Schakelbak of automaat

Gestart door testkees, 07-01-2004 15:08:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wurre

Even over het brandstofverbruik : Als je vaak op snelwegen zit en je klikt de cruise control aan, dan is mijn ervaring dat de 850 automaat minstens even zuinig (zoniet zuiniger) was dan de 850 manueel

Ramon

Over wel of geen automaat kan je uren praten......

Feit is gewoon dat een automaat qua benzine verbruik duurder is dan een handbak.

Dit komt door de omzettingsverliezen in de automatenbak.

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Entuscan

Zou de automaat meer verbruik leveren als altijd met de ECC aan rijden?

Ik heb altijd geschat op een 2L per 100km puur voor automaat + altijd ECC aan hebben staan (echt ALTIJD hé)
Als ik dat van men gemiddelde afdoe moet ik zeggen dat de wagen veeel zuiniger is als verwacht.

En zowiezo voor mij al normaal. Men 240 2.0DL handbank, niks ecc zuipt evenveel al men Full options R AWD AT.
3x zoveel vermogen ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Sieger

Citaat van: Ramon op 12-01-2004 10:10:15
......

Feit is gewoon dat een automaat qua benzine verbruik duurder is dan een handbak.


zou zo moeten zijn idd, toch gisteren 360 km met 1:10 als trajectgemiddelde, op cc 100-120 met 3-4 pers. 4tr AT en RICA-chip vind ik niet slecht !

Sieger
Volvo Power For Life !

Entuscan

Snelweg kilometers zie ik echt niet in dat een AT veel meer verbruikt dan een MT
moet er toch niet geschakeld worden + meestal liggen de toeren lager bij de AT dan de MT
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Sieger

waren idd vrijwel alleen snelwegkilometers Entu !
Volvo Power For Life !

Jur

Citeerzou zo moeten zijn idd, toch gisteren 360 km met 1:10 als trajectgemiddelde, op cc 100-120 met 3-4 pers. 4tr AT en RICA-chip vind ik niet slecht !

Op de snelweg red ik dat ook wel. Maar aangezien ik tegenwoordig meer in de stad rijd is mijn gemiddelde verbruik 1 op 6.

Toch rijd ik (meestal) liever met een automaat dan met een handbak, maar voor de sport momenten zou ik ook liever een handbak hebben. Ik zou er natuurlijk nog eentje met een handbak bij kunnen kopen...  ;D

©orné

#22
Citaat van: Jur op 12-01-2004 17:49:34
Op de snelweg red ik dat ook wel. Maar aangezien ik tegenwoordig meer in de stad rijd is mijn gemiddelde verbruik 1 op 6.

Omdat ik maar enkele km's per rit maak dacht ik dat ik al aan de heel dure kant zat met 12,9:100 (1:7,75) volgens de verbruiksmeter, maar als ik de liters per tankbeurt erbij pak kom ik op 1:6,5 - die meter klopt dus ook van geen kant. Of zou er ergens 'n lek zitten? Bwah, moet 'r niet aan denken!  :'(
En ik rijd toch echt met 'n zijden voetje, beetje Amerikaanse stijl: weinig gas, 0-100 in 40 seconden dan voel je de bak ook (bijna) niet schakelen.
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

ed

Waarschijnlijk rijd je zuiniger als je wat vlotter optrekt, en eerder op snelheid bent. Kijk maar eens naar je verbruiksmeter.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Spim

Rij zelf met volle tevredenheid in 850 Estate Automaat.
Schakeld soepel, is "zuinig" en erg rap.
Let op dat je GEEN 2.0 Liter koopt,
die zijn zeker met een automaat, traag , niet zuinig en
waarschijnlijk ook niet sterk genoeg voor een sleurhut.
Zuinigheid is erg relatief, afhankelijk van rijstijl , staat van onderhoud, etc.
Succes.

konniekip

Bij welke kilometrages beginnen de automaatbakken problemen te vertonen en welke problemen zijn dat dan. Heb net 2e hands 850 GLT 2.5i 20V gekocht met automaat en die rijdt super..

