Mijn T-5R laten chippen bij European Tuning

Gestart door Mart5rin, 24-11-2009 22:03:51

Vorige topic - Volgende topic

Laserblue

Citaat van: Vulk op 25-11-2009 17:27:52
Laat het duidelijk zijn dat ik oprecht verbaasd was en ik niet OPNIEUW een tuner-discussie wou starten.

maakt ook niet uit ;)

zoals M a r c in z'n reactie al aangaf komt er een bank aan dus zal die discussie ook verleden tijd zijn
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Ronald21

Iedere garage moet op openbare weg testen

Zouden ze vaker moeten doen. komen ze er eindelijk zelf achter dat bodemplaat nog niet vastgezet is en de klem nog op de remleiding zit en het achterwiel  het voorwiel  inhaalt  :eusa_doh:

Nog mooier: pandje op eindhoven airport en de landings/start baan afhuren  ;)

Laserblue

Citaat van: Ronald21 op 25-11-2009 17:42:56
Iedere garage moet op openbare weg testen

Zouden ze vaker moeten doen. komen ze er eindelijk zelf achter dat bodemplaat nog niet vastgezet is en de klem nog op de remleiding zit  :eusa_doh:

Nog mooier: pandje op eindhoven airport en de landings/start baan afhuren  ;)

er ligt in Twente nog een vliegveld zonder bestemming  :eusa_dance:

Freakybaby

Citaat van: JCviggen op 25-11-2009 13:01:54
Citaat van: Freakybaby op 24-11-2009 22:48:31
Testen in de realiteit is natuurlijk de enige manier om realistische resultaten te krijgen. Een motor kan je overal opblazen, op de rollenbank nog makkelijker dan in de werkelijkheid.

Testen op de rollenbank zijn wel goed om te kijken of de aanpassingen kloppen met de standaard (*lees: eerder in de praktijk geteste) combinatie van software en hardware met die auto (en diens specifieke staat) klopt. Maar je kan simpelweg niet met alleen een rollenbank een totaal realistische waarde krijgen. Je kan wel een in de praktijk geteste oplossing waarvan de waardes in kaart gebracht zijn naast de waardes van die auto leggen.

Moet zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. Heb inmiddels enige ervaring met het afstellen van auto's en je hebt te weinig informatie als je'm op de weg af stelt. In plaats van een vermogenkromme moet je maar met je achterwerk meten hoe goed of hoe slecht ie het doet. Dat werkt tot op een bepaald punt maar ook niet verder.  Om custom software te maken is een (geschikte!) rollenbank gewoon beter, punt.

Afhankelijk van het type bank krijg je wel de juiste belasting op de motor. Luchtverplaatsing is moeilijker na te bootsen maar het is mogelijk om dicht genoeg in de buurt te zitten dat de turbodruk e.d. gelijkaardig reageert als op de weg. Op de geremde bank bij Fasttech had ik precies dezelfde turbodruk en belasting (ECU map trace) als op de weg. Dat is bvb in Goes wel anders op een dynojet. Daar kan je een auto eigenlijk niet op tunen.

Met een goede rollenbank is afstellen op de weg niet meer nodig, en maar goed ook.

Dat gezegd, in dit geval gaat het om een voorgebakken chip en even kijken of de voorspanning op de actuator voldoende is. Dan heb je geen meerwaarde met een rollenbank (buiten het veiligheids aspect) omdat er niet aan de software geraakt wordt.

Ben ik toch niet helemaal met je eens. De rollenbank is er om bepaalde processen sneller na te kunnen bootsen en een bepaalde (laboratorium) omstandigheid te creëren die steeds gelijk is. Het is niet voor niks dat nieuwe of experimentele setups langdurig in de praktijk getest worden.Meer van hetzelfde doen en dan wat fine-tunen op de specifieke auto is het makkelijkst op een rollenbank, simpelweg omdat je altijd vol kan gaan, en alle apparatuur bij de hand hebt.

