Wat is tot 400pk echt zinvol qua "internals""

Gestart door Piet, 29-11-2009 12:01:38

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: Ludo op 29-11-2009 17:33:38
Citaat van: Piet op 29-11-2009 17:17:05
Er zijn inmiddels wel veel ervaringsdeskundigen

(Het zou overigens juist mooi zijn als niemand baas boven baas probeerde te zijn).

Ik wens je alvast héél veel succes om dit te realiseren.  :eusa_dance:

Citaat van: Ludo op 29-11-2009 17:33:38
Citaat van: Piet op 29-11-2009 17:17:05
Er zijn inmiddels wel veel ervaringsdeskundigen

(Het zou overigens juist mooi zijn als niemand baas boven baas probeerde te zijn).

Ik wens je alvast héél veel succes om dit te realiseren.  :eusa_dance:

Nou...... ik heb niet de intentie om dat te willen realiseren hoor!
Ben ook maar onbedoeld in deze discussie terechtgekomen.
Het ging mij eigenlijk alleen  maar om zuigers, drijfstangen, lagerschalen etc.  en eigenlijk niet om de sociale interacties op een forum.

M a r c

Ik wens je ook succes om tussen alle onzin die hier uitgekraamt wordt ook nog de juiste info te vinden  ;)

We gaan het project met interesse volgen  8)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BaRRaCuDa

De topic van "Tuningoverzicht" zou zich wel goed lenen voor wat toevoegingen betreffende internals en dergelijke uitgebreide tuning, maar ik zie dat deze informatieve topic ook al meer uitloopt op een onoverzichtelijke discussie topic  ::)

Ik ben het erg eens met je Piet, het zou goed zijn als er bepaalde vaste topics komen waar weinig tot geen discussie in (mogelijk) zou zijn, die makkelijk te vinden zijn, zeer informatief, vergelijkend en diepgaand zijn.....
Ik zoek me vaak ook het apenzuur naar zaken die eenvoudig te vinden zouden moeten zijn.....

Wat betreft de eigenlijke topic, ik heb er nog maar weinig ervaring mee maar als ik het zo bekijk dan zou ik zeggen iig de drijfstangen en als je die er toch af hebt, gelijk verstevigde lagerschalen (die krijgen wel zo op hun donder). Een goede staat van zuigers, zuigerveren(speling, enzo), andere zuigers lijkt mij ook niet echt nodig.... De orginele zuigers zijn al erg goed doordacht en beproefd.
Wat ook heel belangrijk is, en dat lijkt misschien maar een kleinigheidje, is het vastzetten van de drijfstangen. Indien je tot je beschikking hebt zou ik adviseren dit met een electronische momentsleutel (van Stahlwille bijvoorbeeld) te doen. Ik weet dat ze dit bij Honda in de fabriek ook doen met de Type-R motoren en dat dat (bij voorkeur)heel nauwkeurig moet gebeuren. Nu draaien onze volvo blokjes natuurlijk een 9000 toeren, maar toch....
Verder zou ik het ook niet echt weten wat strikt noodzakelijk zou zijn..... Feit is wel dat de software ook zeer bepaalend is voor de levensduur van je onderdelen. Daarmee zijn toch de temperaturen van de internals sterk te beinvloeden en daarmee de levensduur en betrouwbaarheid.......

p.s. zelf zou ik met mijn auto ook graag die kant op willen die jij opwil  ;)

TIMON

85011940

Johann

Citaat van: Piet op 29-11-2009 17:46:23
Het ging mij eigenlijk alleen  maar om zuigers, drijfstangen, lagerschalen etc. 

Leuk begin is standaard zuigers, iets sterkere drijfstangen en sputter lagers. En volgens mij zijn de OEM T5 lagers idd sputter lagers en de goedkopere GLT lagers niet.

Drijfstangen kan Chinees zijn, niets mis mee als je alleen iets sterker wilt en minder belang bij gewichtsbesparing hebt.
Let er wel even op dat de leverancier je eventueel  voor aanschaf kan informeren of de drijfstangen onderling qua gewicht een beetje gelijk zijn en of de toleranties kloppen.

Rest moet je allemaal zelf weten. 19T geeft altijd lekker koppel, bovenin iets lastiger. Ball bearing kan ook voor heel veel lol zorgen maar de pure snelheidsbeleving zoals van een 19T heb je dan toch wel ietsje minder. Gewoon ander karakter.

