Thermostaat stoelverwarming gepopnageld

Gestart door jeroen74, 03-11-2011 22:10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen74

Heb vandaag (gebruikte matjes) binnen gekregen  8) Uiteraard meteen even uitgeprobeerd op mijn bureaustoel en een labvoeding. Lekker snel warm, thermostaat klikt op de verwachtte temperatuur, om vervolgens niet meer aan te klikken  :eusa_doh: Pas na een half uur of zo klikt ie weer aan en is de stoel allang weer bitterkoud.

Ik weet niet wat de inschakeltemperatuur is, maar die lijkt bijzonder ver van de uitschakeltemperatuur te liggen.

Apart is ook dat ze gepopnageld aan het matje zijn, en af-fabriek gesoldeerd; geen stekkertjes.

Ik twijfel nu of ik van weekend enthousiast mijn stoelen ga verbouwen, maar 1 ding is zeker, deze thermostaatjes trek ik er niet zomaar uit om te vervangen  :-\ en de bekleding eraf halen is iets wat ik maar 1 keer per stoel wil doen.

Ergo, ik vermoed dat ze niet meer goed zijn, maar zo te lezen zijn ze zwak op de (normaal gesproken stekker) aansluitingen, niet qua werking  :-\

jeroen74

Het mysterie is opgelost... het blijken matjes te zijn uit een '97 S70 ;D en daar zit de thermostaat kennelijk anders.

Ondertussen in mijn stoel gebouwd, en op zich werkt ie uitstekend, maar ik vind de inschakeltemperatuur toch te laag naar mijn smaak; echter, 15C verschil tussen aan/uit temperatuur lijkt vrij universeel te zijn als ik wat datasheets lees van enkele kliksonnetjes... dus het werkt zoals het bedoeld is  :eusa_whistle:

fust850


Viel het een beetje mee, 't inbouwen?
Denk dat ik binnenkort ook een poging moet gaan wagen...
Julius Seizure:  I came, I saw, I had a fit.

jeroen74

Het is veel werk, ben er toch goed een hele middag mee bezig geweest, maar echt moeilijk is het niet. Ik had overigens ervaring met inbouwen van stoelverwarming in mijn Sierra, dus ik wist al waar ik aan begon ;D

Eerst stoel eruit, dat is 4x dop 14mm bouten en wat sierpaneeltjes, aflegvak aan de zijkant omhoog kantelen en SIPS beveiliging erop, stekertje losmaken onder de stoel. Dan stoel eruit tillen, en dan maar van die stalen ringetjes doorknippen tot de bekleding eraf gehaald kan worden, en de matjes erop plakken met dubbelzijde tape; in de leuning heb ik niet vastgeplakt, zit zo wel strak genoeg. Kabeltjes goed routeren. Er loopt een gootje in de onderkant van de leuning om het kabeltje in te leggen.

Dan bekleding er terug op en dan het lastigste karwei, alle ringetjes vernieuwen (ik heb tyrapjes gebruikt) en alles weer terugmonteren. Aansluiten, schakelaar erin steken en klaar :)

daytonawim

Ik moet zeggen dat ik de stoel verwarming eigenlijk alleen gebruik als ik net in de auto stap en de stoel koud is
als ie warm is gaat ie uit.


jeroen74

Maar ik, als notoire koukleum, vind het prettig als ik continue wat extra warmte voel ;)

Ik heb nog geen schakelaars en heb een stukje 2.5mm2 in de steker gestopt, en nog geen behoefte gehad om het draadje eruit te trekken ;D

daytonawim

#6
Aha, jij houdt van kweekjes maken op donker plekken ;D ;D ;D

Let wel op als je weinig rijd en continu veel stroom verbruikt, dat ie wel eens een keer stroom te kort kan komen s'morgens.  :eusa_doh:

jeroen74

Ik ben niet als mijn moeder, die in 6 jaar tijd net zoveel met haar Ka-tje gereden heeft als ik in 6 maanden ;D

Ik was overigens wel verbaasd toen ik even de geleiding mat van die stoelverwarming, zo'n kleine 0.7 siemens  :P Dat is toch bijna een riante 150W bij nominaal 13.8V  :o en ik vond de 60W van mijn zelfbouwmatjes al bijzonder riant ;D