Fluitend geluid -> benzinepomp?

Gestart door Marc T5, 08-01-2004 20:19:53

Vorige topic - Volgende topic

Marc T5

Sinds vanavond heb ik ineens een fluitend geluid in m'n auto (854 T5 uit '94). Voor zover ik weet begon het fluiten op de snelweg toen de auto ineens inhield en schokte bij gasgeven. Dat schokken heeft ie daarna nog even gedaan, waarna dat ophield.
Het fluiten hield echter gewoon aan, en de hoogte van de toon lijkt volledig afhankelijk te zijn van hoeveel gas ik geef en niet zozeer van het aantal toeren v/d motor (dus de turbo zal het niet zijn lijkt me?). Het is moeilijk te duiden waar het geluid vandaan komt, maar gezien de 'bijeffecten' dacht ik dat het de benzinepomp zou kunnen zijn? Is dit ook echt mogelijk?
Als iemand een idee heeft, of meer info nodig heeft hoor ik t graag...

gr. Marc

Jeroentjuh

Waar komt het fluitende geluid precies vandaan dan..?

Marc T5

Op de snelweg en op de parkeerplaats was het moeilijk te duiden, maar ik loop nu even naar buiten om te checken.....
5 minuten later: het lijkt meer vanaf de achterkant te komen. Als ik rij is het vanaf 2000tpm erg goed te horen, als ik m in z'n vrij toeren laat maken is het bij 3000tpm pas aardig hoorbaar.

s©ub@

fluitend geluid (854 T5 uit '94)

-begon het fluiten op de snelweg
-de auto ineens inhield en schokte bij gasgeven
-hoogte van de toon lijkt volledig afhankelijk te zijn van hoeveel gas
-niet het aantal toeren v/d motor
-geluid zit aan achterkant
-bij rijden vanaf 2000tpm
-onbelast vanaf 3000tpm

hè leuk; een nieuwe puzzel!!! ;D
ok; daar gaan we...

::turbo::
+ punt:
fluit wel, niet afhankelijke van toerental (mits boven de 2 à 3000tpm) schokkende gevoel kan vanuit de versnellingsbak/aandrijflijn komen bij fors optrekken

-punt:
zit voor in de auto dus zou je achter niet moeten horen...

::brandstofopvoerpomp::
+punt
zit aan de achterkant in de auto
kan een fluitend geluid maken (hangt af van de staat van de pomp)
vanaf 2000tpm (moet ie werken bij belasting)
vanaf 3000tpm werkt de pomp zonder belasting...

- punt
als de pomp aan het kapot lopen is zou de auto ook steeds moeilijker moeten starten...

zow...
waarom de pomp "ineens" is gaan stotteren is me echter een raadsel; klinkt haast alsof er iets "in geschoten" is wat in de brandstoftank had moeten liggen...???

laat ff horen wat het nou daadwerkelijk is...

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Marc T5

Het moeilijker starten is me wel opgevallen. Maar dan bedoel ik ook 2sec startmotor laten draaien in plaats van 1 voordat ie loopt. Echt moeilijk doet hij dus niet bij starten. Maar ik heb de auto pas een week of twee, dus veel vergelijkingsmateriaal met 'normaal' heb ik niet :-)

Toen hij begon te schokken trok ik zeker niet 'flink' op, gewoon redelijk rustig van de 60 naar de 80 (lang leve de trajectcontrole...). En op de parkeerplaats langs de snelweg haperde hij ook behoorlijk toen ik gas gaf in z'n vrij.

Als ik het goed begrijp zou het dus zeer waarschijnlijk de benzineopvoerpomp zijn, en deze zal vervangen moeten worden (gok ik)? Als dat zo is moet ik namelijk even een road-trip plannen naar de garage waar ie vandaan komt. Lang leve de Bovag garantie...!  Kan ik hem meteen laten kijken naar het rammellende geluid bij m'n LA wielophanging bij lage snelheden en hobbelig terein. Als ik een vorige posting mocht geloven zal dat aan de schokbreker-rubbers of aan de reactiestang (wat dat ook mogen zijn) liggen.

s©ub@

zou inderdaad een optie zijn... zeker met het starten meegenomen; hoe langer je wacht (in weken/maanden) des te trager start ie...

misschien ff een idee om de brandstofdruk meteen te laten checken bij de garage? dat kan al heel wat verklaren...

Guido_Smit

Als je de auto op kontakt zet, moet de benzinepomp ook ongeveer 20-30 sec lopen, daarna stopt hij vanzelf. Omdat er verder geen geluid is moet hij dan ook fluiten als het de brandstofpomp is.
Je kunt de achterbankleuning eens neerklappen  en daar eens luisteren (waar de pomp zit) als je hem iedere keer op kontakt (laat) zetten. Je moet wel met 2 personen zijn dan.

Guido

Jeroentjuh

Yepz, laat ff je brandstof druk meten, dan weet je zeker of het de brandstof pomp is..

Guido_Smit

Citaat van: Jeroentjuh op 08-01-2004 21:50:52
Yepz, laat ff je brandstof druk meten, dan weet je zeker of het de brandstof pomp is..

Moet 3 bar zijn als ie nog goed is.........

Guido.

Marc T5

Dat van het starten is inderdaad wel een goed idee, dat ga ik ook nog even proberen.

Het laten nameten van de brandstofdruk kan bij elke Volvo dealer snel gedaan worden? Dan doe ik dat morgen even bij de dealer in de buurt voordat ik helemaal naar de verkoper rij.

Jeroentjuh

Ja is zo gedaan, moeten ze er wel tijd voor hebben.. Pomp levert 4 bar en je drukregelaar regelt hem af op 3 bar (boven de druk in het inlaatspruitstuk)..

s©ub@

Citaat van: Guido_Smit op 08-01-2004 22:05:27
Moet 3 bar zijn als ie nog goed is.........
Guido.

was 3 bar niet voor een NA motor? er zit wel verschil tussen een NA en een AT motor...