Teveel gas in de tank?

Gestart door peter1977, 26-11-2009 12:43:09

Vorige topic - Volgende topic

peter1977

Beste Mede-forumleden,

Ik heb een Volvo S70 Bi-Fuel uit 1999. Zo eentje dus met een G3 installatie vanuit de Volvo fabriek. Gisteren voor het eerst LPG getankt. Na wat geklooi hoe ik de slang erop moest krijgen, kon ik op de knop drukken.

Vervolgens zag ik de liters LPG erin stromen. Mijn schoonvader zei altijd dat er een tank van 70 liter in een Bi-Fuel zit. Dus dan moet er ongeveer 56 liter (80%) ingaan als de tank bijna leeg is. Nou er zat nog een paar liter in de tank en ik kon doortanken tot ruim 61 liter. Ik heb de knop toen maar losgelaten, omdat ik het nogal verdacht vond dat er zoveel in kon. Daarna de knop opnieuw ingedrukt en toen wou er niks meer bij.

Kan het zijn dat er nu teveel gas in mijn tank zit. De gasmeter begon een kwartier na de tankbeurt te zakken naar het nulpunt. Na een minuut stond ie weer op Max (snappen jullie 't nog?).

Hopelijk kunnen jullie me helpen/geruststellen. Alvast bedankt!

Peter

jan piet

Volgens mij zijn we nu allemaal jaloers op de hoeveelheid gas die jij kan tanken, wou dat het er bij mij ingaat  :eusa_shifty:
Geen idee hoeveel er in zou moeten, maar het kan zijn dat de regelaar het wat minder goed doet. In deze tijd van het jaar eigenlijk geen probleem, en bij warmer weer (gas zet uit, daarom is er een 20% veiligheidsreserve) normaliter ook niet. Zeker niet als je daarna weer vrolijk een stuk doorroffelt.
Het op en neer gaan van je meter kan een loszittendcontact, een minder verse vlotter of drukmeter (weet niet precies hoe't werkt bij een LPG tank) oid zijn. Gewoon eens een paar keer volgen zou ik zeggen. Mogelijk heeft de auto een tijdje stilgestaan en ligt daar een (tijdelijke) oorzaak?

Gr,JP (die't met 42 ltr moet doen :'()

Laserblue

kan zijn dat je vlotter is omgebogen  ;)

Bij mij zit er in de GMC een tank van 102l
maar hier krijg ik ook wel 90l in ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

peter1977

Citaat van: Laserblue op 26-11-2009 13:20:30
kan zijn dat je vlotter is omgebogen  ;)

Bij mij zit er in de GMC een tank van 102l
maar hier krijg ik ook wel 90l in ;)

Bedankt voor je antwoord. Leuke avatars heb je trouwens ;D
Vanmorgen ging de gasmeter weer even op en neer, maar rijden gaat verder prima.

Moet het nog maar even aankijken denk ik.

peter1977

Citaat van: jan piet op 26-11-2009 12:51:15
Het op en neer gaan van je meter kan een loszittendcontact, een minder verse vlotter of drukmeter (weet niet precies hoe't werkt bij een LPG tank) oid zijn. Gewoon eens een paar keer volgen zou ik zeggen. Mogelijk heeft de auto een tijdje stilgestaan en ligt daar een (tijdelijke) oorzaak?

Bedankt voor je antwoord. De auto heeft niet stilgestaan. Maar ik heb 'm pas een week en het is puur onwetendheid op het gebied van LPG van mijn kant. Ik weet niet wat voor tank erin zit (inhoud). Hierover staat ook niets in het instructieboekje. Dat van die meter kan puur toeval zijn natuurlijk.
Heb de Volvo dealer net even gebeld, maar die wisten niet wat de gastankinhoud was. Moesten ze even opzoeken/navragen. Bellen me nog terug.

peter1977

Inmiddels antwoord van de Volvo Dealer. Er zit in een S70 Bi-Fuel een 85 liter gastank :o. In een V70 Bi-Fuel schijnt een kleinere te zitten. Er kan dus zo'n 68 liter in de tank (80%). Dus dan klopt dat weer met mijn tankervaring van gisteren.

Alleen de gasmeter die ineens naar nul schiet en weer terug naar Max is even een vaag iets. Dat hou ik even in de gaten voorlopig.

Ludo

Citaat van: peter1977 op 26-11-2009 14:33:21
Inmiddels antwoord van de Volvo Dealer. Er zit in een S70 Bi-Fuel een 85 liter gastank :o. In een V70 Bi-Fuel schijnt een kleinere te zitten.

In de V70 zit inderdaad een kleinere tank, maar voor zover ik weet in de S70 Bi-fuel, 70 liter bruto lpg, benzine 29 liter. (Wie heeft er een folder van destijds?)
Het lijkt me eerder dat je vlotter stuk is, gezien het ook op en neer gaan van de meter.

Gj-070

In mijn V70 Bi-fuel gastank kan iets van 48 liter maximaal in als de tank leeg is.
Het is dan ook een ringtank op de plaats van het reservewiel.
Ben dan ook wel jaloers op je 70 liter tank.

De gastank inhoud meter in de klokkenwinkel gaat bij mij niet geheel lineair naar beneden, na 280 km staat de meter al bijna onderin, dan kan ik echter nog ruim 100 km, afhankelijk van hoe netjes ik gereden heb.....
Kun je hier nog iets aan instellen met een potmetertje ? Of ziet hier een vlotter achtig iets in ?

linfiel

Daarna de knop opnieuw ingedrukt en toen wou er niks meer bij.

De knop om de gastank te vullen kan je maar 1maal indrukken om te tanken als je deze los laat gaat hij niet verder met vullen eerst betalen dan weer de knop indrukken en vast houden dat de prijs en de liters stoppen.

peter1977

Citaat van: Ludo op 26-11-2009 16:43:24
In de V70 zit inderdaad een kleinere tank, maar voor zover ik weet in de S70 Bi-fuel, 70 liter bruto lpg, benzine 29 liter. (Wie heeft er een folder van destijds?)
Het lijkt me eerder dat je vlotter stuk is, gezien het ook op en neer gaan van de meter.

Ik heb zojuist via het volvo-forum een bevestiging van iemand gehad dat er daadwerkelijk 85 liter inzat. Hij kon de oude brochures erop naslaan. Hij schreef dit:
"kon gisteren www.volvocars.nl niet openen, daar staat onder sales en services het hoofdstuk "prijslijsten oudere bouwjaren", daar kom je bij 5 /1999 my 2000 jouw S70 tegen, is idd 85 ltr, ik ging uit van een verzonken tank maar deze zit tegen de rugleuning aan"

Vanmiddag ging alles goed met de gasmeter, dus laten we hopen dat 't zo blijft.

peter1977

Citaat van: linfiel op 26-11-2009 18:28:37

De knop om de gastank te vullen kan je maar 1maal indrukken om te tanken als je deze los laat gaat hij niet verder met vullen eerst betalen dan weer de knop indrukken en vast houden dat de prijs en de liters stoppen.

Dank je weer wat geleerd  ;)

De Kater

Citaat van: linfiel op 26-11-2009 18:28:37

Daarna de knop opnieuw ingedrukt en toen wou er niks meer bij.

Dat verschilt dan per tankstelle. Ik heb nu al een aantal keer meegemaakt dat ik gewoon een aantal keer kon drukken om in schrale euro tijden het bedrag een beetje onder controle te houden...

tackle

nou, dat is volgens mij niet waar, ik kan die knop gewoon in blijven drukken en dan vult ie gewoon verder. Tot de tank vol is uiteraard