Moet zeggen dat ik 6 jaar geleden gestopt ben bij een van de alfa tuners, maar toen werd door de fabriek duidelijk aangegeven dat er niks tegen een aantal auto's uitrusten met een bepaalde turbo/tuning "en gewoon rijden maar" op kan. De auto's die je voor klanten opbouwt kan je daarna wel ook uit tijdsbesparing op een geremde bank gaan rollen. Maar hoe weet je dan of de auto goed in deellast gaat rijden?

Op een ongeremde bank rollen is volgens mij behoorlijk gevaarlijk op 2 punten:
1: Schades tijdens het rollen zelf
2: Onrealistisch beeld, dus tenzij je heel zeker bent van de setup heb je een risico dat het in de praktijk heel anders gaat reageren.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

JCviggen

Zonder rollenbank kan je de ontsteking nooit goed in kaart brengen. Hoe ga je dat doen op de weg? Je ziet niet hoeveel vermogen er op welk toerental uit de motor komt, waar de mini dipjes zitten, etc.

Een rollenbank is er om rijden op de weg na te bootsen. En de echt goede banken komen dicht in de buurt. Een veel exactere wetenschap dan "butt dyno" tunen.
Ik heb mijn auto eerst op de weg getuned en daarna op de rollenbank kwam pas boven waar nog iets verbetering mogelijk was.

Waarom zou er in hemelsnaam schade ontstaan tijdens het rollen? Als hij stuk gaat dan was ie op de weg ook niet heel gebleven onder alle omstandigheden.

En wat dat onrealistisch beeld betreft dat klopt enkel voor flutbankjes bedoeld om tjoeners wat met pk's te laten goochelen. Door de grote tuners (en zelfs automerken) worden erg dure banken gebruikt die de weg quasi perfect simuleren, incluis de juiste luchtstroom voor elke snelheid. Je gaat echt niemand die professioneel bezig is met deze materie kunnen overtuigen dat op de weg rijden beter is. Deellast is even goed te simuleren als vollast, ik snap niet waar je die beperking ziet.

Zelfs een relatief beperkte dyno zoals die van fasttech liet identiek dezelfde belasting, brandstof en druk waardes zien in de ECU als op de weg rijden. Hoezo onrealistisch?
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

RobbertC70

Mooi zo Martin, veel plezier ermee!!   ;D

haRtV70R

[move][/move]

elianmars

Vulk

Gelukkig dat de topicstarter dit niet leest omdat die aan het rijden is. :)

M a r c

:eusa_wall:  het was maar een testrit hoor....  :eusa_doh:  Men doet nu net of wij die hele wagen aan het afstellen zijn geweest op de weg. Da's niet nodig voor een Stage1, ik wil me er altijd alleen maar van vergewissen dat het brandstofsysteem nog OK is en dat niemand aan de wastegate heeft zitten knutselen...  is puur ter bescherming van de klant en zijn auto.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: JCviggen op 25-11-2009 22:03:43
Een rollenbank is er om rijden op de weg na te bootsen.

O, ik dacht om het vermogen te meten.  ;D
;)

The Saint

Over een strookje pissen en kijken of het verkleurt is nog altijd de beste test..
No shirt no shoes, no pinball

Laserblue

Citaat van: The Saint op 26-11-2009 10:13:18
Over een strookje pissen en kijken of het verkleurt is nog altijd de beste test..

;D

juist, azijnzeikers :eusa_whistle:

Misha

Heb er verder geen verstand van, maar voor een standaardchip die al 100x gerold en getest is is een proefrit met iemand die zijn spullen kent toch ruim voldoende ? Het zijn geen DTCC wagens of zo, tis gewoon een oud hok met een standaard update, waarbij het eigenlijk voor dit type auto al bijna standaardsoftware is, er rijden er meer rond met dan zonder tuning hier.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Misha op 26-11-2009 10:27:48
tis gewoon een oud hok met een standaard update,

Ja inderdaad, maar wel met veelal een hoop achterstallig onderhoud.
De "fout", die al snel opduikt alstie het na de tuning niet goed doet, wil men dan al snel op de tuner verhalen...