BaRRaCuDa

Citaat van: Johann op 29-11-2009 20:30:57
Citaat van: Piet op 29-11-2009 17:46:23
Het ging mij eigenlijk alleen  maar om zuigers, drijfstangen, lagerschalen etc. 

Leuk begin is standaard zuigers, iets sterkere drijfstangen en sputter lagers. En volgens mij zijn de OEM T5 lagers idd sputter lagers en de goedkopere GLT lagers niet.

Drijfstangen kan Chinees zijn, niets mis mee als je alleen iets sterker wilt en minder belang bij gewichtsbesparing hebt.
Let er wel even op dat de leverancier je eventueel  voor aanschaf kan informeren of de drijfstangen onderling qua gewicht een beetje gelijk zijn en of de toleranties kloppen.

Rest moet je allemaal zelf weten. 19T geeft altijd lekker koppel, bovenin iets lastiger. Ball bearing kan ook voor heel veel lol zorgen maar de pure snelheidsbeleving zoals van een 19T heb je dan toch wel ietsje minder. Gewoon ander karakter.

Hoe komt dat eigenlijk dat een 19T bovenin niet echt een vlakke koppelkromme kan leveren?
Als je in de compressormap de sloklijnen tekend, dan zou de 19T bovenin toch wel genoeg moeten kunnen leveren......?
Ik zou het liefst een zo lang mogelijk vlakke dan wel iets stijgende koppelkromme willen hebben.....

mikky

Citaat van: Piet op 29-11-2009 14:42:26
Citaat van: Turbo-Geek op 29-11-2009 13:57:11
Citaat van: t5karel op 29-11-2009 13:54:16
Mag wel aan mij liggen hoor ??? Maar alles,maar dan ook werkelijk alles is al eens beschreven in het tuningstopic omtrent internals,risico's,tuners,kosten enz enz...

Je was me net voor ....

Jawel, maar erg verspreid en vervuild met een hoop onzin. Ook niet specifiek onderverdeeld in extreem hoge en en wat mider extreem hoge vermogens.
Bovendien gaat dit topic alleen over de internals!!!

En wat betreft "het budget" sommige mensen vinden het ook wel eens leuk om voor de hobby dingen zelf te doen en er van te leren  en niet naar een bedrijf te brengen om het te laten doen.  En dat is dus heus niet altijd omdat er "een beperkt budget" zou zijn.  Ik wil best geld besteden, en kan dat ook,  aan een modificatie, maar die moet dan wel zinvol zijn.

Ik stoor me eigenlijk best al een tijdje een beetje aan altijd weer die opmerkingen in de trand van "dit is al eens op het forum besproken" of "gebruik de zoekfunctie eens" of  meer van die weinig tot niet constructieve reacties.
Als je zo redeneert hoeft er niemand meer een topic te starten of ergens een vraag te stellen, want ondertussen is alles wel eens ergens op het forum aan bod gekomen.
Dit soort opmerkingen zetten m.i. alleen maa.
een verkeerde toon!!!
Daar heeft nou werkelijk niemand wat aan.

Mee eens

Ik vind het wel oke om zo'n topic of bericht te volgen, en dan zal men het maar weer eens opnieuw vragen, so what, laat diegene.
Gelukkig zijn er nog altijd leden die er normaal antwoord op geven of een linkje erbij zetten.

En die discussie's, ach ja dat hoort erbij ;)

JCviggen

Citaat van: BaRRaCuDa op 29-11-2009 20:51:28
Hoe komt dat eigenlijk dat een 19T bovenin niet echt een vlakke koppelkromme kan leveren?
Als je in de compressormap de sloklijnen tekend, dan zou de 19T bovenin toch wel genoeg moeten kunnen leveren......?
Ik zou het liefst een zo lang mogelijk vlakke dan wel iets stijgende koppelkromme willen hebben.....

Turbinekant is veel te klein voor hoge toerentallen. Daarom spoelt ie zo snel op.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

V70 classic

Een mooi voorbeeld van een overzichtelijk topic vindt ik de draadjes van onze Yits.
eerst een inleiding/doelstelling wat wil ik en waarom.
Vervolgens en hoop pagina's met input van derden en de vorderingen.
Vervolgens een eind oordeel wat is goed wat werkt niet en waarom en wat kost het.

