Fuel mixture storingscodes.....waar beginnen?

Gestart door sven861, 15-12-2009 22:05:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sven861

Hallo allemaal....

Uit het niets ging van de week ineens mijn lambda-lampje branden op t dashboard van mijn 854 met OBD1. Even uitgelezen en toen gereset.....deze codes kwamen eruit op A2:

2-3-2 long term fuel mixture too weak at idle
2-2-1 long term fuel mixture too weak at part-load stage
5-1-1 long term fuel mixture too rich at idle
1-1-3 short term fuel mixture too weak

Na het resetten weer een stukje gereden, het leek goed te gaan totdat ik al inmiddels 10 min op de cruisecontrol 120km/u reed........lampje weer aan.
Uitgelezen code op A2:

1-1-3 short term fuel mixture too weak

Meer codes kwamen er niet uit.

Aan de ene kant zegt ie een te arm mengsel te hebben maar krijg toch 1 melding van te rijk mengsel. Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken? Wat betekend long term en short term?
Het is een 854 '95 20v op LPG G2 met verdamperinstallatie. Alle storingscodes heb ik gekregen toen ik op LPG reed.....op benzine moet ik nog even proberen.

Hoor het graag,

Greet $ven
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Citaat van: sven861 op 15-12-2009 22:05:44
Wat betekend long term en short term? 

Als het mengsel te arm of te rijk is, word de brandstofinspuiting verlengd of verkort.
Ik gok op een slechte luchtmassameter, zit de stekker goed vast?.

sven861

Hai Ludo,

LMM heeft ongeveer 50k ervaring. Komt deze storing vaker voor bij een slechte stekkerverbinding bij een LMM?
Inspuiting? bij verdamper LPG?

:eusa_think:
PA1SVM........Volvo 4 Life

pwassink

Citaat van: Ludo op 15-12-2009 22:12:11
Citaat van: sven861 op 15-12-2009 22:05:44
Wat betekend long term en short term?  

Als het mengsel te arm of te rijk is, word de brandstofinspuiting verlengd of verkort.
Ik gok op een slechte luchtmassameter, zit de stekker goed vast?.

Zat er geen lambda-nepper-printje in een verdamper installatie, of niet bij een G2 ?

T zou ook lekkage achter de lmm in het inlaattraject kunnen zijn, had je al backfires gehad ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

sven861

Hai,

Zit idd een lambda-nepper-printje in. Die lekkage na de LMM is idd wel een optie om eens te bekijken morgen. Backfires heb ik gelukkig nog niet gehad.
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Citaat van: pwassink op 15-12-2009 22:18:01
Zat er geen lambda-nepper-printje in een verdamper installatie, of niet bij een G2 ?

T zou ook lekkage achter de lmm in het inlaattraject kunnen zijn, had je al backfires gehad ?

Ja, dat kan inderdaad ook nog.

KIM

Luchtlekkage kun je evt opsporen met remmenreiniger: wanneer je dat bij mogelijke luchtlekkageplekken spuit (voorzichtig), dan zal de motor een toerentalverhoging krijgen.

sven861

Thnx voor de tip. Vanochtend op benzine naar mijn werk gereden en geen gekke dingen gehad. Cruisecontrol rijden en soms even flink gas geven....geen hikje nix. Heb helaas nog niet kunnen controleren op lekkage.

Wordt vervolgt.....
PA1SVM........Volvo 4 Life

thuur

Weet je zeker dat er geen foutcodes in stonden voordat het lampje aan ging? Het kunnen nl. oude meldingen zijn.


Gr ;)

sven861

Hai Thuur,

De eerste zouden het oude codes geweest kunnen zijn. De tweede keer heb ik alleen de code 1-1-3 uit kunnen lezen. Gisteravond reed ik naar huis op LPG.....na 10 min snelweg.....lambda lampje. Voor de tweede keer ging ie aan terwijl ik op cruisecontrol reed en "naar beneden reed" van een viaduct af. De foutcode moet ik nog uitlezen, helaas even ziek thuis en geen behoefte om naar buiten te gaan :)

greets
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Vandaag weer de ECU uitgelezen.

1-1-3 short term fuel mixture too weak
2-3-2 long term fuel mixture too weak at idle

Deze twee kwamen eruit. Alles bekeken op lekkage, niets bijzonders kunnen vinden. Iemand nog iedeen? Ik weet t ff niet meer.

Gr, $ven
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Toch maar ff langs een LPG specialist gaan? Te arm afgesteld?
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo


Ronald21

lekkage vacuumslangen jazekers

tijd voor mooie blauwe samco slangetjes

4 mm inwendig en je kunt al een hoop slangetjes/knietjes vervangen

sven861

Citaat van: Ludo op 28-12-2009 13:46:37
2-3-2 is voor 99% een vacuumlek.

Hai Ludo,

Enig idee waarom ik die storing dan niet krijg op benzine? Alleen op LPG geeft ie dit probleem.

PA1SVM........Volvo 4 Life