topsnelheid 850 T5

Gestart door Schnappi, 05-01-2004 21:47:11

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Hallo allemaal

wat moet de topsnelheid zijn van een volvo 850 T5 uit 1995 met 226 pk

Volgens de dealer  is 225 km per uur normaal ??? is dat zo?

Volgend mijn weten in moet volvo 850 modellen:

t5= 240 km
t5-r=250 km
r=250 km

niet getuned!!

Hoe kan men nu weten of de motor of turbo nog goed zijn

In duitsland reed ik op topsnelheid maar ik kwam maar in de buurt van 230 km per uur.

de auto heeft nu 218000 km gelopen (volgends mij net in gereden) ;D

Edwin

Ik heb met mijn T5 255 op de teller gereden in duitsland. 180.000 gelopen. Dus die 240 die de fabriek opgeeft zal wel kloppen :)
Tja  hoe check je je turbo? Als de motor warm is eens ruiken aan de uitlaat, ruikt het als "warme waterdamp" en geen blauwe kleur dan verbruik je in ieder geval geen olie en dat zegt al een hoop, ook over de staat v/d turbo volgens mij.
Doe eens een 0-100 sprint. Heb ik ook meerdere keren gedaan. Ene keer 8 sec rond, andere keer onder de 7,5, dus gemiddeld 7,5 zal ook wel kloppen. (Heb wel Simons sportuitlaat en K&N filter).

gr. Edwin.  8)

Reitse

is 225 voor een T5 niet voor een automaat?

Johann

Volgens mij moet je 245-250 op de teller kunnen halen.
Ik weet alleen dat ik ik met een standaard V70T5, 240 PK, 255 op de teller kon halen standaard. Met chip dik 280.

Schnappi

geeft met starten geen blauwe pluimen en ook niet als hij een tijdje stationair loopt.

Maar hoe komt het dat hij toch maar rond de 230 blijft rijden

heeft het te maken met de rijstijl van de vorige eigenaar?

heeft het misschien te maken met vuile bougies, luchtfilter, slechte of vuile motorolie (olie moet volgens dealer over 7000 km vervangen worden (olie is ververst  bij een kilometerstand van 210000 km)

Groeten

Johann

Citaat van: T5RED op 05-01-2004 21:47:11
Hoe kan men nu weten of de motor of turbo nog goed zijn

Motor kan heel veel hebben.

Kijk eerst even of de turbo meter redelijk lang op de helft van 't witte gedeelte blijft staan.

Turbo zelf nakijken,
Kap van de turbo halen en aan de buitenkant inspecteren op scheuren in het turbine huis, kun je vaak zien aan roet strepen. Ook even aan de binnenkant van de kap kijken en op de isolatie van het schutbord of daar geen roet strepen op zitten.
Voor zover je het kunt zien ook het uitlaat spruitstuk controleren en dan vooral aan de achterkant van het lange kanaal welke van cylinder 1 komt en achter de flens van de turbo.
Heel moeilijk te zien maar ook hier kijken of er misschien uitlaat gassen tegen het blok aan hebben geblazen en sporen hebben achter gelaten.
Kijk het potje, wastegate actuator,  na of er niet te veel speling op zit. Deze moet normal ietsje voorspanning hebben en de wastegate hevel dicht trekken en dicht houden.
Verder kun je weinig aan de buitenkant zien.
Als het potje slecht is is de turbo waarschijnlijk binnenin doorgescheurd van het turbine wiel naar de wastegate klep. Je zou dan de downpipe er af moeten halen om in het turbine huis te kunnen kijken. Je kijkt dan zo op de wastegate klep.

Ook kun je de auto lang stationair laten draaien, een stoeltje pakken en een blikje fris en dan naar de uitlaat kijken. Als er zo nu en dan een blauwe wolk uit komt is de afdichting van 't turbo lager slechter aan 't worden.

Citeer
In duitsland reed ik op topsnelheid maar ik kwam maar in de buurt van 230 km per uur.

de auto heeft nu 218000 km gelopen (volgends mij net in gereden) ;D

Met 218K km kan het zijn dat de turbo een keer aan vervanging toe is.
Het kan ook zijn dat de auto gewoon lui is. Als je regelmatig de hogere toeren aanspreekt dan zal de motor naar verloop van tijd wel iets losser worden.
Ververs een keer extra olie en kijk de pitjes even na, eventueel ook de rotor en verdeler kap.

Schnappi

trouwens ook bij circa 2500 toeren en dan met flink wat gas te geven houdt hij in (zowel koude als warme motor)

wat zijn de kosten bij de volvo dealer voor:

bougies
luchtfilter
olie + oliefilter
rotor + verdelerkap

zal wel veel gaan kosten :( (kan ik dit ook claimen in garantieperiode of niet, waarschijnlijk zal dealer toch wel zeggen dat alles gewoon goed is >:()

2.0keijzer

Wil je de kosten weten bij de Volvodealer: Bel de Volvodealer! ;D