Uitlijnen

Gestart door Jasper Boven, 26-01-2010 19:11:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper Boven

Onlangs de linker homokineet vervangen. Aangezien alles is los geweest en de wagen al niet helemaal spoorde ben ik vandaag langs de bandenboer geweest.
De wagen trekt nog ietsjes naar rechts, rolt niet echt al een trein en het stuur staat scheef. Na overleg met de uitlijner stelde hij voor om over een week of twee een nieuwe afspraak te maken. Hij heeft dan een nieuwe 3d uitlijnbank, dus dan gaan we voor de herkansing.
Wat mij opviel is het verschil in de dwarshelling. Dit is toch hetzelfde als camber? Deze is toch niet te verstellen op een 850? Verder heeft de uitlijner alleen de sporing aangepast en verder niets. Is dit gezien de gegevens normaal?
Ik vind mijn 850 ook net niet lekker sturen. Iets wat zwaar en als je het stuur los laat in de bocht trekt niet altijd uit zichzelf weer recht. Zou het verstandig zijn om de bekrachtegingsvloeistof eens te vervangen of haalt dit niets uit?
Stuurhuis zweet niet en de draagarmen zijn 60.000 km geleden vervangen. De rubbers zien er nog redelijk tot goed uit.



orgineel

FGG

Als de auto goed uitgelijnd wordt behoort 't stuur weer recht te staan en moet ie mooi recht lopen, als alle factoren zoals de ophanging en de banden goed zijn, wel of geen 3D-bank. Eenmaal goed uitgelijnd zou ie ook zomaar lekkerder kunnen sturen en kan het stuur ook zomaar goed terugkomen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

xzee90

3d is wel beter hoor !

Prins techniek in denhaag is een hele goede uitlijner die ook uitlijnt voor autoracers !

FGG

Maar ook op de conventionele manier moet je gewoon goed uit kunnen lijnen.

Overigens: is uitlijnen niet altijd 3D? :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jasper Boven

Weet iemand mij te vertellen of je de camber op een 850 kan instellen? Dit vind ik vooral belangrijk aangezien ik de veerpoot los heb gehaald.

xzee90

Nee uitlijnen is niet altijd 3d dat vroeg ik vandaag toevallig toen ik bij euromaster was maar 3d uitlijnen is wel beter ! :eusa_naughty:

Ludo

Citaat van: Jasper Boven op 26-01-2010 22:48:09
Weet iemand mij te vertellen of je de camber op een 850 kan instellen?

Ja dat kan.

Jasper Boven

Citaat van: Ludo op 26-01-2010 22:53:54
Citaat van: Jasper Boven op 26-01-2010 22:48:09
Weet iemand mij te vertellen of je de camber op een 850 kan instellen?

Ja dat kan.
Oké. Duidelijk. Mijn laatste vraag is dan hoe. Moet je dan speciale veerpoot bouten hebben? Zou je willen uitleggen hoe dat precies werkt.
Heb je misschien nog commentaar op het uitlijn rapport?

Ludo

Citaat van: Jasper Boven op 26-01-2010 23:04:14
Heb je misschien nog commentaar op het uitlijn rapport?

Zoveel verstand heb ik daar niet van.  ;D
Afstellen doet een uitlijner d.m.v. de bouten waarmee de veerpoot en schokdemper vastzit.
Je kan er (een beetje) mee bewegen.
Een goeie uitlijner heeft daar geen moeite mee...

-D©©©L-

Meestal zit er voldoende ruimte op de bouten van de demper en de bouten van de draagarm om het camber (= wielverzet) te kunnen instellen. Als dat niet lukt is er vaak meer aan de hand (veerpootlager versleten, fuseekogel ral etc etc).  

Waarom is de achteras niet even rechtgezet ? Het lijk erop dat men idd enkel de sporing op de vooras iets bijgedraaid heeft.
Hoe is je bandenspanning (en vermeld dan meteen even de bandenmaat).

thuur

Hoe oud zijn je schokdempers en draagarmen?


Gr :eusa_think:

Jasper Boven

#11
Citaat van: -D©©©L- op 26-01-2010 23:18:42
Meestal zit er voldoende ruimte op de bouten van de demper en de bouten van de draagarm om het camber (= wielverzet) te kunnen instellen. Als dat niet lukt is er vaak meer aan de hand (veerpootlager versleten, fuseekogel ral etc etc). 

Waarom is de achteras niet even rechtgezet ? Het lijk erop dat men idd enkel de sporing op de vooras iets bijgedraaid heeft.
Hoe is je bandenspanning (en vermeld dan meteen even de bandenmaat).
Bandenmaat 195/65/R15. Spanning heb ik meestal 2,7 voor en 2,5 achter. Dit check zo'n één keer in de twee maanden. Ik had eigenlijk de spanning voor het uitlijnen moeten checken. Gelukkig binnenkort een herkansing.
Hij zei dat de wagen vrij recht stond en de achterkant iets afweek maar dat dit zo weinig was dat afstellen misschien meer kwaad deed dan goed.
Later toen ik het rapport las toen ik thuis was kreeg wat twijfels over de getallen. Ook gezien de manier waarop ik geholpen ben. €50 dokken om even aan de stuurarmen te draaien vond ik wat ver gaan.

Citaat van: thuur op 26-01-2010 23:19:54
Hoe oud zijn je schokdempers en draagarmen?


Gr :eusa_think:
Draagarmen circa 60.000 waarvan de rubbers er nog redelijk tot goed uitzien. Dempers weet ik niet. Ik vermoed dat het de originele zijn. De wagen is wel verlaagd met Apex veren.

thuur

Met 316dkm kan het niet-terugsturen ook te maken hebben met je schokdempers. Althans, dat zegt mijn bandenboer altijd zonder met zijn ogen te knipperen :D


Gr ;)

FGG

Citaat van: xzee90 op 26-01-2010 22:51:07
Nee uitlijnen is niet altijd 3d dat vroeg ik vandaag toevallig toen ik bij euromaster was maar 3d uitlijnen is wel beter ! :eusa_naughty:

O nee?  :azn:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: