Werkt de kachelventilator naar behoren of juist niet?

Gestart door ik-rol, 28-11-2009 21:38:30

Vorige topic - Volgende topic

ik-rol

Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Gaat om een 855 TDI met ECC. Een jaar geleden zette ik ik de kachelventilator op de hoogste stand (bovenin) en na het starten gaat hij lopen, maar nadat de TDI-motor een toerental van meer dan 2000 tpm had bereikt, had ik het gevoel dat kachelventilator harder ging lopen. Nu na een jaar blijft hij in de voorruitstand (stand bovenin) even hard lopen als de blower op maximaal (stand 4), onafhankelijk van het toerental van de motor. Daarnaast valt hij regelmatig uit (net als ik de straat uit rijd) en een bochtje maakt. De kachelventilator valt dan uit met een tijdelijk sissend geluid om daarna weer te doen als voorheen, maar niet met meer toeren :eusa_think:. Is dit normaal, moet eerst vocht uit de ECC worden weggeblazen wat een sissend geluid geeft, en/of moet ik foutcodes laten uitlezen, of is dit de kachelweerstand die oud begint te worden? ???

francois

ik-rol

Beste Francois,

Dit was het waarschijnlijk niet. Ben vanochtend naar de dealer gegaan en die vond het een vreemd verhaal dat de kachelweerstand kapot zou zijn; immers, traploos deed hij het in alle standen. Thuis gekomen heb ik dankzij dit forum (dank de vele mooie foto's van een iedere) de aanjaagmotor verwijderd en schoongemaakt. Tot mijn verbazing zag ik na verwijdering van de aanjaagmotor een enorme plens water staan in het witte opvangbak onder deze motor. Na alles schoonmaken en vetten weer netjes teruggezet  :eusa_dance:. Voor de zekerheid de pan onder de ruitenwisser verwijderd en tot mijn stomme verbazing zat het filterhuis geheel los. Daarnaast was 1 afvoer dicht: kortom, water had vrij spel om naar de kachelmotor te lopen. Ik ben dus nu op zoek naar een goed sluitend filterhuis. De dealer is nu alles door aan het blazen en monteren, want dat kan ik nog niet (rws terugplaatsen - hoe doe je dat??? -, doorblazen afvoeren)  :(. Hopelijk blijft het hierbij. Oh ja, de aansluiting van de kachelweerstand zagen er nog prima uit en de weerstand ook.