)()()sT

Wanneer automaatbakken de geest geven is moeilijk te zeggen denk ik. De mijne is er al bij 145.000 uitgemoeten   >:(:'( >:( (in 1999)
Het probleem bij mij was heel vaag: bij het opschakelen van 1 naar 2 schakelt de mijne rond de 40-50 km nog een keer op (zeg maar 3) en dan 4 er vlak achteraan (bij rustig rijden)...
Als ik dan in de file stond en het was warm dan schakelde ie niet op van 3 naar 4 maar terug naar 2 en even erna zat ik in de vrij (het luchtledige) te trappen.... Dan pakte ie weer de 2 en dan herhaalde het probleem zich weer...

Het rotte was dat ik de kwaal niet op kon roepen, dus als ik naar de garage ging deed ie het uiteraard prima  ;)....

Na veel geklooi is er toen na driekwart jaar een gereviseerde bak in gekomen voor ca. fl 4000,- toen  :'(
Sindsdien doet ie het weer perfect, maar ik ben er toch op een of andere manier een beetje huiverig voor geworden moet ik eerlijk bekennen.

Het probleem is trouwens begonnen na een zomervakantie toen ik binnendoor de Pyreneeën over ben gegaan met de caravan... Nou kun je zeggen "doe dat dan ook niet" ofzo, maar een bak moet toch niet daardoor kapotlopen, toch? Heb netjes in de "L" gereden zodat ie niet schakelde etc etc... Qua temperatuur was het in de bergen ook een graad of 6, dus niet bij 40 graden je auto aftrappen.
Voor de rest moet ik zeggen dat de automaat i.c.m. een caravan perfect is. Ik rijd veel in de "D" en als er dan een helling komt zet ik m optijd in de "3" zodat ie een trap terug gaat (á la 4 in een handbak) en je vliegt alle 1.8jes en vrachtwagens voorbij  :D

Een heel verhaal, maar succes met de keuze

johan283

Citaat van: 2.0keijzer op 08-01-2004 13:58:40
Klopt, een automaat heeft gewoon een beperktere levensduur. HET grote nadeel van de volvo 4-traps automaat vond ik dat de stappen tussen de versnellingen te groot zijn waardoor na het schakelen het toerental teveel terug valt, en dat schakelen niet altijd zonder schokken verliep (bak had wel 330.000 km gelopen....)Ik ben weer bij dat ik mijn T5R kan schakelen, behalve als er een file opdoemt, want wat gaat die koppeling zwaar...........

Hoi heb zelf ook een T5R met een zware koppeling. Weet jij of dat normaal is bij dit type volvo? Of heb ik een defect aan mijn koppeling?

groetjes

M a r c

Citaat van: johan283 op 11-08-2004 08:58:53
Citaat van: 2.0keijzer op 08-01-2004 13:58:40
Klopt, een automaat heeft gewoon een beperktere levensduur. HET grote nadeel van de volvo 4-traps automaat vond ik dat de stappen tussen de versnellingen te groot zijn waardoor na het schakelen het toerental teveel terug valt, en dat schakelen niet altijd zonder schokken verliep (bak had wel 330.000 km gelopen....)Ik ben weer bij dat ik mijn T5R kan schakelen, behalve als er een file opdoemt, want wat gaat die koppeling zwaar...........

Hoi heb zelf ook een T5R met een zware koppeling. Weet jij of dat normaal is bij dit type volvo? Of heb ik een defect aan mijn koppeling?

groetjes

Komt door de drukgroep. Als deze al wat jaartjes meegaat dan gaat ie steeds zwaarder. Maar dat hoeft niet perse te zeggen dat ie binnenkort aan vervanging toe is. Een nieuwe koppeling doet wel wonderen! Het kopp.pedaal gaat dan ineens bijna net zo makkelijk als het gaspedaal. Ik maak altijd een afweging; hoe lang ga ik met de wagen rijden en is het waarschijnlijk dat in die periode de koppeling vervangen moet worden? Als dat het geval is dan laat ik 'm meteen vernieuwen, des te langer heb ik namelijk zélf plezier van de nieuwe koppeling  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

johan283

Alhoewel de vorige eigenaar beweerde dat slechts 35 d km de koppeling inclusief druk groep is vervangen. Dat waarschijnlijk niet waar is. Want anders zou  het koppelings pedaal ongeveer net zo zwaar te bedienen zijn als het gaspedaal. :-\

ik dacht dat dat alleen zo was bij een V70 T5R AWD, volgens jouw geldt dat dus ook bij een 850 T5R.

T.z.t. dan toch een nieuwe koppeling/ druk groep monteren.