Zo is het  (en ik vindt dat we maar even moeten opschonen of opnieuw moeten starten), dat ik in een v/d eerste reacties al een onderscheid maak omdat het al onduidelijk is wat je wilt.
Moet dat blok uiteen , wil je die 400 pk, of niet, of wil je meer.

Je start met ik wil 400 Hp, moet het betrouwbaar zijn zit je al snel met andere bussen, lagers, zuigers en koppeling,(bussen nog niet noodzakelijk maar als je toch bezig bent heb je direct een goede basis) of je moet zeker weten dat je echt nooit verder wilt.
Dan plots is het 300 Hp, dan is dit alles niet nodig omdat dit al standart uit de classic en de n komt.
Ik bedoel dan het blok kan dit aan, je zult wel wat moeten aanpassen maar het word niet spannend.
Maar als jij een duidelijk topic wilt zo je zelf zegt, beginnen we eerst met wat wil je nu.
opzich ook niet gek als er een soort van kosten plaatje bij staat.

sk6 .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Piet

Citaat van: V70 classic op 29-11-2009 22:34:45
Een mooi voorbeeld van een overzichtelijk topic vindt ik de draadjes van onze Yits.
Is zeker een mooie opzet. Alleen is dit meer als een algemene vraag bedoeld  waar ik tegenaan loop nu ik er mee bezig ben. Niet zozeer om mijn project (althans in dit stadium) voor te stellen.

Je start met ik wil 400 Hp, moet het betrouwbaar zijn zit je al snel met andere bussen, lagers, zuigers en koppeling,(bussen nog niet noodzakelijk maar als je toch bezig bent heb je direct een goede basis) of je moet zeker weten dat je echt nooit verder wilt.
Dan plots is het 300 Hp, dan is dit alles niet nodig omdat dit al standart uit de classic en de n komt.
Ik bedoel dan het blok kan dit aan, je zult wel wat moeten aanpassen maar het word niet spannend.
Maar als jij een duidelijk topic wilt zo je zelf zegt, beginnen we eerst met wat wil je nu.
Ik heb helemaal nooit gesteld c.q. gestart met te zeggen dat ik 400 pk wil, ik weet echt niet waar je dat hebt gelezen. De titel spreekt wat dat betreft ook al voor zich (TOT 400pk). "Dan plots is het 300pk" heb ik dus ook nooit gezegd. Ik heb alleen nog een keer verduidelijkt dat ik dus ONDER 400 pk bedoel. Ik zou echt niet weten wat er nou zo onduidelijk is aan mijn vraagstelling.
Ik heb ook niet gezegd dat ik een duidelijk topic wil (alhoewel dat wel wenselijk is natuurlijk).
Ik heb alleen geageerd tegen dat neersabelende gezeik c.q dooddoener dat alles al eens gezegd zou zijn eerder op het forum.

Gelukkig zijn er ook nog mensen, zoals jij overigens ook,  die gewoon ingaan op mijn vraagstelling. Dank daarvoor.
Kosten zijn uiteraard interessant maar komen normaal gesproken vanzelf op een gegeven moment ter sprake en vond ik (nog) niet echt primair. ik ging mij echt alleen om war er zinvol is aan internals als je onder de 400pk blijft. Als dat eenmaal is vastgesteld is de volgende stap natuurlijk te onderzoeken  wat een en ander kost om de haalbaarheid te bepalen (maar dat is dan voor iedereen weer verschillend).

Laserblue

Citaat van: Joes op Gisteren om 21:27:24
WE  dat is dat is Pluralis Majestatis ofzoiets net als de Koningin die IK bedoeld maar we moet zeggen ?
En welk project ?
Zou het niet de betere spirit zijn  wanneer we hier een leuk topic van maken, KENNIS is een smalle basis voor (markt)macht..........  dus deel de kennis en we worden er misschien met zijn allen beter van :-)

UIT WIKIPEDIA: Pluralis majestatis (Latijn: letterlijk meervoud van verhevenheid; ook: majesteitsmeervoud of koninklijk meervoud) is het gebruik van het meervoud wanneer men naar zichzelf verwijst, dus in plaats van "ik".

