn probleem niet op. De enige mogelijkheid die overbleef was een kapotte drukgroep en dat bleek ook toen de bak eraf ging voor een ruilbak bij Rima in Druten. De 'drukvingers' waren dusdanig afgesleten na precies 350.002 kilometer dat de koppeling niet meer vrijkwam. Ik had het kunnen weten vanwege hortend en stotend wegrijden in zijn een.

Omdat ik ook nog niet tevreden was over het resultaat van mijn tikkende kleppen (zie ander topic), want dat geluid kwam vrolijk weer terug, na enig rekenen tot de slotsom gekomen dat een ruilmotor de beste oplossing is. Herstellen is vaak (veel) duurder dan omruilen. En het mooie is: het nieuwe blok en bak tellen 152k!  ;) Maar dat is voer voor een ander topic.

henry classic v70

Weer een jong fris "hart" in de Roffel, die kan weer heel wat km's mee
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4