kachelmotor loopt niet meer

Gestart door gmc, 07-12-2009 12:11:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gmc

Zoals in de introductie te lezen, sinds kort heb ik een fijne 850 station. Geweldige wagen, rijdt nog als een zonnetje maar er zijn wat kleine mankementjes.

Het vervelendste is dat de kachelmotor niet meer loopt. Wanneer ik de auto start, gaan het 'rec' en 'ac' lampje knipperen. Dit houdt na een tijdje op. In het begin deed de ventilator het af en toe niet, nu echt heeeeeeeel zelden wel.

De eerste vraag is of iemand dit bekend voor komt.

De tweede vraag: weet iemand waar het ding zit?? Zit die achter het handschoenenvakje? Heb laatst de onderkant van het dashboard losgeschroefd en het handschoenenvakje eruit gehaald, om eens te kijken. Dacht zelf aan een los of gebroken draadje of lamme connector oid, vandaar.

Turbobiker

Je bent op de juiste plek aan het zoeken, idd achter het dashboard kastje. Omruilen voor een nieuwe, gewoon bij Bosch te bestellen.
De Tussenpaus

haasje

De knipperende lampjes wil zeggen dat er een storing in zit, deze kun je (laten) uitlezen.
Je kachelmotor zit achter je handschoenenkastje. Hoogstwaarschijnlijk zal of je kachelmotor of de kachelweerstand defect zijn.

gmc

Is er nog iets dat ik kan nameten om te controleren of het de kachelmotor of kachelweerstand is?? Of is dat 1 geheel?

haasje

Je kunt meten of er spanning op de motor staat. Zo ja motor, zo nee, (hoogstwaarschijnlijk) weerstand. Het zijn 2 verschillende onderdelen, de kachelweerstand zit ongeveer 15 cm links naast de kachelmotor.

gmc

Heb het kreng inmiddels hier op m'n bureau liggen. In de auto even aangesloten nadat ik em er uit had gehaald, en als ik een beetje aan het schoepenrad draait begint ie weer te lopen. Dus of vieze contactjes in de motor, of gewoon naar de kl*t*n.. Eens zien of ik een nieuwe kan bestellen!

Bedankt voor de tips tot zover trouwens.

Waar is die kachelweerstand eigenlijk voor?? Temperatuurmeting om zo de snelheid van de motor te regelen ofzo??

haasje

probeer eens of je de motor weer aan de gang krijgt met een druppeltje kruipolie. De kachelweerstand zorgt ervoor dat je je kachelmotor op verschillende snelheden kunt laten draaien.

gmc

Er zat een soort tussenconnector op, een verloop-plug als het ware. De contacten hiervan en de contacten op de motor zelf waren behoorlijk smerig. Deze heb ik opgepoetst, en nu lijkt het probleem verholpen te zijn. Dat scheelt dus weer EUR 100,- :)