Dit gebruik is met name gangbaar bij verheven personen zoals monarchen ("Wij Beatrix..."), bisschoppen en pausen. Paus Johannes Paulus I besloot bij zijn aantreden de pluralis majestatis niet te gebruiken.

In de praktijk wordt de pluralis majestatis alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, bijvoorbeeld in wetten. Zelfs in de troonrede volstaat de Nederlandse vorstin met ik.

« Laatste verandering: Gisteren om 21:40:24 door joes » 

::)

jij bent goed met woorden, werk je bij de Burgerking ofzo? ::)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

BaRRaCuDa

Citaat van: Piet op 29-11-2009 23:50:15
Is zeker een mooie opzet. Alleen is dit meer als een algemene vraag bedoeld  waar ik tegenaan loop nu ik er mee bezig ben. Niet zozeer om mijn project (althans in dit stadium) voor te stellen.

Ik heb helemaal nooit gesteld c.q. gestart met te zeggen dat ik 400 pk wil, ik weet echt niet waar je dat hebt gelezen. De titel spreekt wat dat betreft ook al voor zich (TOT 400pk). "Dan plots is het 300pk" heb ik dus ook nooit gezegd. Ik heb alleen nog een keer verduidelijkt dat ik dus ONDER 400 pk bedoel. Ik zou echt niet weten wat er nou zo onduidelijk is aan mijn vraagstelling.
Ik heb ook niet gezegd dat ik een duidelijk topic wil (alhoewel dat wel wenselijk is natuurlijk).
Ik heb alleen geageerd tegen dat neersabelende gezeik c.q dooddoener dat alles al eens gezegd zou zijn eerder op het forum.

Gelukkig zijn er ook nog mensen, zoals jij overigens ook,  die gewoon ingaan op mijn vraagstelling. Dank daarvoor.
Kosten zijn uiteraard interessant maar komen normaal gesproken vanzelf op een gegeven moment ter sprake en vond ik (nog) niet echt primair. ik ging mij echt alleen om war er zinvol is aan internals als je onder de 400pk blijft. Als dat eenmaal is vastgesteld is de volgende stap natuurlijk te onderzoeken  wat een en ander kost om de haalbaarheid te bepalen (maar dat is dan voor iedereen weer verschillend).

Mij is het wel duidelijk wat je wilt ;)
Als je met de standard internals de 350pk (>500Nm) naderd dan zit je toch echt fors boven de orginele 225Pk (300Nm). Dat is toch een serieuze stijging in belasting van je internals. Als je dan een betrouwbare en duurzame motor wil, lijkt het mij toch echt een goed idee om idd iets aan de internals te doen.

Dus zijn er nog meer adviezen buiten drijfstangen en evt lagerschalen als noodzakelijk zijnde? 

Eugene

Citaat van: BaRRaCuDa op 30-11-2009 09:00:28
Als je met de standard internals de 350pk (>500Nm) naderd dan zit je toch echt fors boven de orginele 225Pk (300Nm). Dat is toch een serieuze stijging in belasting van je internals. Als je dan een betrouwbare en duurzame motor wil, lijkt het mij toch echt een goed idee om idd iets aan de internals te doen.

Ow?

Ken er zat die al 1000én km's probleemloos en 100% betrouwbaar rondrijden met 350/500 en standaard motorblok, tot 300.000+ km's aan toe.

Als je die stap verder wil, naar de 400pk toe dan wordt het versterken van de internals noodzakelijk.

Een lopend blok als basis, dan heb je genoeg aan de volgende onderdelen:
Blok boren/honen naar overmaat.
Overmaat originele zuigers
Sterkere drijfstangen (niks mis met de chinezen)
Glyco Sputter drijfstanglagers
Glyco Krukaslagers

Kop flowen en/of GLT nokje erin is nog wel aan te bevelen ;)

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Mee eens, wil je onder die 350/500 grens blijven dan zijn versterkte internals geen must.  De correcte mapping is dan weer wél belangrijk.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Piet

Citaat van: M a r c op 30-11-2009 16:50:21
Mee eens, wil je onder die 350/500 grens blijven dan zijn versterkte internals geen must.  De correcte mapping is dan weer wél belangrijk.
Behalve dan toch de versterkte drijfstangen, neem ik aan wil je ook bij lagere toerentallen het meeste qua koppel uit je turbo halen?