achterruitverwarming

Gestart door 850maf, 09-04-2004 01:42:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850maf

Gloeiende .... >:(
Ik heb problemen met mijn achterruitverwarming (estate).
Meestal doet ie het niet, en zodra ik het wil doormeten
met een multimeter en de stekkers van de achterruit
trek,doet ie het in een keer weer!!! ???
Dat wil zeggen voor 1 of 2 dagen. Waarschijnlijk een kabelbreuk
en mijn vraag is dus ook of iemand die kwaal kent en of er een
punt is waar een  kabelbreuk vaak voorkomt (in de klep heb ik al nagekeken).

Gr. ???

denkweb

eerst de schakelaar doormeten!!

850maf

Oke .. maar de spiegelverwarming doet het wel
en die werkt op dezelfde schakelaar, en het
relais hoor ik ook klikken.

Reitse

corrosie op stekkertjes? Misschien aansluiting van stekkertjes op bedrading slecht?

850maf

Noppes...reeds gereinigd en ingespoten met contactspray.

Reitse

In dat geval kan het een breuk in de draden van je achterruit zijn...

Heb ik ook gehad, ruit laten vervangen.

850maf

Dat is een goede mogelijkheid, maar als ik dan de
weerstand meet van de draden in de achterruit dan
zou ik toch niets moeten meten ?? De meter geeft weerstand 0 aan,
en meet geen stroom op de aanstuurdraden.

855-Champagne

Als je de aansluit draden van de ruit los maakt en alleen de ruitverwarming meet moet dit een bepaalde Ohmse waarde zijn zo niet is ie stuk
Weerstand nul Ohm is sluiting.
Als je de testpennen van je multiemeter tegen elkaar houd wat voor waarde geeft dat op de meter aan.

rberge

Ik heb dit probleem ook gehad; geen achterruitverwarming en geen interieurverlichting meer. Het bleek kabelbreuk te zijn net achter het scharnier (links). Je kunt hier goed bij door de paneeltjes van de D-stijl en boven de zijruit te verwijderen.

Doordat de kabelboom op een ongelukkige plek met een een ty-wrap aan de carrosserie vastzit, knikte de kabelboom te veel. Na reparatie van de gebroken draden (dmv solderen en isoleren met krimpkous) heb ik de betreffende ty-wrap achterwege gelaten.

Bij het solderen kun je het beste een stukje gestript draad toevoegen* (ca 2 cm met de juiste doorsnede) zodat de lengte gelijk blijft. Nadeel van solderen is wel dat de kabels heel stug worden; dan is het zeker belangrijk dat de kabelboom voldoende bewegingsruimte heeft.

* Tip van Flip: Knip de toegevoegde draad pas op lengte als je de eerste soldeerverbinding hebt gemaakt.

In jouw geval zou het kunnen zijn dat je bij het meten (of er spanning was) bij geopende achterklep net wel kontakt wordt gemaakt ter plaatse van de breuk.

345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

Derks

Je kunt je multi meter op verschillende waardes zetten, dwz of je 1000 ohm gaat meten of maar 1 ohm, maw je moet eerst de gevoeligheid instellen. Staat die te "grof" afgesteld dan  zal die ( bij geleiding) waarde 0 aangeven. Je moet hem dan gevoeligger afstellen ( lagere ohm) hij moet dan wel een weerstand aangeven.

Vraag is alleen wat je vervolgens met die waarde moet???

Als die het wel weer doet na het loshalen van de stekkers dan zou ik het toch daar zoeken. Wellicht niet in de stekker zelf, maar in het geplakte gedeelte op het raam.
Verder heb je als het goed is twee zekeringen voor de achterruitverwarming, wellicht dat er maar eenje het goed doet.
waarom het er twee zijn weet ik ook niet.

gr derks