Plaatsing EGT sensor

Gestart door nickk., 23-12-2009 01:47:11

Vorige topic - Volgende topic

nickk.

Na even nagedacht te hebben is het toch niet handig de EGT sensor stijf achter de turbo in de uitlaat te plaatsen. Zi nu te denken hem in het uitlaatspruitstuk te tappen, maar waar? Welke cilinder wordt t heetst? Op de collector zou het mooist zijn, maar zie daar niet echt een mogelijkheid?

Gaat om een 1/8NPT draad.

Johann

Daarom zetten de meesten 'm ook net achter de turbo. Je zou 'm tegen de turbo flens van de downpipe kunnen zetten.
Nadeel van de draad is dat ie conisch is en dan zou je met het vastdraaien ongewenste spanningen in het spruitstuk kunnen brengen met kans op scheuren.

M a r c

Je zou 'm ook in de turbo zelf kunnen plaatsen. Maar dan zit je met hetzelfde probleem wat Johann al beschrijft.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

nickk.

Oke, thanks. Ja, dat had ik ook in gedachten, echt net achter de V-band flens plaatsen. Echter, wordt de lucht niet verder opgewarmd of beinvloed door de turbo?

Is het geen mogelijkheid om een lasbung op het spruitstuk(S60R) te lassen? Hoeft er niet getapt te worden, alleen een gat geboord. Gietijzer lassen is moeilijk, dat wel.

Turbo-Geek

In de bocht van de DP, daar heb ik hem ook zitten ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Emiel

Op VS zit/zat iemand die hem in het spuitstuk heeft/had zitten. Daar ff vragen anders.

DP is wel het makkelijkste.. ;)

nickk.

Mja, maar kan iemand een indicatie geven van de invloed van de turbo?
Zit wel heul hard te denken om idd het hele zootje in de DP te zetten.

Thnx voor alle replies!

JW

Citaat van: nickk. op 23-12-2009 20:07:58
Mja, maar kan iemand een indicatie geven van de invloed van de turbo?
Zit wel heul hard te denken om idd het hele zootje in de DP te zetten.

Thnx voor alle replies!

in de turbine expanderen de gassen, lagere temperatuur dus. Ook zal een piek of snelle daling (bij ping bijv) iets minder snel te zien zijn.

Bij mijn 240 heeft de (niet originele) turbo een M12x1 draad voor de EGT sensor. Die draad wordt vaker gebruikt bij de EGT sensoren. Het gat voor de sensor heeft een V vorm op de bodem waar je met een knelkoppeling achtige constructie de sensor kunt vastzetten, of gewoon een sensor met draad gebruiken, dat kan ook. Vele opties.

foto:

http://img210.imageshack.us/img210/8243/p9203890.jpg

Hier kun je net zien waar het dopje zit (nu geen sensor gemonteerd, moet nog sparen). Zit bij flens waar turbo op spruitstuk zit. De Mitsubishi turbo's hebben ook wel een plekkie waar dat kan.

Bij de B204GT motor van de auto van mn broertje zit de sensor net voor de uitgaande flens van het uitlaatspruitstuk.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

nickk.

Ga de sensor toch in de uitlaat plaatsen, op het spruitstuk en turbo vind ik een te groot risico. Als het goed is, moet morgen een leuk pakketje binnen komen, samen met turbodruk sensor, scherm en olietemp. Mooi kitje van Zeitronix.